قانون در حوزه حمایت از تولید محتوای تحت وب، صراحت ندارد

 باقر افخمی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با بیان اینکه تمامی افراد حق دارند اگر حقی از آنها ضایع  شد، بتوانند شکایت کنند، افزود: این شکایت می تواند شامل محتویات صفحه اینترنتی در فضای سایبر شود. اما در مورد ابقای این حق باید قانون وجود داشته باشد.وی گفت: محدودیت قانونی در  زمینه حمایت از محتوای …

 باقر افخمی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با بیان اینکه تمامی افراد حق دارند اگر حقی از آنها ضایع  شد، بتوانند شکایت کنند، افزود: این شکایت می تواند شامل محتویات صفحه اینترنتی در فضای سایبر شود. اما در مورد ابقای این حق باید قانون وجود داشته باشد.
وی گفت: محدودیت قانونی در  زمینه حمایت از محتوای تحت وب  وجود ندارد و از گذشته قانون مربوط به حقوق مولفین، تدوین شده است .همچنین قانون مالکیت معنوی و کپی رایت در ایران وجود داشته اما به این نام مطرح نبوده است.
افخمی با اشاره به لایحه جرایم رایانه ای که  اخیرا توسط مجلس به تصویب رسیده و در شورای نگهبان آخرین مراحل تصویب را می گذراند، تصریح کرد: درصورتیکه این قانون به تصویب شورای نگهبان برسد، دست مجریان قانون و قضات برای صدور احکام باز می شود.
وی ادامه داد: البته این به آن معنا نیست که در حال حاضر قضات برای صدور حکم با مشکل مواجه هستند و حکم صادر نمی کنند، بلکه قضات با استفاده از قوانین جاری و ساری در کتاب های قانون اقدام به صدور حکم می کنند .
وی  افزود: رایی که دادگاه صادر می کند نیازمند مستندات بسیار قانونی است. اما با تدوین و تصویب جرایم رایانه ای، کار رسیدگی به این جرایم، نص صریح پیدا می کند. در شرایط حاضر نص صریح قانون در حوزه حمایت از تولید محتوا ومالکیت معنوی  وجود ندارد و قضات مجبورهستند براساس درک و استنباط خود و تطبیق قوانین با یکدیگر حکمی صادر کنند. این امر باعث می شود طرفین دعوا همیشه فکر کنند حقی از آنها پایمال شده است.
به گفته  افخمی زمانی که نص صریح قانون جرمی و به تبع آن مجازات  با آن جرم وجود داشته باشد، قضات می توانند با استناد به آن نسبت به صدور حکم اقدام کنند. احکامی که در هیچ دادگاه و محکمه دیگر قابل تجدیدنظر نخواهد بود. دراین صورت پذیرش و درک حکم برای افراد راحت تر انجام می شود.
۱۱۷/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا