دلبستگی به فناوری

بنابر گزارش بیزینس مانیتور سخت افزارهای رایانه‌ای در سال ۲۰۰۹ حدود ۶۴ درصد از بازار لوازم الکترونیکی ایران را به خود اختصاص داد. پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۰ فروش رایانه و لپ تاپ‌‌های شخصی در ایران به ۳.۷ میلیارد دلار برسد که در مقایسه با فروش ۳.۵ میلیارد دلاری این بخش در سال …

بنابر گزارش بیزینس مانیتور سخت افزارهای رایانه‌ای در سال ۲۰۰۹ حدود ۶۴ درصد از بازار لوازم الکترونیکی ایران را به خود اختصاص داد. پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۰ فروش رایانه و لپ تاپ‌‌های شخصی در ایران به ۳.۷ میلیارد دلار برسد که در مقایسه با فروش ۳.۵ میلیارد دلاری این بخش در سال ۲۰۰۹، حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش را نشان می‌دهد. طبق این پیش بینی در بازه زمانی  سال های  ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، فروش سخت افزارها در ایران رشد سالانه هفت درصدی را شاهد خواهد بود و ۵۰ درصد از فروش بازار لوازم الکترونیکی را به خود اختصاص خواهد داد.
در این میان لوازم صوتی و تصویری، حدود ۲۸ درصد بازار لوازم الکترونیکی ایران را در سال ۲۰۰۹ به خود اختصاص داد. ارزش فروش داخلی این لوازم در ایران به ۲.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ خواهد رسید. در دوره زمانی سال های  ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، رشد سالانه این بخش پنج درصد و ارزش این بازار ۲.۸ میلیارد دلار پیش بینی شده است.
گزارش بیزنس مانیتور از بازار گوشی تلفن همراه حاکی است فروش تلفن همراه در ایران  ۲۶ درصد از بازار لوازم الکترونیکی کشور را در سال ۲۰۰۹ به خود اختصاص داد و پیش بینی می‌شود با افزایش ۱۶۰ درصدی رشد مشترکان تلفن همراه در ایران، ارزش فروش تلفن همراه در سال ۲۰۱۴ به ۳.۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
اعداد و ارقام اعلام شده در این گزارش اگرچه تا حدی شگفت آور است، اما نشان می دهد بازار لوازم الکترونیکی ایران با افزایش رشد جمعیت و ظهور فناوری‌های نوین در خدمات تلفن همراه و اینترنت در حال توسعه است. کاربران ایرانی نیاز به استفاده از فناوری را درک کرده اند. فناوری با زندگی مردم ایران عجین شده و فرهنگ استفاده از این فناوری ها، شکل گرفته است.
دنیای دیجیتال با سرعت نجومی در حال توسعه است و مردم به دلیل مدرنیزه شدن کارها، نوعی دلبستگی و نیاز به این فناوری ها احساس می کنند. به این سبب ، فناوری ها و نقش آنها در سلسله مراتب پیشرفت اجتماعی بشر غیرقابل انکار است. فناوری ها دیگر از توسعه جوامع مستثنی نیستند. کارشناسان توسعه فناوری را به پیشرفت های اجتماعی وابسته می دانند.
رمز پیروزی هر یک از جوامع را می توان در میزان دلبستگی و گرایش افراد جامعه به فناوری جستجو کرد. بنابراین افزایش و رشد تقاضا برای تلویزیون‌های مسطح ، لپ تاپ ، تلفن های همراه چند منظوره و بازی های رایانه ای در کشور نشان از گرایش مردم به فناوری های نو برای دسترسی به اطلاعات دارد.
 فناوری ها گریزناپذیرند و هیچ گاه از حرکت و پیشرفت باز نمی ایستند. پس بهتر است مسوولان با مدیریت صحیح و مناسب در این دنیای مدرن ، روش اثربخش استفاده  از فناوری ها را دنبال کنند تا از آن برای ایجاد جامعه ای بهتر بهره ببریم.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا