IT و زلزله

به اعتقاد کارشناسان این میزان خسارت جانی و مالی در کشور فقیر هاییتی به دلیل نبود امکانات تکنولوژیکی به وقوع پیوسته و به طبع اگر زلزله ای با این شدت در کشورهای توسعه یافته رخ می داد تا این حد فاجعه به بار نمی آورد. با اینحال اگر استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات …

به اعتقاد کارشناسان این میزان خسارت جانی و مالی در کشور فقیر هاییتی به دلیل نبود امکانات تکنولوژیکی به وقوع پیوسته و به طبع اگر زلزله ای با این شدت در کشورهای توسعه یافته رخ می داد تا این حد فاجعه به بار نمی آورد. با اینحال اگر استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات نبود این آمار در این کشور به مراتب بیش از این بود.
 اکنون دنیای فناوری به کمک مردم زلزله زده هائیتی شتافته و کمک‌های اقتصادی غول‌های فناوری به این زلزله‌زدگان تا حدودی توانسته مشکلات این زلزله مهیب را بهبود بخشد. به این ترتیب شعار “پس از هر فاجعه طبیعی ، ارتباطات در راس همه نیازها است” معنای ملموسی یافته است.
فناوری این روزها دیگر به عضوی ثابت و جدانشدنی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. در واقع به همین دلیل است که فناوری و کاربردهای مختلف آن در بخش‌های متفاوت زندگی کاربران حضور دارند و به کار می‌روند. به همین ترتیب فناوری نقش کلیدی در حمایت‌های مختلف برای زلزله‌زدگان هائیتی داشته و توانسته کمک‌های متفاوت از نقاط مختلف را با یکدیگر هماهنگ کند.
درست از ثانیه‌های شروع زلزله در هاییتی نقشه‌های آنلاین، گوشی‌های موبایل و بسیاری از وب‌سایت‌ها از آخرین ابزارهای تکنولوژیک خودشان برای کمک به زلزله‌زدگان استفاده کردند تا همزمان هم عرصه رقابتی مناسب برای بزرگان این عرصه به وجود بیاید.
شرکت مایکروسافت به این زلزله زدگان حدود ۲۵/۱ میلیون دلار کمک نقدی کرد. یک گروه خیریه فعال در حوزهIT   و دیگر سازمان‌ها و گروه‌های بشردوست و البته تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری هم کمک‌های مختلف دیگری را به مردم هائیتی کرده اند. راه‌اندازی یک ارتباط اینترنتی برای برقراری هماهنگی میان آژانس‌های امدادرسانی بین‌المللی در جهان برای کمک به زلزله‌زدگان از جمله اقدامات این گروه بوده است.
غول اینترنتی گوگل یک میلیون دلار برای کمک به امدادرسانی و تامین آب، غذا، سرپناه و ملزومات دارویی به قربانیان این زلزله اهدا کرد و منابع اینترنتی را در اختیار سازمان‌های امدادرسان حاضر در کشور زلزله زده هائیتی قرار داد.
گوگل صفحه وبی را برای هدایت کاربران به گروه‌های بشردوست از جمله صلیب سرخ و پزشکان بدون مرز ایجاد کرد. این شرکت نقشه‌های آنلاین و ابزارهای نمایش ماهواره‌ای را هم برای امدادرسانان در دسترس قرار داده تا آن‌ها بهتر بتوانند به ارزیابی خسارت پرداخته و اقداماتشان را هماهنگ کنند. گوگل در وب‌سایت خود خدماتی عرضه کرده که به کاربران امکان جست‌و‌جوی نام مردم هائیتی در میان فهرست گمشدگان، مرده‌ها و مجروحان را می دهد.
شرکت اپل هم از طریق فروشگاه آنلاین موسیقی خود به کاربرانش این امکان را داده است تا به صورت مستقیم از طریق حسابشان در این فروشگاه اینترنتی از پنج تا ۲۰۰ دلار به صلیب سرخ کمک کنند.
از طرفی کمپانی‌های تولید گوشی موبایل امکان برای کاربرانشان به وجود آورده‌اند تا با پیامک به صلیب سرخ کمک مالی کنند. تاکنون میلیون‌ها دلار به زلزله‌زدگان هائیتی کمک شده است.
سیل پرداخت های موبایلی برای کمک به آسیب دیدگان سرازیر شده است. گفته می شود کمک های مالی مردم با استفاده از تلفن های همراه برای کمک به زلزله زدگان جزیره هائیتی به بیش از ۱۶ میلیون دلار رسید. در هر ثانیه ۱۰ هزار پیامک برای کمک به این آسیب دیدگان ارسال شده و کاربران با ارسال پیامک به شماره تلفن هایی که شرکت ها یا موسسات برای کمک به مردم این جزیره ارایه کرده اند مبلغ پنج تا ۱۰ دلار می پردازند. اپراتورها و شرکت های ارایه دهنده این سرویس ها به مردم اطمینان داده اند تمامی مبلغی که مردم پرداخت کرده اند به دست آسیب دیدگان می رسد.
شرکت‌های مخابراتی بزرگ هم با اقداماتی مثل برقراری تماس‌های رایگان با هاییتی و بازسازی رایگان زیرساخت‌های مخابراتی‌ در این کشور، سعی دارند به زلزله‌زدگان کمک کند.
 نیاز به خدمات ارتباطی در حال حاضر ضروری‌ترین نیازها است و خیلی اهمیت دارد که مردم در تمام کشورها به ظرفیت مناسبی از ارتباطات دسترسی داشته باشند تا بتوانند در مواقع لازم بهترین کاربردها و ابزار را برای جلوگیری، ساماندهی و بازسازی این گونه اتفاقات مهیب به کار ببندند و مدیریت بحران کنند. فناوری اطلاعات می تواند روند نجات و عملیات امدادرسانی این قبیل حوادث ناگوار را به خوبی مدیریت کند.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا