‌نظارت بر کیفیت اپراتورهای تلفن همراه برون‌سپاری می‌شود

حسن رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، در خصوص موضوع نظارت رگولاتوری بر کیفیت اپراتورهای تلفن‌همراه اظهار داشت: قرار است نظارت بر کیفیت اپراتورهای تلفن‌همراه که در حال حاظر توسط رگولاتوری انجام می شود برون سپاری شود.وی در خصوص اینکه آیا این برون سپاری نیاز به تدوین دستورالعمل و یا آیین‌نامه‌ دارد …

حسن رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، در خصوص موضوع نظارت رگولاتوری بر کیفیت اپراتورهای تلفن‌همراه اظهار داشت: قرار است نظارت بر کیفیت اپراتورهای تلفن‌همراه که در حال حاظر توسط رگولاتوری انجام می شود برون سپاری شود.
وی در خصوص اینکه آیا این برون سپاری نیاز به تدوین دستورالعمل و یا آیین‌نامه‌ دارد و قرار است به چه صورت انجام ‌شود، گفت: این طرح نیاز به آیین‌نامه ندارد و از طریق برگزاری مناقصه انجام خواهد شد که به زودی مناقصه آن اعلام خواهد شد.
معاون نظارت و اعمال مقررات و رگولاتوری در خصوص منظور از برون سپاری کیفیت اپراتورهای تلفن همراه تصریح کرد: منظور از برون سپاری، جمع‌آوری گزارش‌های وضعیت شبکه های تلفن همراه و تحویل آنها برای کل کشور است.
*نظارت، تشخیص مغایرت ها، اصلاح و بهبود کیفیت شبکه
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی با تاکید بر لزوم نظارت بر کیفیت اپراتورهای تلفن همراه گفت: رگولاتوری باید همواره اطلاعات کاملی از وضعیت شبکه‌های تلفن همراه در کل کشور داشته باشد و با بررسی اطلاعات شبکه، مواردی که با شاخص‌های پروانه ی این اپراتورها مغایرت دارد را برای اصلاح به اپراتورها اعلام کند تا در صورت لزوم برابر پروانه با آنها برخورد شود.
وی ادامه داد: به ترتیب لازم است با بررسی مستمر وضعیت اپراتورهای تلفن همراه، در جهت تسریع حل مشکلات احتمالی اپراتورها که در برخی مواقع ممکن است از سازمان‌های دولتی باشد، اقدام کرد تا در نهایت کیفیتی که مورد نظر مشتری و مطابق پروانه است حاصل شود.
وی در خصوص اینکه در حال حاضر این کار در رگولاتوری چگونه انجام می شود، گفت: در حال حاضر این کار توسط مناطق رگولاتوری انجام می‌شود و گزارش‌های تحلیلی گرفته شده در مناطق در اختیار رگولاتوری قرار داده می‌شود.
* سنجش وضعیت شبکه بر عهده پیمانکاران
وی در خصوص اینکه پس از برون سپاری اطلاعات موردنظر برای تحلیل وضعیت اپراتورهای تلفن همراه چگونه تهیه و جمع‌آوری خواهد شد، افزود: پیمانکارانی که در نهایت عهده دار این فعالیت شوند با تجهیزات اندازه‌گیری که در اختیار دارند، وضعیت و اطلاعات شبکه تلفن همراه در مناطق مختلف را بدست می آورند و گزارش‌های بدست آمده را با شاخص‌های مدنظر رگولاتوری مقایسه و تحلیل و به مناطق رگولاتوری اعلام می‌کنند.
رضوانی در خصوص اینکه پس از برون سپاری نقش مناطق رگولاتوری در نظارت چگونه خواهد بود، گفت: در مناطق یک سری گزارش‌های تکمیلی با سیستم‌های مناطق گرفته می‌شود که تلفیقی از این گزارش ها و گزارش‌های پیمانکاران برای مشخص شدن مغایرت‌های احتمالی با پروانه مطابقت داده می‌شود و در نهایت اعلام می‌کنند که آیا وضعیت شبکه در منطقه مورد نظر مطابق پروانه هست یا خیر.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در خصوص دلیل برون‌سپاری نظارت بر کیفیت اپراتورها از سوی رگولاتوری یادآور شد: رگولاتوری تصمیم دارد کیفیت نظارت را روز به روز افزایش دهد و با کوتاه‌تر کردن بازه‌های زمانی، نظارت را استمرار بخشد.
وی تأکید کرد: در نظارت بر کیفیت شبکه‌ها این گونه نیست که فقط برای یک بار نظارت صورت گیرد و کافی باشد؛ بلکه هر بار توسعه‌ شبکه و هر بار اضافه شدن مشترکان، بر کیفیت شبکه تأثیر می‌گذارد و باید اندازه‌گیری های مجدد صورت گیرد.
وی با تأکید بر لزوم نظارت مستمر گفت: در حال حاضر کار نظارت در مناطق ۷ گانه رگولاتوری انجام می شود و رگولاتوری می‌تواند این کار را در پروسه‌های زمانی طولانی تر و برای کل کشور انجام دهد؛ اما درصدد است با تسریع‌ نظارت، بتواند در مراحل بعدی نیز با بررسی تغییرات، اطلاعات وضعیت شبکه را همیشه به‌روز نگه دارد.
*گزارش مناطق و اپراتورها؛ ملاک ارزیابی امروز رگولاتوری
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در خصوص اینکه در حال حاضر ملاک سنجش کیفیت اپراتورهای تلفن همراه در رگولاتوری چیست و بر چه اساسی ارزیابی می شوند، تصریح کرد: ‌رگولاتوری تجهیزات پایش ثابت دارد که شاخص‌های مربوطه در این زمینه را اندازه‌گیری می‌کند و یک‌سری گزارش‌ها را نیز از اپراتورها می‌گیرد و این گزارش ها اطلاعات مفیدی از وضعیت شبکه اپراتورها در اختیار رگولاتوری قرار می‌دهد.
وی تأکید کرد: اما واقعیت چیزی است که دست مردم است و رگولاتوری باید اطلاعاتی از وضعیت شبکه را که به مردم ارائه می‌شود و به دست مردم می‌رسد داشته باشد.
رضوانی توضیح داد: یک‌سری اطلاعات مربوط به پوشش اپراتورها است که ممکن است در مکان هایی پوشش شبکه ضعیف باشد و سیستم نیز قادر به تشخیص این موضوع نباشد که رگولاتوری باید این نقاط را پیدا کند.
معاون نظارت و اعمال مقررات و رگولاتوری تاکید کرد: مواردی از قبیل پوشش جاده‌ایی، جمعیتی و کیفیت سرویس‌هایی که در پروانه آمده مواردی است که رگولاتوری باید نقاط نقص این موارد را پیدا کند و با پروانه مطابقت دهد و مشخص کند که اگر در وظایف‌ اپراتورها بوده چرا انجام نداده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا