گوگل و اپل جنگ را از سر گرفتند

به گزارش اخبار خارجی موبنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گوگل گوشی هوشمندش را به شکل آنلاین عرضه کرد. این نوعی تجاوز به حریم تجارت الکترونیکی اپل که فروشگاه آنلاینش در ردیف پنجم فروشندگان اینترنتی سال ۲۰۰۹ قرار داشت، بود.اپل که ابتدا به بخش سخت افزاری گوشی همراه پرداخت، حالا نقدا به بازار پلات فورم …

به گزارش اخبار خارجی موبنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گوگل گوشی هوشمندش را به شکل آنلاین عرضه کرد. این نوعی تجاوز به حریم تجارت الکترونیکی اپل که فروشگاه آنلاینش در ردیف پنجم فروشندگان اینترنتی سال ۲۰۰۹ قرار داشت، بود.
اپل که ابتدا به بخش سخت افزاری گوشی همراه پرداخت، حالا نقدا به بازار پلات فورم ها وارد شده است. گوگل هم که ابتدا در زمینه محتواهای موبایلی فعالیت می کرد، اکنون به بخش سخت افزار وارد شده است.
میکاییل چانگ مدیر اجرایی شبکه تبلیغات موبایلی Greystripe پیش بینی می کند، ۲۰۱۰ سال جنگ پلات فورم هاست و قرار گرفتن اندرویید در برابر آیفون یکی از داغ ترین و بزرگ ترین رویدادهای سال است. در حالی که آدوب فلش، سیمبیان، ویندوز موبایل، PalmOS و RIM در طرف دیگری قرار می گیرند. زیرا گوگل و اپل خیلی زود دریافتند چگونه از محتواهایی که ارایه می دهند، درآمد پیدا کنند. دارندگان پلات فورم های دیگر فعلا در حال بررسی و یافتن چنین روش هایی هستند.
آیفون اپل با خلق پلات فورم وسیع، نظر بسیاری از بازاریابان را به خود جلب کرد. از این نظر بعد از آمدن گوشی هوشمند NexusOne گوگل به چالش کشیده شد.
نه تنها این دو شرکت در بازار تبلیغات موبایلی به رقابت پرداخته اند، بلکه در بخش سخت افزار و تجارت الکترونیک با فروش گوشی مستقیما از طریق وب به مبارزه پرداخته اند.
به گفته پاتریک مورهد، مدیر بخش پلات فورم های Draftfcb ، رقابت و نوآوری های بیشتر، می تواند به این صنعت کمک می کند. در حالی که رقابت حتی به بازارهای دیگر و اپراتورها هم کشیده شده است. کارشناسان معتقدند نمی توانند پیش بینی کنند  چه اتفاقی در این بازار می افتد و کدام یک در این رقابت پیروز می شوند.
تحلیلگر فورستر می گوید: برای پیش بینی هنوز خیلی زود است زیرا نمی توان حدس زد چه اتفاقی در این بازار می افتد و کدام یک از این شرکت ها تا اخر در بازار پایدار می ماند.
البته هر دو این گوشی ها سهم کوچکی از بازار دارند و درآمدی حاصل از این گوشی ها  با ارایه محتوا و چگونگی در دسترس قرارگیری مشتریان و سازگاری این محتوا با کاربران حاصل می شود.
کارشناسان می گویند: با این حال سرمایه گذاری در فضای موبایل برای بازاریابی یک فرصت به شمار می رود.
به این ترتیب هر دو این شرکت ها که در فضای وب حرفی برای گفتن دارند حدود یک میلیارد دلار در بخش تبلیغات موبایلی سرمایه گذاری کرده اند. اپل ۲۵۰ میلیون دلار و گوگل ۷۵۰ میلیون دلار برای AdMob سرمایه گذاری کرد.
به گفته پیتر جانسون، مدیر بخش استراتژی و بازاریابی MMA، هر دو این شرکت ها در این زمینه سرمایه گذاری قانونی انجام داده اند و از راه بازاریابی موبایلی پول سازی می کنند.
وی می گوید: شما نمی توانید قدرتمندتر از گوگل و اپل در این زمینه پیدا کنید. زیرا این دو شرکت موبایل را به این فضا وارد کردند. بر این اساس تعداد زیادی از بازاریابان در حال وارد شدن به این فضا هستند. برندهای زیادی هم تا کنون به این فضا وارد شده اند. اما قابل مقایسه با گوگل و اپل نیستند. هدف بازاریابان باید سرمایه گذاری در تاثیر تبلیغات بیشتر بر روی تلفن های همراه و رشد تحلیلی موبایل باشد.
ون دیلن می گوید: انتظار می رود بخش تبلیغات موبایلی رشد بیشتری کند و از آن در این فضا استفاده بیشتری شود.
۱۳۵/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا