نمی‌توان بدون فرهنگ‌سازی از اطلاعات تولیدی مردم در اینترنت گله کرد

حمید ضیایی‌پرور در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بررسی خود از سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه از اطلاعات موجود در فضای سایبر ایران که توسط کاربران ایرانی تولید می‌شود و چرایی این امر، گفت: آنچه امروز در فضای سایبر به عنوان اطلاعات منتشر می‌شود یک روند طبیعی است که در سال‌های گذشته هم …

حمید ضیایی‌پرور در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بررسی خود از سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه از اطلاعات موجود در فضای سایبر ایران که توسط کاربران ایرانی تولید می‌شود و چرایی این امر، گفت: آنچه امروز در فضای سایبر به عنوان اطلاعات منتشر می‌شود یک روند طبیعی است که در سال‌های گذشته هم انجام می‌شده است.
وی با بیان اینکه امکان استفاده از فضای سایبر برای تبادل اطلاعات بین همگان از ویژگی‌های فن‌آوری‌های نوین است، افزود: برای ساماندهی به اطلاعاتی که در دنیای مجازی منتشر می‌شود، نیاز به فرهنگ‌سازی به طور جدی احساس می‌شود، وظیفه‌ای که برعهده دولت، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و رسانه‌هاست اما از این امر غافل بوده‌اند.
او ادامه داد: در کشور ما هر فن‌آوری بعد از ورود در ابتدا نفی می‌شود بعد با بهت دیده می‌شود، در ادامه با مخالفت روبه‌رو می‌شود. بهره‌مندی از فضای سایبر نیز با اینگونه برخورد مواجه شد.
ضیایی‌پرور با تاکید بر اینکه فضای سایبر بازتاب وضعیت اجتماعی است، خاطرنشان کرد: ابراز اطلاعات اجتماعی تا پیش از این در فضاهای محدودی مثل یک دانشگاه، موسسه یا سازمان خاصی منتشر می‌شد اما در چند سال اخیر در فضای نامحدود مجازی گذر از یک محدوده بسته به یک گستره باز نیازمند راهنمایی و آموزش بود که خلاء آن همچنان احساس می‌شود. اما نکته‌ی قابل تامل در این حوزه نحوه آموزش است امر و نهی کردن به طور قطع موجب آگاهی کاربران فضای سایبر نیست.
وی در بیان دلایل سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه از اطلاعات مرتبط با ایران موجود در فضای سایبر گفت: همواره رسانه‌های قوی و پرمخاطب از فضای رسانه‌یی ضعیف سوءاستفاده می‌کنند. هرچند ما نیز می‌توانیم از مطالب منتشر شده در سایت‌ها و وبلاگ‌های مربوط به دیگر کشورها استفاده و یا حتی سوءاستفاده کنیم.
به گفته ضیایی‌پرور محیط وب فارسی ایران با ۲۰۰ هزار سایت و ۵۰۰ هزار وبلاگ فعال در مقایسه با حجم وب جهان رقم ناچیزی است. بنابر اعلام برخی منابع، حجم وب فارسی ایران یک هزارم حجم وب دنیاست.
او درک شرایط کنونی جوامع و انعکاس آن در فضای سایبر را وابسته به عقل جمعی جامعه دانست و اظهار کرد: با فیلتر، محدود و مسدود کردن سایت‌ها و وبلاگ‌ها دردی درمان نمی‌شود؛ خرد جمعی جامعه باید آگاه شود و این مهم با برخوردهای چکشی محقق نشده و مشکل برای همیشه باقی می‌ماند و باید تاکید کرد اگر برروی فرهنگ‌سازی تولید محتوا کار شده بود، این اتفاقات نمی‌افتاد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا