تجهیزات آماده و به سرعت در اختیار نگه‌داران فیبر قرار می‌گیرد

محمدرضا نوبری – مدیر کل مهندسی شبکه و امور استان‌های شرکت ارتباطات زیرساخت – در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: با این کار درواقع در زمانی که قطعی پیش می‌آید با دستورالعمل‌هایی که به استان‌ها داده می‌شود، تجهیزات آماده شده و به سرعت در اختیار می‌گیرد تا خرابی مرتفع شود.وی با تاکید …

محمدرضا نوبری – مدیر کل مهندسی شبکه و امور استان‌های شرکت ارتباطات زیرساخت – در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: با این کار درواقع در زمانی که قطعی پیش می‌آید با دستورالعمل‌هایی که به استان‌ها داده می‌شود، تجهیزات آماده شده و به سرعت در اختیار می‌گیرد تا خرابی مرتفع شود.
وی با تاکید بر اینکه قطعی فیبر نوری دلیل بر قطعی ارتباط نیست اظهار کرد: در بسیاری مواقع با قطعی فیبر نوری مواجه می‌شویم ولی این قطعی، قطعی ارتباط را به همراه ندارد و با راهکارها و دستورالعمل‌ها مدت زمان قطعی را کاهش دادیم.
به گفته او بعد از اینکه قطعی به وجود می‌آید، پس از تجزیه و تحلیل دستورالعملی تهیه می‌شود که این قطعی را به حداقل ممکن می‌رساند.
وی تصریح کرد: در زمانی که قطعی به وجود می‌آید ما خسارت فیزیکی و ترافیکی داریم که در خسارت فیزیکی مصالح و تجهیزاتی برای رفع خرابی استفاده می‌شود و نیروی انسانی نیز به آن محل اعزام می‌شود که این وسایل و تجهیزات و نیروی انسانی خود هزینه‌بر است و از طرفی فیبر نوری مربوطه هم حامل ترافیک بوده و قطعی ارتباط خود هزینه‌زاست.
به گزارش خبرنگار ایسنا اگرچه قانون صیانت از حریم فیبر نوری کشور تهیه و تدوین و تصویب شده اما اجرایی کردن آن به آیین‌نامه اجرایی نیاز دارد که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت تهیه و برای توافق به وزارت راه پیشنهاد می‌شود.
تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون صیانت از حریم فیبر نوری کشور بین وزارت ICT و وزارت راه در حال تدوین است و شرکت ارتباطات زیرساخت برای تهیه و اجرایی شدن آیین‌نامه اقدامات لازم را انجام داده و در حال پیگیری است.
این قانون مصوب شورای نگهبان و مجلس است و طبق اظهارات مسوولان باید هرچه زودتر تهیه و تدوین شود زیرا در این آیین‌نامه به طور کامل موارد اجرایی قانون مشخص خواهد شد و اجرایی شدن این آیین‌نامه‌ و تدوین آن تاثیر به‌سزایی در حفظ حریم فیبر نوری و اجرایی شدن لایحه خواهد داشت.
به گفته مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این آیین‌نامه چارچوب اجرایی مشخص و در تدوین آن از پیشنهادات وزارتخانه‌های ارتباطات، راه و ترابری و جهاد کشاورزی استفاده می‌شود که پس از آن باید به تصویب هیات‌ وزیران برسد.
ظهوری‌فر یادآور شده بود: ساماندهی کابل‌کشی در مسیرهای قانونی، باعث حفاظت از شبکه‌ فیبر نوری و کاهش قطعی‌های شبکه‌های ارتباطی کشور می‌شود.
به گزارش ایسنا بر اساس ماده یک این قانون حریم مسیر عبور کابل فیبر نوری زیرساخت ۲ متر اعلام شد که از سوی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تملک شده و هرگونه دخل و تصرف در آن با موافقت این وزارتخانه امکان پذیر خواهد بود. همچنین بر اساس ماده دو این قانون، حریم مسیر عبور کابل‌های فیبر نوری شبکه مادر مخابراتی کشور نصب شده در محدوده ۱۰۰ متر از حریم راه‌ها موضوع ماده (۱۷) قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن – مصوب ۱۳۴۹ و اصلاحات بعدی آن ۲ متر (ازهرطرف یک متر) است و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات می‌تواند در مواردی که حریم یاد شده جزو اراضی موضوع ماده (۱) این قانون نیست، نسبت به تملک آن با طی تشریفات قانونی اقدام کند.
ماده سوم این قانون هم تصریح می‌کند مسیر کابل‌های فیبر نوری شبکه مادر مخابراتی کشور که در منتهی‌الیه حریم راه‌ها و راه آهن واقع شده یا می‌شود، فضای اختصاصی نامیده می‌شود و استفاده از آن با هماهنگی وزارت‌خانه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و راه و ترابری امکان‌پذیر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا