حجم سپرده های پست بانک در چهارسال اخیر پنج برابر شده است

به گزارش سازمان خبری موبنا ، محمود افضلی در نشستی خبری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین شاخص ارزیابی عمکرد بانکها ، حجم سپرده ها است ، اظهار داشت: برخی بانکها با ابزار نرخ سود بالا نسبت به جذب سپرده ها اقدام می کنند. در حالیکه نرخ سود پرداختی به سپرده ها در پست …

به گزارش سازمان خبری موبنا ، محمود افضلی در نشستی خبری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین شاخص ارزیابی عمکرد بانکها ، حجم سپرده ها است ، اظهار داشت: برخی بانکها با ابزار نرخ سود بالا نسبت به جذب سپرده ها اقدام می کنند. در حالیکه نرخ سود پرداختی به سپرده ها در پست بانک ۵/۴ درصد است . این رقم کمتر از میانگین نرخ سود سپرده های بانک های دولتی – هفت تا هشت درصد- است.
وی با اشاره به سیاست استفاده از شیوه های نوین بازاریابی پست بانک برای جذب سپرده ها، در مورد پرداخت تسهیلات گفت : میزان تسهیلات پرداختی در ابتدای سال ۱۳۸۵، معادل یک هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال بود که با ۴۰۶ درصد افزایش تا پایان آذرماه امسال به شش هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال رسیده است .
افضلی با اشاره به کاهش نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات در پست بانک در سال های اخیر خاطرنشان کرد: این نسبت در ابتدای سال ۱۳۸۵ معادل هشت درصد بود . با کاهش قابل توجه مطالبات معوق ، به ۷/۴ درصد در پایان سال جاری رسیده است .
مدیرعامل پست بانک با اشاره به زیان ده بودن پست بانک در سال ۱۳۸۴ و قبل از آن گفت: درآمدهای این بانک در چهار سال اخیر افزایش یافته و روند سوددهی این بانک از سال ۱۳۸۵ شروع شده است .
افضلی با تاکید براینکه پست بانک در حال حاضر یکی از سودآورترین بانکهای کشور حساب می شود، افزود : درآمدهای پست بانک در سال ۱۳۸۵ برابر با ۳۱۴ میلیارد ریال بود و در پایان امسال به یک هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال رسیده است . این مقدار حاکی از چهار برابرشدن درآمدهای این بانک است .
وی با اشاره به اینکه زیان ۱۵۷ میلیارد ریالی سال ۱۳۸۵ پست بانک که در سال ۱۳۸۶ تبدیل به هشت میلیارد ریال سود شد، سود این بانک در سال ۱۳۸۷ را ۱۰۶ میلیارد ریال و در سال جاری ۲۸۶ میلیارد ریال اعلام کرد.
به گفته افضلی، بازده سرمایه در پست بانک در سال ۱۳۸۵، منفی ۲۸ درصد بود اما امسال به ۵۱ درصد خواهد رسید .
وی افزود: پست بانک بعنوان خرده بانکدار شناخته می شود . خدمات خرده ریز را که بانکهای بزرگ تمایلی به انجام آن ندارند، انجام می دهد. بنابراین تعداد نقاط تماس آن باید زیاد باشد .
مدیرعامل پست بانک گفت: در چهار سال گذشته سیاست پست بانک افزایش باجه های بانکی در نقاط محروم و روستایی بود و دراین مدت ۹ هزار و ۶۶۴ باجه در روستاهای سراسر کشور ایجاد شده است . تعداد باجه های پست بانک در سال ۱۳۸۴ فقط ۹۴ باجه بود .
افضلی افزود: به موازات افزایش باجه های روستایی که در دفاتر خدمات ارتباطی مستقر هستند، در شهرهای مختلف کشور نیز ۲ هزار و ۹۳۵ باجه راه اندازی شده است. به این ترتیب ۱۲ هزار و ۶۰۰ باجه شهری و روستایی ، در زیر مجموعه ۴۰۰ شعبه اصلی پست بانک فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد، در سه سال و نیم گذشته در هر روز کاری ۹ باجه پست بانک در کشور ایجاد شده است .
مدیرعامل پست بانک با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ توسعه فعالیت های ارزی در پست بانک شروع شد ، افزود : حجم فعالیت ارزی پست بانک در سال ۱۳۸۴ معادل ۲۶۴ هزار یورو بود که این رقم در سال جاری به برابر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو رسیده است .
وی افزود: در شرایط تحریم فعلی بانکهای کشور ، پست بانک یکی از بانکهایی است که خدمات ارزی به هموطنان و بخش های تجاری و اقتصادی ارایه می دهد .
به گفته افضلی، در دو سال گذشته پست بانک با ۲۰۰ بانک خارجی روابط کارگزاری ایجاد کرده است و در هیچ نقطه از جهان مشکلی در زمینه گشایش اعتبارات اسنادی ( ال سی ) ندارد .
وی با اشاره به عضویت پست بانک در سازمان سوئیفت ( شبکه بین المللی الکترونیکی بین بانکی ) گفت: در کنار فعالیت های ارزی به عضویت هیات مدیره سازمان بین الملی بانکهای پس انداز ( wsbi) که زیر مجموعه سازمان ملل متحد است ، درآمده ایم.
مدیرعامل پست بانک با اشاره به راه اندازی سیستم core banking ( سیستم حسابهای متمرکز بانکی ) در دهه فجر سال گذشته گفت: پست بانک جزوه نخستین بانکهای کشور بود که سیستم حسابهای متمرکز را راه اندازی کرد .
افضلی همچنین از توزیع سه میلیون و ۵۰۰ هزار مورد سود سهام عدالت در بین روستاییان در سال گذشته خبر داد و گفت:‌ تمام خدمات بانکی پست بانک در روستاهای کشور تا پایان امسال یا سه ماهه اول سال آینده به صورت آنلاین خواهد بود.
افضلی به ارایه خدمات الکترونیکی و اینترنتی از طریق پست بانک اشاره کرد و گفت:‌ انتقال پول ، مانده گیری ، انجام عملیات بانکداری مانند پرداخت اقساط و غیره از طریق سایت پست بانک برای مشتریان این بانکها و سایر بانکهای کشور مقدور است .
مدیرعامل پست بانک در مورد خصوصی شدن این بانک گفت: تمام اقدامهای لازم برای خصوصی سازی انجام گرفته است، اما در زمینه مدیریت خصوصی سازی مسوولیتی نداریم و این موضوع به سازمان خصوصی سازی مربوط می شود که به گفته مسوولان آن ، پست بانک تا پایان امسال خصوصی خواهد شد .
افضلی در مورد پایین بودن سرمایه پست بانک برای خصوصی سازی گفت: بانک مرکزی اعلام کرده ، پست بانک با سرمایه فعلی ۶۰۰ میلیارد ریال، نیز می تواند وارد بورس شود و نیازی به افزایش سرمایه این بانک نیست.
وی افزود: پست بانک بیشتر در روستاها و مناطق محروم فعال است و منابع و سپرده های جذب شده از روستاها را صرف پرداخت تسهیلات به روستاییان می کند .
افضلی تنوع بخشی به انواع تسهیلات را از برنامه های پست بانک عنوان کرد و افزود: پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن نیز به تازگی در این بانک شروع شده است .
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا