چشم به راه سرعت

طراحان و مهندسان این روش، برآن هستند تا درآینده ای نزدیک، دسترسی بی حد و مرز به اینترنت را برای تمامی کاربران  تا حد استفاده به تلفن همراه آسان کنند. همانگونه که اکنون دراغلب کشورهای جهان، داشتن واستفاده از تلفن قابل حمل، به پدیده ای معمولی بدل شده، با وایمکس، دسترسی آسان و نامحدود  به …

طراحان و مهندسان این روش، برآن هستند تا درآینده ای نزدیک، دسترسی بی حد و مرز به اینترنت را برای تمامی کاربران  تا حد استفاده به تلفن همراه آسان کنند. همانگونه که اکنون دراغلب کشورهای جهان، داشتن واستفاده از تلفن قابل حمل، به پدیده ای معمولی بدل شده، با وایمکس، دسترسی آسان و نامحدود  به اینترنت ، برای همگان حاصل  می شود.
کشورما نیز با داشتن جمعیتی جوان و صنعتی رو به رشد، از کشورهای در حال توسعه به شمارمی‌رود که به دلیل نقش مهم ارتباطات درتوسعه ، برنامه‌ریزی منسجم برای حرکت به سمت توسعه همه جانبه مخابرات باند وسیع درآن امری ضروری بنظر می آید.
بهره برداری از وایمکس درکشورمان،  به کاربران اجازه می‌دهد بدون سیم  درسراسرکشور از شبکه پرسرعت  اینترنت بهره مند شوند.  این امر سرعت روآوردن صاحبان کسب و کار به استفاده از مزیت‌های  اینترنت  را، بیشتر از پیش خواهد نمود. همین مزایا لزوم  بهره برداری از این فناوری قدرتمند را چندان برابر می کند. 
سال گذشته  نحوه‌ واگذاری پروانه وایمکس در کشورمان ، ازطریق مزایده و احرازشرایط مالی و فنی صورت گرفت و در نهایت دراسفند ماه گذشته شرکت مبین نت در تمام استان ها، ایرانسل – ام تی ان در شش استان، شرکت مشارکتی سیار اصفهان (اسپادان) در اصفهان و شرکت رایانه دانش گلستان در استان گلستان موفق به اخذ  پروانه این سرویس شدند.
براساس شرایط پروانه، این شرکت ها باید سرویس دهی خود را پس از ۹ماه اززمان دریافت پروانه یعنی  اواخر پاییزسال جاری آغاز می کردند . برخی از آن ها مانند ایرانسل – ام تی ان  مدعی شدند درشش ماه  این کار را عملیاتی کنند.اما با وجود گذشت مهلت قانونی اپراتورهای وایمکس نتوانستند این سرویس رابه کاربران خود ارائه دهند.
اختصاص نیافتن فضای فرکانسی و عدم همکاری با این شرکتها از سوی سازمان تنظیم مقررات  از جمله دلایل این تاخیرعنوان شد.  مشخص نشدن تعرفه  این خدمات از دیگر مواردی است رگولاتوری باید برای آن چاره اندیشی کند.
عدم تحقق این شرایط  این سووال  را برای کارشناسان این حوزه  مطرح  کرده است که آیا اپراتور های   وایمکس نیز به سرنوشتی مثل pap ها دچارخواهند شد ودرنیمه راه به دلیل محدودیت درامکانات و تجهیزات قادربه ادامه فعالیت نخواهند بود؟
هزینه های میلیاردی که این اپراتورها برای دریافت حق پروانه پرداخت کرده اند باید با توجیه اقتصادی  همراه باشد. سازمان تظیم مقررات و اپراتورهای وایمکس  در کوتاه ترین زمان  موانع موجود درمسیر ارائه این سرویس را برطرف  کنند. تا کاربران ایرانی بتوانند بدون دردسر از مزایای اینترنت پرسرعت بهره مند شوند.
۱۱۷/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا