نقش موبایل در توسعه اقتصادی کشورهای فقیر

امروزه تلفن همراه ساده ترین شکل برقراری ارتباطات در اکثر بازارهای روبه توسعه محسوب می شود . نظریه پردازان بر این باورند تلفن همراه یک دستگاه جادویی نیست. اما ابزاری حیاتی برای زندگی بهتر محسوب می شود. به همین دلیل تلفن های همراه نقش بسزایی در برقراری و تسهیل ارتباطات ، انتقال اطلاعات ، به …

امروزه تلفن همراه ساده ترین شکل برقراری ارتباطات در اکثر بازارهای روبه توسعه محسوب می شود . نظریه پردازان بر این باورند تلفن همراه یک دستگاه جادویی نیست. اما ابزاری حیاتی برای زندگی بهتر محسوب می شود. به همین دلیل تلفن های همراه نقش بسزایی در برقراری و تسهیل ارتباطات ، انتقال اطلاعات ، به دست آوردن پول بیشتر و معاملات تجاری ایفا می کنند.
تحقیقات مختلف نشان از تاثیر تلفن همراه بر رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه دارد .به طوری که تاثیر ارتباطات بی سیم در روند توسعه سریع اقتصادی کشورهایی همچون ویتنام ، فیلیپین ، کنیا و آفریقای جنوبی کاملا مشهود است.
امروزه در ویتنام از ابزارهای مختلف ارتباطی و سرویس های تلفن همراه برای مبادلات تجاری استفاده می شود.
در فیلیپین ، بیش از چهار میلیون کاربر از تلفن همراه به عنوان کیف پول مجازی برای خرید کالا یا انتقال وجه استفاده می کنند . درحالی که این سرویس در اکثر کشورهای ثروتمند به ندرت استفاده می شود. فیلیپینی ها دارای مقام جهانی در مقوله تجارت موبایلی هستند. این سرویس یک روش مناسب برای افرادی است که در کشورهای در حال توسعه حساب بانکی ندارند و نقل و انتقال پول برایشان خطرناک و دشوار است.
در هند ، ماهیگیران از طریق تلفن همراه قراردادهای فروش ماهی منعقد می کنند و کشاورزهای کنیایی با استفاده از تلفن همراه از قیمت محصولات اطلاع می یابند .در آفریقای جنوبی ، سرویس های مالی مبتنی بر تلفن همراه از سال ۲۰۰۵ مرسوم شده است. تلفن همراه نقش دفتر کار مجازی را حتی برای نجاران و نقاشان ایفا می کند.
موسسات مالی دریافته اند جذب مشتریان جدید ، از طریق شبکه های تلفن همراه ممکن است.گسترش شبکه های موبایل مزایای اقتصادی دیگری همچون سرمایه گذاری افراد خارجی ، دسترسی بهتر خانواده ها به اطلاعات بهداشتی وآموزشی و افزایش درآمد دولت از اعطای گواهینامه ها و دریافت مالیات ها را نیز به همراه دارد.
در کشور ما بیشتر جنبه ارتباطی تلفن همراه مشهود است و تاکنون گام مهمی برای استفاده از این وسیله ارتباطی در مبادلات اقتصادی برداشته نشده است. جا دارد مسوولان،کارشناسان و کاربران به نقش تلفن همراه به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی کشور نگاهی دوباره اندازند.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا