سازمان تنظیم مقررات برای فعالان VOIP پروانه فعالیت صادر کند

مسعود داوری نژاد در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا اظهار داشت: اساس و فلسفه رشد و توسعه مخابرات در کشور اشتباه است و رگولاتوری با سیاست هایی که در مورد VOIP به کار گرفته است جلو ورود تکنولوژی های جدید را می گیرد.وی با تاکید بر اینکه ذهنیت ناصحیح در بدنه دولت برای …

مسعود داوری نژاد در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا اظهار داشت: اساس و فلسفه رشد و توسعه مخابرات در کشور اشتباه است و رگولاتوری با سیاست هایی که در مورد VOIP به کار گرفته است جلو ورود تکنولوژی های جدید را می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ذهنیت ناصحیح در بدنه دولت برای مقوله VOIP باعث شده مهم ترین اصل رگولاتوری که ایجاد رقابت است نادیده گرقته شود ، خاطرنشان کرد: ماده ۱۲۴ برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور تمام انحصارات شرکت مخابرات را لغو کرد. در آیین نامه VOIP که در سال ۸۴ تا مرحله تصویب پیش رفت اما اجرایی نشد، سعی شده بود تمامی این زمینه ها دیده شود. اما به دلیل به تصویب نرسیدن این آیین نامه بسیاری از مشکلات کمافی السابق مطرح است.
رییس اسبق سازمان تنظیم مقررات که در زمان وی برای اولین بار آیین نامه VOIP مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، ادامه داد: تصویب آیین نامه VOIP در آن زمان بهترین فرصت بود تا سرو سامانی به این بازار دهد. این پروانه یکی از مدل های خوب آزادسازی مطابق با برنامه سوم توسعه بود که اگر با اعتراض بخش خصوصی روبرو نمی شد و تغییر نمی کرد بسیاری از مشکلات فعلی این بخش حل می گردید.
وی با بیان اینکه فراخوان VOIP در دولت هشتم به صورت واضح براساس ضوابط قانونی در مصوبات هیات وزیران و کمیسیون تنظیم مقررات و با اشاره به اصل ۴۴ مبنی بر داشتن یک مرجع قانونی مطرح بود ، یادآور شد: بحث فراخوان عمومی پروانه‌ تلفن بین‌المللی در سال ۸۴ با توجه به قانون، اختیارات و وظایف وزارت ارتباطات مطابق بند الف ماده ۶ – ۲ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درباره آزادسازی فعالیت‌های پست و مخابرات در نظر گرفته شده بود.
این کارشناس تدوین پروانه تلفن اینترنتی را در مجموع حرکتی سازنده عنوان کرد که می توانست به بخش خصوصی اجازه حضور در مسیر قانونی ترمینیشن و اورجینشین دهد، گفت: اما با توجه به اعتراضات بخش خصوصی و بعضی از مفاد این پروانه ، این امر به سرانجام نرسید و با انتخابات ریاست جمهوری دولت نهم مصادف شد.حاصل این امر به تاخیر افتادن ارائه‌ پروانه‌ به بخش خصوصی بود.
وی با بیان اینکه در پروانه فعالیتی که برای بخش خصوصی VOIP در سازمان تنظیم مقررات نوشته شده بود حقوق شرکت های کوچک و بزرگ دیده شده بود افزود: اگر این آیین نامه اجرایی می شد مشکلات قطعی شبکه و ورودی و خروجی و ترانزیت به راحتی حل می شد. اما در حال حاضر برای قطعی خطوط و متضرر شدن شرکت ها کسی پاسخگو نیست.
به گزارش موبنا شرکت ارتباطات زیرساخت سال گذشته با انجام مزایده سه شرکت تراشه سبز، ضحی کیش و پیشگامان کویر یزد را به عنوان پیمانکاران تلفن اینترنتی اعلام کرد که این موضوع نارضایتی حدود ۱۲۰ شرکت فعال در حوزه VOIP را به همراه داشت.
چندی پیش مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بار دیگر از برگزاری مزایده ای جدید برای انتخاب پیمانکار تلفن اینترنتی قبل از پایان امسال خبر داده و هدف از برگزاری آن را افزایش تعداد پیمانکاران عنوان کرد.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا