مشترکان حق دارند از زمان اتمام عمر سیم‌کارت‌شان مطلع باشند؟

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عمر مفید سیم‌کارت‌ها به اندازه زیادی به میزان مصرف، مکالمه و ارسال پیامک و به‌طور کلی نحوه نگهداری از آن بستگی دارد؛ اگر فرض را بر آن بگیریم که روزانه به طور متوسط یک دستگاه تلفن همراه ۱۰ بار روشن و خاموش یا دوباره در شبکه ثبت شود، …

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عمر مفید سیم‌کارت‌ها به اندازه زیادی به میزان مصرف، مکالمه و ارسال پیامک و به‌طور کلی نحوه نگهداری از آن بستگی دارد؛ اگر فرض را بر آن بگیریم که روزانه به طور متوسط یک دستگاه تلفن همراه ۱۰ بار روشن و خاموش یا دوباره در شبکه ثبت شود، در سال در حدود سه تا چهار هزار بار این تجدید ثبت در شبکه انجام‌ می‌گیرد که با در نظر گرفتن این تعداد، عمر مفید سیم‌کارت بیش از ۱۰ سال طول می‌کشد.
با توجه به این مسأله سیم‌کارت مربوطه پس از کار افتادن باید تعویض شود و تشخیص پر شدن کانتر مربوط در شبکه امکان‌پذیر است. با توجه به این که هزینه تعویض سیم‌کارت در قبوض تلفن همراه منظور می‌شود، ترتیبی داده خواهد شد تا برای تعویض سیم‌کارت‌های مشترکانی که به دلیل پر شدن کانتر مربوط، از کار افتاده باشند، بدون هزینه اضافی انجام گیرد.
داوود زارعیان – مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران – در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: اصولا زمان سوخته شدن سیم‌کارت آشکار نیست ولی در برخی مواقع ممکن است که قبل از سوخته شدن، سیم‌کارت ظرفیت پذیرش پیامک‌ها را نداشته باشد و یا پیامکی نیز ارسال نکند و در آن زمان می‌توان فهمید که سیم‌کارت در آستانه سوخته شدن قرار دارد.
وی با بیان این که سیم‌کارت یک کالای مصرفی محسوب می‌شود ابراز کرد: امکان این که قبل از سوخته شدن سیم‌کارت مشترک از این موضوع اطلاع یابد، فعلا وجود ندارد و امکانش به وجود نیامده مگر اینکه نرم‌افزاری طراحی شود که نیم‌سوز شدن سیم کارت را اطلاع دهد.
زارعیان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مشترک حق ندارد از سوخته شدن سیم‌کارتش قبل از موعد اطلاع یابد گفت: البته سوخته شدن سیم‌کارت به این دلیل کم اتفاق می‌افتد اما به اعتقاد ما همیشه حق با مخاطب و مشترکان ما است.
به گزارش ایسنا معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار ایران نیز غیراستاندارد بودن گوشی را از جمله مهم‌ترین موارد سوختن سیم‌کارت دانسته و تصریح کرد: هر گوشی که وارد بازار می‌شود، وقتی غیراستاندارد باشد، سیم‌کارت را متأثر خواهد کرد، زیرا پایه‌ها غیراستاندارد است و ولتاژ‌ها به میزان کمتر و یا بیش‌تر به سیم‌کارت وارد می‌شوند.
سیدحسن رضوی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته بود: کثیف شدن گوشی از دیگر فاکتورها در این زمینه است؛ ذرات از جایی که باتری شارژ شده و یا به رایانه وصل می‌شود و یا در برخی مواقع براده‌هایی که از لباس و یا جیب مشترک وارد گوشی شده، باعث می‌شود جریانی از یک پین به پین دیگر وارد شود که خود این موضوع به سوختن سیم‌کارت منجر می‌شود.
به گفته او گذاشتن نامناسب سیم‌کارت در گوشی از مواردی است که خود می‌تواند برای سیم‌کارت مشکل‌ساز شود که این خود موجب می‌شود ولتاژ‌ها به جایی که نباید وارد شود.
باید گفت که مسوولان و کارشناسان معتقدند که درصد زیادی از علل سوختن سیم‌کارت‌ها، بی‌اطلاعی مشترکان از نحوه استفاده و رعایت نکردن مواردی است که باعث سوختن آنها می‌شود.
آن‌ها درباره اینکه میزان سوختن سیم‌کارت‌ها افزایش یافته است، بر این عقیده‌اند که این موضوع به مخابرات ارتباطی ندارد، زیرا همه سیم‌کارت‌ها عمر مفید دارند که کم یا زیاد شدن آن به نحوه نگهداری مشترک از سیم‌کارت بستگی دارد.
در هر حال مهم‌ترین عواملی که به سوختن سیم‌کارت منجر می‌شود، علاوه بر میزان مصرف، نزدیکی به آب دریا و در معرض نور خورشید قرار دادن سیم‌کارت است و البته جابه‌جایی سیم‌کارت از دیگر عوامل است و یا استفاده سیم‌کارت در گوشی‌هایی که غیراستاندارد است نیز از دیگر عوامل مؤثر به شمار می‌رود.
اما به گفته مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران البته در مقاطعی خاص، خود مخابرات عامل سوختن سیم‌کارت‌ می‌شود؛ مثلا این اتفاق به دلیل تغییرات ولتاژ برق و بالا و پایین آمدن آن می‌افتد؛ در این زمان‌ها مخابرات به دفاتر اعلام می‌کند که سیم‌کارت‌هایی که دارای فلان کد هستند، می‌سوزند و نباید هزینه‌ای برای تعویض سیم‌کارت از آن‌ها دریافت کرد.
هنگامی که دلیل سوختن سیم‌کارت خود مخابرات باشد، مشترکان در هنگام مراجعه به دفاتر، سیم‌کارتشان به صورت رایگان تعویض می‌شود؛ بنابراین، نیازی نیست مشترکان هزینه‌ای در این رابطه پرداخت کنند.
طبق اظهارات‌ مسوولان مربوطه نمی‌توان عمر استانداردی برای سیم‌کارت‌های موبایل تعریف و مشخص کرد و بر اساس آخرین آمار هر ساله حدود هفت تا۱۰ درصد سیم‌کارت‌ها به دلایل مختلف می‌سوزند و می‌توان گفت که حدود ۹۵ درصد آن‌ها به دلایل مختلف و به غیر از اشکالات فنی دچار این مشکل شده‌اند و کمتر از پنج درصد از این تعداد به دلیل مسائل شبکه‌یی و نقائص فنی دچار سوختگی شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا