هدفمند کردن یارانه ها تاثیر مستقیمی بر سرویس های ICT ندارد

مسعود مقدس در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با بیان اینکه در زمینه اینترنت و تکنولوژی هایی مثل وایمکس نیاز به کاهش تعرفه احساس می شود ، اظهار داشت: بحث هدفمند کردن یارانه ها تاثیر مستقیمی بر سرویس های ICT ندارد . ممکن است دولت بخواهد در هزینه های تمام شده شبکه های …

مسعود مقدس در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با بیان اینکه در زمینه اینترنت و تکنولوژی هایی مثل وایمکس نیاز به کاهش تعرفه احساس می شود ، اظهار داشت: بحث هدفمند کردن یارانه ها تاثیر مستقیمی بر سرویس های ICT ندارد . ممکن است دولت بخواهد در هزینه های تمام شده شبکه های انتقال، قیمت ها را افزایش دهد .منتها باید توجه داشت به دلیل رقابت بین الملل روی ترافیک باید بتواند با آنها رقابت کند.  در هر صورت مصرف کننده از این افزایش قیمت چیزی احساس نمی کند .
وی گفت: بخشی از هزینه های کشور در مخابرات مربوط به تلفن ثابت است که تعرفه آن از قدیم پایین بوده و قرار بود سالی ۲۰ درصد طبق برنامه های توسعه افزایش یابد که در این صورت تعرفه مکالمات داخلی باید افزایش می یافت. اما این اتفاق نیفتاد. چون بازار کشش افزایش تعرفه را نداشت.
وی با تاکید بر اینکه در طرح هدفمندکردن یارانه ها ، بخش انرژی بیشتر مدنظر دولت است و دولت خیلی علاقه مند به افزایش تعرفه های مخابرات نیست ، ادامه داد: اگر تعرفه مخابرات گران شود. مردم به سمت استفاده از دیگر ابزارهای تکنولوژیک حرکت می کنند.  وجود شبکه های موازی باعث شده کاربر از شبکه های مقرون به صرفه استفاده کند.. 
مقدس گفت: رقابت به سمت سرویس های ارزش افزوده در حال حرکت است و افزایش قیمت روی شبکه های سنتی مخابرات  جواب نمی دهد .  با واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی ، دولت  اجازه افزایش تعرفه نخواهد داشت.
این کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه متقاضی تلفن ثابت  وجود ندارد معتقد است شبکه های موازی حتی در حاشیه شهرها و روستاها جای خطوط تلفن ثابت را گرفته اند و دیگر استقبالی از این سیستم نمی شود.
به گفته وی ، اپراتورهای مخابراتی برای جذب مشتری و افزایش مبادلات باید خدمات خود را افزایش دهند و سرویس های متعددی را روی شبکه بگذارند .
رییس اسبق هیات مدیره شرکت مخابرات ایران تاکید کرد در بازار رقابت، سرویس بهتر باید مدنظر قرار گیرد و دولت در این عرصه نمی تواند قیمت خدمات را افزایش دهد . برای خدمات پستی  از گذشته دولت سوبسید می داد که این کار ادامه دارد. دولت نمی تواند قیمت پست را به یکباره افزایش دهد . در دنیا هم قیمت پست همین روال را دارد و به خدمات پستی مانند فرهنگ و نشر یارانه تعلق می گیرد.
وی ادامه داد: فرهنگ جامعه ما هنوز سیستم های الکترونیک را جایگزین پست نکرده و مصرف کننده خدمات پستی را دهک های پایین جامعه تشکیل می دهند. پست در دفاتر روستایی بیشتر کاربرد دارد و مورد استفاده کسانی است که سوبسید می گیرند .
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا