همراه اول سرویس ” پسورد یکبار مصرف” ارائه می دهد

محمد مهدی عطوفی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با بیان اینکه OTP (One Time Password ) سیستمی الکترونیکی است که سبب می شود گوشی تلفن همراه مشترکان رمز های یکبار مصرف تولید کرده و مشترکان را از حفظ کردن پسورد بی نیاز می کند ، اظهار داشت: امروزه به دلیل رواج سیستم …

محمد مهدی عطوفی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با بیان اینکه OTP (One Time Password ) سیستمی الکترونیکی است که سبب می شود گوشی تلفن همراه مشترکان رمز های یکبار مصرف تولید کرده و مشترکان را از حفظ کردن پسورد بی نیاز می کند ، اظهار داشت: امروزه به دلیل رواج سیستم های الکترونیکی کاربران مجبور به داشتن چندین کلمه و رمز عبور هستند. این مساله در گذر زمان آنها را دچار خطر کرده و کاهش امنیت را به همراه خواهد داشت . اما سامانه طراحی شده همراه اول باعث می شود مشترک در هر لحظه بتواند رمز خود را تغییر داده و رمز جدیدی دریافت کند.
وی گفت: تفاوت این سامانه با دستگاههای بانکی برای تغییر رمز این است که این سیستم روی سیمکارت مشترکان تعبیه می شود و مشترک ملزم به داشتن یک دستگاه در کنار گوشی موبایل خود برای تغییر رمز نخواهد بود.
به گفته عطوفی در این سیستم  که توسط همراه اول در نمایشگاه تلکام ۲۰۰۹ تهران عرضه شد ، مشترک در هر ۳۰ تا ۴۵ ثانیه یکبار می تواند رمز خود را تغییر دهد.
معاون بازاریابی و امور مشترکان شرکت ارتباطات سیار یادآور شد: مذاکرات مورد نیاز با بانک ها برای استفاده از سرویس رمز یک ‌بار مصرف مبتنی بر موبایل در حال انجام است.
به گزارش موبنا سیستم OTP مبتنی بر تلفن همراه، دارای مزایای بیشتری نسبت به استفاده از دستگاه‌های جانبی است. برای مثال می‌توان به مزایایی چون عدم نیاز به حمل دستگاه اضافی، کاهش مخاطره کاربران در نگهداری دستگاه ، کاهش هزینه‌ها، مقبولیت و اعتماد کاربران و قابلیت انعطاف بیشتر در تغییر سیستم مطابق نیازها اشاره کرد.
امنیت OTP به دلیل استفاده از امکانات استاندارد رمزنگاری سیمکارت بسیار بالا بوده و مهمتر از امنیت سیستم‌های بانکی موجود است.
از سیستم رمز یک‌بارمصرف می‌توان به جای دستگاه‌های جانبی‌ برخی از بانک‌های کشور برای ایمن‌سازی ورود به سیستم بانکداری الکترونیکی‌ دستگاه‌ها استفاده کرد.
در برنامه کاربردی OTP که روی گوشی تلفن همراه  مشترک اجرا می شود ، عمر هر رمز و کلمه عبور تولید شده بیشتر از یک دقیقه است و پس از گذشت زمان مشخص اعتبار خود را از دست می دهد. در نتیجه کاربر هیچ وقت نگران لو رفتن رمز خود نخواهد بود.
OTP دارای ویژگی‌هایی مانند استفاده از قابلیت‌های رمزنگاری سیمکارت برای تولید رمز تصادفی یک بار مصرف‌ ، عدم اجازه دسترسی غیرمجاز به برنامه نصب شده روی گوشی ( ورود به برنامه نیازمند وارد کردن پین کد مشترک است) و عملکرد کاملا آفلاین برنامه نصب شده روی گوشی (بی‌نیازی به وجود شرایط آنتن‌دهی و اتصال به شبکه، هنگام استفاده از نرم‌افزار) است.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا