ایران مصمم به عضویت در شورای ITU است

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا مهندس رضا تقی پور در سی و سومین اجلاس کمیته مدیریت جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه در تهران اظهار داشت: برغم بحران جهانی اقتصادی در سالهای اخیر ، ICT به طور مستمر و قابل  توجه به بهبود وضعیت اقتصادی در تمامی بخش ها کمک کرده است.تمایز سنتی بین خدمات رسانه …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا مهندس رضا تقی پور در سی و سومین اجلاس کمیته مدیریت جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه در تهران اظهار داشت: برغم بحران جهانی اقتصادی در سالهای اخیر ، ICT به طور مستمر و قابل  توجه به بهبود وضعیت اقتصادی در تمامی بخش ها کمک کرده است.تمایز سنتی بین خدمات رسانه ای ، کتب و نشریات ، رایانه ، مخابرات و اطلاعات در حال محو شدن بوده و نمونه های جدیدی برای ایجاد ، انتشار و تبادل دانش در حال تکوین است .
تقی پور با بیان اینکه در منطقه برخی کشورها دسترسی به باند وسیع و بکارگیری آن را افزایش داده اند ، همکاری و تبادل تجربیات میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در منطقه را بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: جلسات مقدماتی APT پیش از کنفرانسهای بین المللی ITU به منظور نزدیکتر شدن نظرات کشورها به یکدیگر و تهیه پیشنهادهای مشترک مورد علاقه همه کشور های منطقه و تایید نهایی آنها در کنفرانسهای جهانی مرتبط ITU بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای منطقه تجارب ارزشمندی در زمینه خصوصی سازی خدمات و کاربردهای ICT و همچنین صنایع و فن آوریهای آن بدست آورده اند، APT باید در جهت برگزاری کارگروه ها و سمینارها با هدف تبادل تجارب ارزشمند میان کشورهای منطقه نقش راهبردی ایفاء کند.
 به گفته این مقام ارشد وزارت ارتباطات ، گسترش خدمات ICT در مناطق روستایی کشور دیدگاه و هدف اصلی برنامه ریزی و ارتقای خدمات ICT در سراسر کشور است و ایران آماده سهیم شدن در این تجربه با ارزش با دیگر کشورهای منطقه است .
وی خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با شناخت پیشرفت های عمده علمی و توسعه های قابل توجه ICT در سال های اخیر ، ساختار و مسوولیت های وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات را اصلاح و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را با تفویض وظایف و اختیارات حاکمیتی را تاسیس کرد به این ترتیب مدیریت و مونیتورینگ طیف فرکانس رادیویی وزارت در زمینه مقررات ICT ار سوی این سازمان ، تحقق یافت.
مهندس تقی پور با تاکید بر اینکه خصوصی سازی ۳۰ شرکت مخابراتی استانی و شرکت ارتباطات سیار به انجام رسیده است ، گفت: شرکت های تخصصی زیادی در حوزه ICT  ایران فعال هستند. از زمان تاسیس سازمان فضایی ایران در چند سال پیش ، جمهوری اسلامی ایران موفق به حمایت و راه اندازی پروژه هایی برای طراحی ، آزمایش و ساخت ماهواره های تحقیقاتی کوچک شده و دستاورد های چشمگیری در پرتاب این نوع ماهواره ها به فضا داشته است .
وزیر ارتباطات با بیان اینکه این جلسه برای ارتقای همکاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه آسیا و اقیانوسیه برگزار شده است ، گفت: با توجه به اهمیت و تاثیر ICT در تمام جنبه های زندگی ، از دیدگاه اجلاس وزرا در شهر بالی (اندونزی ) ، فناوری و خدمات باند وسیع باید محور اصلی گسترش ICT در منطقه باشد.
تقی پور با اشاره به این گردهمایی که همزمان با سی امین سال تاسیس اجلاس APT برگزار شد ، گفت: همکاری نزدیک سیاستگذاران ، مقررات گذاران، کاربران و بخش صنعت برای از میان برداشتن شکاف دیجیتالی ضروری است . رسالت جمعی اعضای APT نقش اصلی را در این راستا ایفا کرده و این مهم از طریق رساندن خطوط اصلی مخابراتی به نقاط دور افتاده و محروم کشورهای منطقه تحقق می یابد.
وی تاکید کرد: همفکری و همکاری سیاستگذاران و صاحبان صنعت برای گسترش سیاست های  عمومی نظری، مدل های تجاری ابتکاری و راهکارهای خلاقانه فنی در آماده سازی کشورها و صنعتگران برای رویایی با چالش های آینده ، ضروری است .کشور ما از اولین کشورهایی است که به اتحادیه  مخابرات ملحق شده است و باید از این فرصت استفاده کرده و اعلام کنیم ایران مصمم به عضویت در شورای ITU و همچنین معرفی یک کارشناس مقررات رادیویی ، برای عضویت در هیات مقررات رادیویی (RRB ) از منطقه در انتخابات کنفرانس نمایندگان مختار سال آینده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: کشور ما آمادگی  دارد که یک کارشناس صلاحیت دار در مسائل ارتباطات رادیویی را برای ریاست کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی سال ۲۰۱۲ (WRC- 2012 ) از منطقه آسیا و اقیانوسیه معرفی کند . چون به نظر می رسد این منطقه با بیش از نیمی از جمعیت جهان ، قابلیت علمی و فنی گسترده  برای گرفتن این پست را دارد.
۱۱۷/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا