قطر هم وارد گود اپراتور سوم می‌شود

به گزارش عصر ارتباط، گرچه اپراتورهایی از کشورهای امارات متحده عربی، کویت و عمان از منطقه خاورمیانه در مزایده اپراتور سوم تلفن‌همراه ایران شرکت کرده بودند و نتوانستند حضور در بازار تلفن‌همراه ایران را تجربه کنند اما قطری‌ها هم تصمیم گرفته‌اند تا شانس حضور در اپراتور سوم ایران را امتحان کنند چنان‌که ناصر مرافه – …

به گزارش عصر ارتباط، گرچه اپراتورهایی از کشورهای امارات متحده عربی، کویت و عمان از منطقه خاورمیانه در مزایده اپراتور سوم تلفن‌همراه ایران شرکت کرده بودند و نتوانستند حضور در بازار تلفن‌همراه ایران را تجربه کنند اما قطری‌ها هم تصمیم گرفته‌اند تا شانس حضور در اپراتور سوم ایران را امتحان کنند چنان‌که ناصر مرافه – مدیر ارشد اجرایی این اپراتور- گفت: هنوز تصمیمی مبنی بر چگونگی ورود به ایران نگرفته‌ایم و به شفاف‌سازی از سوی دولت ایران نیاز داریم.

او افزود: QTel قطر به دنبال ورود به فرصت‌های سرمایه‌گذاری مخابراتی در منطقه خاورمیانه است و مشغول مطالعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران که هنوز نتیجه پروژه اپراتور سوم تلفن‌همراه آن مشخص نشده است.

اتصالات که پیش از این عنوان نخست برنده مزایده اپراتور سوم تلفن‌همراه کشور را به‌دست آورده بود، اگرچه نتوانست وارد بازار ایران شود اما QTel دیگر اپراتور عربی به عنوان رقیب جدی اتصالات در بازارهای منطقه تلاش دارد با ورود به ایران  فرصت‌های حضور خود در بازار خاورمیانه را وسعت ببخشد.

QTel در ۱۷ کشور دنیا فعالیت می‌کند و باتوجه به اشباع بازار خانگی خود در قطر قصد دارد تا از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خاورمیانه بهره ببرد.

این اپراتور درحال حاضر بیش از ۵۳ میلیون مشترک در دنیا دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ به یکی از ۲۰ اپراتور برتر دنیا تبدیل شود.

با شروع به کار ودافون در خلیج فارس در سال جاری، این اپراتور به رقیب شماره یک QTel قطر بدل شد و قطری‌ها برای پیشی گرفتن از ودافون قصد دارند به هر ترتیب به رشد ۱۱ درصدی خود در سال جاری دست پیدا کنند.

قطر کشوری کوچک که کم‌تر از یک میلیون نفر جمعیت دارد اکنون خود را در قد و قواره عرضه سرویس تلفن‌همراه به ۷۰ میلیون ایرانی می‌بیند که هیچ یک از اپراتورهای آن نتوانستند علیرغم تجربه فعالیت در کشور پرجمعیت ایران سرویس‌های خود را در دیگر کشورهای منطقه نیز عرضه کنند.

اپراتور سوم تلفن‌همراه ایران پس از گذشت یک سال و سه ماه از انتشار فراخوان آن به رغم برگزاری یک مزایده و اعلام برنده مزایده به دلیل اختلاف شرکای ایرانی و خارجی‌اش اکنون به بچه‌ای می‌ماند که هنوز نتوانسته دایه‌ای برای خود بیابد. هرچند که تامین تله‌کام سرمایه‌گذار ایرانی برنده شده در مزایده هنوز ادعای دایه بودن دارد.

در این میان، علیرغم همه اظهاراتی که مبنی بر اعطای پروانه این اپراتور به شرکت تامین تله‌کام وابسته به سازمان تامین اجتماعی شنیده می‌شود اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پروانه این اپراتور را در اختیار دارند و هنوز دست تامین تله‌کامی‌ها هم به آن نرسیده است.

وزارت ارتباطات با ورود وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات در اعطای پروانه این اپراتور اندکی تعلل کرده و همپای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با منقضی شدن شرایط مزایده و گذشتن آب از سرش در تعویق شروع به کار این اپراتور به نظر می رسد قصد دارد پس از این همه تاخیر دیگر برای واگذاری این اپراتور تعجیل نکند.

رضا تقی پور –وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- که درباره روند این اپراتور گفته بود درحال مذاکره با تامین تله‌کام و دیگر شرکت‌ها هستیم، به نظر می‌رسد در مواجهه با آمادگی قطری‌ها برای ورود به پروژه اپراتور سوم تلفن‌همراه قصد دارد تا شانس QTel قطری را نیز برای حضور در بازار ایران بسنجد.

از سوی دیگر محمود خسروی- رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران- نیز رویه آرام و حتی خونسردی را در سامان بخشیدن به این اپراتور در پیش گرفته است به‌طوریکه علیرغم وعده‌ها و ضرب‌العجل‌هایی که هر بار در مواجهه با خبرنگاران می‌دهد هنوز قصد ندارد تا مواضع شفاف‌تری را درباره این اپراتور اتخاذ کند.

او که با اعلام منقضی شدن مزایده قبلی انتخاب اپراتور سوم در آخرین اظهارات خود اعلام برنده نهایی را به قبل از پایان سال جاری موکول کرده، گفته است که انتخاب اپراتور سوم روند و فرآیند خاصی دارد که در حال حاضر این روند درحال طی شدن است.

از سوی دیگر، موضع قاطع رییس سازمان تامین اجتماعی است که طی مصاحبه‌ای علیرغم همه اظهارات ضد و نقیض درباره این موضوع، دریافت پروانه این اپراتور را در حالی تایید کرده که خسروی هنوز از عدم قطعیت آن سخن می‌گوید و با خنده پاسخمان را می‌دهد که هر وقت پروانه به شرکتی اعطا شد، در آن صورت برنده است اما هنوز که این امر اتفاق نیفتاده است. اما تامین تله‌کامی‌ها که خود را برنده این پروژه می‌دانند و با قاطعیت از آن سخن می‌گویند، خود را برای راه‌اندازی این اپراتور نیز آماده کرده‌اند به‌طوری‌که فراخوان بین‌المللی انتخاب مشاور خارجی خود را نیز چندی پیش منتشر کردند تا در تمامی مراحل نصب و راه‌اندازی و سرویس‌دهی اپراتور سوم همراه آن‌ها باشد.

کم‌تر از یک ماه به ۲۳ دی ماه و گذشت یک سال از اعلام نتیجه مزایده اپراتور سوم تلفن‌همراه ایران مانده که قرار بود به مدت دو سال از انحصار عرضه سرویس‌های نسل سوم در بازار ایران برخوردار باشد اما هنوز نتیجه این پروژه مشخص نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا