بنده لینک ارتباطی هیچکس را قطع نکردم

 این روزها شرکت ارتباطات زیرساخت بیش از هر زمان دیگری مورد توجه کاربران اینترنت قرار گرفته و به تبع آن مدیرعامل این شرکت نیز مجبور است به پرسش‌های بیشتری پاسخ گوید. اما درست در همین روزها، سخت‌تر از گذشته می‌توان محمدباقر ظهوری‌فر را راضی به انجام مصاحبه کرد. بعد از چند ماه تلاش، بالاخره همزمان …

 این روزها شرکت ارتباطات زیرساخت بیش از هر زمان دیگری مورد توجه کاربران اینترنت قرار گرفته و به تبع آن مدیرعامل این شرکت نیز مجبور است به پرسش‌های بیشتری پاسخ گوید. اما درست در همین روزها، سخت‌تر از گذشته می‌توان محمدباقر ظهوری‌فر را راضی به انجام مصاحبه کرد. بعد از چند ماه تلاش، بالاخره همزمان با نمایشگاه تله‌کام توانستیم راهی به طبقه هفتم ساختمان زیرساخت بیابیم و بخشی از مهم‌ترین سوالاتی که این روزها در رابطه با اینترنت، فیلترینگ و تلفن اینترنتی وجود دارد را از او بپرسیم.

 

مناقصه شبکه ملی دیتا بعد از چندین و چندبار تجدید شدن، بالاخره برگزار شد. سوال اول این است که چرا مناقصه فقط یک شرکت‌کننده داشت؟

مناقصه شبکه ملی یا همان IPMPLS یا به عبارت دیگر Supercore و Core شبکه دیتای کشور که برگزار شد، هفت شرکت‌کننده داشت. از این هفت‌تا آن‌هایی که توانمند بودند، بیش از سه – چهارتا نمی‌شدند. این سری هم همین تعداد آمدند. یعنی تعداد شرکت‌کننده‌ها زیاد قابل تعجب نبود. در موقع بررسی اسناد و امتیازهایی که باید می‌آوردند، دو تا ماندند و دوتا حذف شدند. یعنی یکی اصلا نیامد اسناد را تکمیل کند و سه تا ماند که باز یکی دیگر، وسط کار ادامه نداد و پرونده‌اش را تکمیل نکرد و از آن دوتا که ماندند، یکی‌شان  پایلوتی را باید اجرا می‌کرد که ما باید تست‌هایی را روی آن انجام می‌دادیم، آن پایلوت را آماده نکرد. خود به خود آن هم کنار رفت. یعنی کنار گذاشته شد. یکی ماند که پایلوتش را انجام داد. تست لازم روی شبکه انجام گرفت و تاییدیه مورد نیاز آن با استفاده از مشاور خارجی که شبکه را تست کرده بود، دریافت شد و خود به خود برنده شد که البته آن هم باید پایلوت دو را اجرا کند که تجهیزاتش را دارند می‌آورند.

این ایراد نداشت که در نهایت فقط یک شرکت در مناقصه بود؟

چون بار سوم بود که داشتیم این مناقصه را برگزار می‌کردیم و جزو شرایط‌مان هم این نبود که حتما تعداد مشخصی باشد …

اما رقابت که نمی‌تواند با یک نفر انجام شود؟

این نوع کاری است که تعداد شرکت‌هایی که توانمند هستند، بیشتر از این دو- سه تا نمی‌شوند. منقاصات قبلی هم همین‌جور بوده. ولی در این سری ما تعداد را برداشتیم چون در هر صورت شبکه کشور را که نمی‌شود معطل گذاشت. سه سال بود که داشت این اتفاق می‌افتاد و نتیجه هم نمی‌گرفت.

مگر ما قبلا یک شبکه ملی دیتا نداشتیم؟

خیر.

پس آن چیزی که دست سیسکو بود، چیست؟

شبکه دیتایی داشتیم. اما شبکه ملی که جوابگوی کل شبکه دیتای کشور باشد، خیر.

چرا همان شبکه را ارتقا ندادید؟

ما که نباید خود را وابسته به یک شبکه خاص کنیم. وضعیت مملکت طوری است که باید تنوع سیستم داشته باشیم که در مواقع خاص بتوانیم پشتیبانی‌اش کنیم. الان هم ما یک نوع برند خاص را مشخص نکرده بودیم.

ولی شرکتی که برنده شد، با یک شرکت چینی همراهی می‌شود.

حالا او برد. ممکن بود سیسکو برنده شود. البته به جز سیسکو، جونیپر، سان و کسان دیگر هم نیامده بودند.

الان تجهیزاتی که نصب می‌شود، با آن تجهیزات قدیمی مشکل ایجاد نمی‌کند؟

خیر. یکی از شرایطش این است که باید این‌ها با هم همخوانی داشته باشند. حتی مدیریت یکسان داشته باشند.

در چه مرحله‌ای است؟

الان فعال است و دارند پایلوت دوم را آماده می‌کنند که تست شود.

و چه زمانی تمام می‌شود؟

شش ماه اول سال آینده باید تمام کنند.

یعنی تا آخر شهریور.

حداکثر.

شبکه قبلی را چه می‌کنید؟

در جای خودش هست، در کنار این.

یعنی دو شبکه به صورت موازی خواهیم داشت.

در کنار هم با هم پیوسته کار می‌کنند.

گویا قرار بود آن شبکه هم ارتقا داده شود.

آن را هم انجام دادیم. چون نیاز مملکت و شبکه طوری بود که باید جواب متقاضیان را می‌دادیم و شبکه قبلی جواب نمی‌داد، ما یک مقداری آن را توسعه و ارتقا دادیم تا موقعی که این به نتیجه برسد و مناقصه جدید بتواند پاسخگوی مشتریان باشد.

اما من شنیده بودم که آن شرکت قدیمی هنوز تجهیزات را وارد نکرده.

آن شرکت ایرانی تجهیزات را وارد و نصب کرده و تقریبا ۵۰ درصدش زیر بار است. اتفاقا خیلی زودتر از موعدی که در قرارداد بود، تجهیزاتش تامین و نصب شد.

تجهیزاتش سیسکو بود. توانست سیسکو آمریکا را بیاورد؟

به هر صورت آورده دیگر.

چون باز شنیده‌ام سیسکوهایی که آمده‌اند چینی و اندونزی هستند.

خیر. این‌جوری نیست.

اجازه بدهید برویم سراغ بحث اینترنت و از این‌جا شروع کنیم که ظرفیت پهنای باند بین‌المللی ایران چقدر است؟

۱۰۳ لینک STM1 در شبکه ما فعال است. یک STM4 هم بخش خارج از زیرساخت فعال است.

بخش خارج از زیرساخت یعنی کجا؟

یعنی خودشان تامین کرده‌اند و ما در داخل کشور …

یعنی می‌توانند؟

حالا اگر توانمندی داشته باشند.

مگر پهنای باند بین‌الملل نباید دست زیرساخت باشد؟

آن طرف را گفتم. بله، هر وقت بخواهد وارد مرز شود، در ایران دیگر دست ما است.

کجا است این‌جا که تامین کرده؟

مرکز آموزش‌های بنیادی یا همان مرکز فیزیک نظری است. پهنای باندی که الان در کشور فعال است، ۱۰۷ لینک STM1 است.

قرار است به زودی وایمکسی‌ها کار خود را شروع کنند. مخابرات‌های استانی هم می‌خواهند ADSL بدهند. این میزان، می‌تواند جوابگوی تقاضای آینده ما باشد؟

آینده نه. اما الان بیشتر از نیاز است. پهنای باندی که الان وجود دارد، بیشتر از میزانی است که باید وجود داشته باشد. ولی در آینده بستگی به متقاضیان دارد چون ما در حدی که تقاضا داشته باشیم، تامین می‌کنیم. چون لینک‌ها را باید اجاره کنیم و هزینه‌های ارزی دارد.

چقدر از این پهنای باند استفاده می‌شود؟

همه‌اش.

شما می‌گویید زیاد است؟

نه. زیاد به این خاطر که از پهنای باندی که در اختیارشان است، به صورت بهینه استفاده نمی‌کنند. یعنی می‌شد با شبکه‌سازی درست، استفاده بهینه کرد. شبکه‌ای که ما داریم و پهنای باندی که رویش هست، بهینه نیست. یعنی خیلی از آن به خاطر ایمیل‌ها و هاستینگ‌هایی که در خارج از کشور است استفاده می‌شود. ارتباط‌هایی که کاربرهای داخلی می‌خواهند با یکدیگر داشته باشند و مجبورند از شبکه اینترنت بروند در هاست خارج و برگردند و این‌ها همه پهنای باند را اشغال می‌کنند.

ولی یکسری از مشترکان شما که لینک‌های زیادی می‌گیرند، می‌گویند ما چند ماه است درخواست داده‌ایم به زیرساخت اما این لینک‌ها را نداده است.

من نمی‌دانم آن شرکتی که شما می‌گویید، کی هست چون ما تقاضاها را داریم.

می‌توانم اسم ببرم. […].

[….] اگر چنین چیزی گفته کذب محض است و من چنین چیزی را تکذیب می‌کنم که گفته باشد. درخواست [….] هرچه بوده داده‌ایم. ۲ تا STM1 بوده که ما هم داده‌ایم.

هر STM1 چند است؟

 155 MG.

نه. منظورم قیمت است.

۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای یک ماه.

خودتان را برای وایمکس و اپراتورسوم آماده کرده‌اید؟

ما آماده بودیم. اما آقایان دیر جنبیدند. یعنی در نیمه اول آذر ماه باید فعال می‌شدند و اخیرا سازمان تنظیم مقررات اخطاری داده که اگر فعال نکنند، مجوزشان ممکن است مورد ایراد قرار بگیرد. اخیرا در این یکی دو هفته درخواست‌هایی برای پهنای باند داده‌اند که هر که آمده ما قرارداد بسته‌ایم.

یکی از این‌ها می‌گفت ما در یک فاز ۳ ساله به ۱۶، STM1 احتیاج داریم.

۱۶، STM1 که چیزی نیست. ما فکر می‌کنیم به خیلی بیشتر از این‌ها نیاز داشته باشد.

اگر یک شرکت به این میزان احتیاج داشته باشد، وضعیت چطور می‌شود؟ چون الان کاربر احساس نمی‌کند که پنهای باند ایران به اندازه کافی باشد.

این‌که به اندازه کافی باشد تا این‌که ما چقدر داریم تا این‌که آن شرکت‌های خدمات‌دهنده چقدر از ما گرفته‌اند و چقدر به مشتری می‌دهند، همه این‌ها مقوله‌های جدایی هستند. ممکن است الان یک کاربر نیاز داشته باشد که ۵ MG داشته باشد. این در اختیارش نیست. نه این‌که من در اختیارش نمی‌گذارم چون ما اصلا با کاربر در ارتباط نیستیم. درست است از سرویس‌های اصلی ما استفاده می‌کنند، ‌اما با واسطه و ما کاری مستقیم با کاربر نداریم. کاربر ممکن است نیازش بیشتر از این‌ها باشد. اما امکان واگذاری‌اش از طریق شرکت‌ها نباشد. آن را دیگر من نمی‌دانم. ما مشکلی در ارتباط با تامین پهنای باندی که مورد تقاضای شرکت‌ها باشد، نداریم.

چرا شرکتی که دارد لینک می‌گیرد، کم‌تر از میزان واقعی درخواست‌ها از شما می خرد؟

آن را باید از خودشان پرسید.

نمی‌تواند یک دلیلش قیمت باشد؟

ممکن است قیمت باشد. اما آن‌ها که پولی از خودشان نمی‌گذارند.

ولی خیلی گران است. یعنی آن شرکت احساس می‌کند برایش نمی‌صرفد.

ما بررسی کردیم، آن پولی را که به ما می‌دهند، چیزی حدود سه برابر را با خورد کردنش که می‌فرشند، دریافت می‌کنند.

ولی قبول دارید که اینترنت در ایران نسبت به کشورهای دیگر گران است؟

مثلا کدام کشور؟ چون معمولا در روزنامه‌ها زیاد به این موضوع اهمیت می‌دهند. ما هم زیاد پاسخ نمی‌دهیم. ولی این‌که می‌گویند گران است، یک منبع رسمی را مطرح کنند و به آن استناد کنند تا ما ببینیم چطور است. حداقلش در این منطقه که ما گران نیستیم چون ما الان داریم به کشورهای دیگر سرویس می‌دهیم. ممکن است اینترنتی که مثلا ما به آن‌ها ۵۰ میلیون می‌دهیم، بروند به مشترکان‌شان ۲۰میلیون بفروشند؟ اصلا چنین چیزی نیست. آن‌ها هم بخش خصوصی هستند. این از طریقی که ما خودمان در ارتباط هستیم چه کشورهای شمال خودمان، چه کشورهای خلیج فارس، شرق و غربی که الان از ما اینترنت‌هایشان را تامین می‌کنند. در کشورهای عربی هم همین‌جور است. بله در اروپا و آمریکا خیلی تعرفه اینترنت‌شان از ما پایین‌تر است. آن هم دلیل دارد. به خاطر این‌که خودشان تامین کننده IP هستند. شبکه‌ها در اختیارشان است. خود به خود باید این‌جور باشد. عین وضعیت نفت‌ما در این مملکت چون خودمان تولید می‌کنیم، ارزان‌تر از کشورهایی است که از ما این نفت را می‌خرند و تبدیل می‌کنند و عرضه می‌کنند. هزینه‌هایی یا تعرفه‌ای که ما داریم ارزان‌تر است.

پس در منطقه گران نیستیم، ولی نسبت به اروپا هستیم.

بله. در منطقه تا آن‌جایی که ما تعرفه‌ها و قیمت را می‌گیریم، از خیلی جاها ارزان‌تر هستیم.

و فعلا هم از این ارزان‌تر نمی‌شود.

چرا. ما در برنامه داریم که این را هم کاهش بدهیم. به خاطر این‌که حجم پهنای باندی که داریم از خارج خریداری می‌کنیم، دارد افزایش پیدا می‌کند و این روی معاملاتی که ما با این کشورها داریم، تاثیر دارد و قیمت کاهش پیدا می‌کند. الان در برنامه هست تا آن حدی که بشود، قیمت را کاهش می‌دهیم. البته این مورد را بگویم؛ اینترنتی که دست مردم می‌رسد، با قیمتی که ما داریم، یک مقدار آیتم‌های هزینه‌اش فرق می‌کند. حداکثر شاید ۴۰ درصد از هزینه‌هایی را که کاربر پرداخت می‌کند، در ارتباط با پهنای باند است. آن شرکت‌هایی که این سرویس را ارایه می‌دهند، هزینه‌های مختلفی دارند. فضا و نیروی انسانی می‌گیرند، باید تجهیزات بخرند، مالیات و عوارض بدهند. همه این‌ها را که جمع می‌کنند و پهنای باندی را که می‌فروشند به کاربر، قیمتی در می‌آید که گران است. ما این قسمتی که سهم خودمان است که برمبنای پهنای باندی است که خریداری می‌کنیم- آن هم به صورت ارزی- آن تکه را فقط می‌توانیم کاهش بدهیم که این ممکن است تا برسد به دست کاربر، درصد خیلی پایینی شود.

گفتید و در خبرها هم داشتیم که ما به همسایه‌هایمان اینترنت می‌دهیم. میزان آن چقدر است؟

در هر صورت به اندازه نیازی که از ما تقاضا کنند.

چه کشورهایی هستند؟

به افغانستان، ارمنستان و عراق می‌دهیم. در آذربایجان به صورت مشترک استفاده می‌کنیم. ترکمنستان همچنین. این‌ها کشورهایی هستند که از سمت ما تغذیه می‌شوند چون هزینه اینترنتی ما که می‌فروشیم، به مراتب از جاهای دیگری که به آن‌ها می‌دهند، کم‌تر است.

و این خیلی عجیب است- حداقل برای من مصرف‌کننده- که ما به کشورهای همسایه پهنای باند می‌دهیم، ولی مردم خودمان مشکل پهنای باند دارند.

نه. مشکل پنهای باند ندارند. هر پهنای باندی که نیاز داشته باشند، ما می‌توانیم تامین کنیم. شرکت‌های خصوصی هم بیایند بخرند ما می‌فروشیم. این دو مقوله‌های جداگانه هستند. این‌ها را نباید با هم قاطی کنیم. یک موقع است که مساله پهنای باند است که ما مشکل داریم و مثلا می‌گوییم نمی‌توانیم تامین کنیم، الان عرضه‌کنندگان بین‌المللی دارند می‌‌فرشند. ما متقاضی باشیم، به ما می‌دهند. من هم موقعی می‌روم می‌خرم که این‌جا مشتری داشته باشم. یعنی شرکت‌هایی باشند که این پهنای باند را از ما بخرند. پس این معقوله‌اش اصلا حل شده است.

خب دلیل دارد که شرکت خصوصی نمی‌آید بخرد.

دلیلش را باید از آن‌ها بپرسید. من که سخنگوی شرکت‌های خصوصی نیستیم. ولی اخیرا آمده‌اند و درخواست‌های خوبی هم داده‌اند که ما داریم این درخواست‌ها را تامین می‌کنیم. یعنی سفارش‌ها انجام شده و در آینده نزدیک چند گیگ به پهنای کشور باند اضافه می‌شود.

این موضوع قطعی‌ها را هم یک توضیح می‌دهید. خیلی اینترنت کشور …

حالا شما مثل این‌که از این چند وقتی که قطعی نداشته‌ایم به وسوسه افتاده‌اید که حتما باید یک قطعی داشته باشیم. الحمدا… امسال قطعی شبکه‌ای نداشته‌ایم. یعنی قطعی که مربوط به شبکه زیرساخت باشد.

ولی تابستان امسال خیلی مشکل داشتیم.

تابستان امسال مسایلی پیش آمد که اصلا ربطی به شبکه ما نداشت مسایلی بود که در هر صورت ممکن بود یک مقداری شبکه مختل باشد یا بعضی از سرویس‌هایش محدودیتی داشته باشد. ولی این‌که مشکلی در رابطه با شبکه زیرساخت باشد، ‌نه. ما از اول امسال تا الان هیچ‌گونه قطعی در رابطه با ارتباطات بین الملل اینترنت نداشتیم.

لینک جاسک -فجیره معمولا دی ماه هر سال قطع می‌شود.

حالا نشده. البته اگر قطع شود هم ما باز مشکل پیدا نمی‌کنیم چون جایگزین زیاد داریم.

این لینک چند درصد اینترنت ما را تامین می‌کند؟

حدود ۳۰ درصد شاید هم کم‌تر شده باشد.

پروژه فالکون به کجا رسید؟

فالکون فعال است و از کل سرویس هم داریم استفاده می‌کنیم.

ظرفیتش چقدر است؟

۵۶، STM1.

در همین بحث اینترنت، اگر اشتباه نکنم شما یک مزایده یا مناقصه در رابطه با فیلترینگ انجام دادید.

مربوط به تجهیزات فیلترینگ است. این فاز دو بود که اجرا کردیم.

تجهیزات فیلترینگ را شرکت‌های داخلی تامین می‌کنند؟ یعنی تولیدکننده چنین تجهیزاتی داریم؟

کلا در کشور به آن صورت تولیدکننده تجهیزات دیتا نداریم. در ظرفیت‌های پایین هستند. ما که می‌خواهیم از تجهیزات پرظرفیت در شبکه استفاده کنیم، نه ندارند. اما روی نرم‌افزارش چرا. نرم‌افزار را داریم بومی می‌کنیم. در فیلترینگ قبلی شروع کردیم و الان داریم در فیلترینگ دوم، روی نرم‌فزارهایش بومی‌سازی را انجام می‌دهیم. یعنی تولید داخل است.

این سخت‌افزارهایش از کجا وارد شد؟

معمولا سرورها و روترها و سوئیچ‌ها کجایی هستند؟ خارجی هستند و منابع مختلفی دارند.

مثلا چینی؟

چینی هم یکی‌شان است. نه. سان هست، جونیپر، سیسکو. بعضی از شرکت‌های اروپایی هم هستند.

این پروژه چند فاز دارد؟

ما فاز به فاز تا آن‌جا که تکمیل شود جلو می‌رویم. در فاز دوم داریم قبلی را تکمیل می‌کنیم. ممکن است کمبود داشته باشد و در فازهای بعدی هم به دنبلاش برویم.

چه شرکتی برنده شد؟

اسم شرکت را نباید ببریم برایشان تبلیغ می‌شود. داخلی است.

طرحی در کنگره آمریکا وجود دارد که تقریبا دارد قانون می‌شود و فروش تجهیزات پیشرفته مخابراتی به ایران ممنوع می‌شود. اتفاقا مساله از قضیه NSN و چیزهایی که در این رابطه مطرح بود، شروع شد. این مساله به پروژه فیلترینگ و کل پروژه‌های شما لطمه نمی‌زند؟

این نوع تهدیدها و حرف‌ها هیچ وقت به ما لطمه نمی‌زند. بازار این‌قدر باز است که ما در هر صورت امکاناتمان را تامین می‌کنیم. تا حالا هم مشکلی ایجاد نشده.

ولی کلا بازار به سمت چینی‌ها می‌رود.

نه. این جور هم نیست که شما فکر می‌کنید.

ولی الان NSN یا سیسکو یا جاهای دیگر نمی‌توانند به شما تجهیزات بفروشند.

حالا دیگر وارد آن مسایل نشوید. ولی ما نیازهایمان را تامین می‌کنیم. دلیلی هم ندارد که حتما چینی باشد. هر نوع تجهیزاتی را که ما می‌خواهیم بازار آزاد و قابل تامین است. دلیلی هم ندارد تمام کشورها و شرکت‌ها از تصمیمات داخل آمریکا حرف شنوی داشته باشند.

الان فیلترینگ فقط توسط زیرساخت انجام می‌شود؟

این فیلترینگ دو بخش دارد. ما یک فیلترینگ داریم در رابطه با سایت‌ها. یک فیلترینگ هم داریم که حالت امنیت شبکه‌ای است. یعنی کسی نتواند شبکه را مختل کند. ما الان در این مناقصه بیشتر داریم روی موضوع دوم کار می‌کنیم. در رابطه با سایت‌ها هم ما می‌توانیم عمل کنیم و هم خود شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند عمل کنند. معمولا بیشتر، سایت‌هایی هستند که مراجع ذی‌صلاح تصمیم می‌گیرند که کدام باید باشد و کدام نباید باشد. ولی ما سعی کردیم در خود گیت وی این کار را بکنیم که دیگر شرکت‌های خصوصی زیاد دچار مشکل نشوند.

چون پیام‌های فیلتری که برای مخاطب می‌آید، حداقل ۶-۵ پیام مختلف است و به نظر می‌رسد که این‌ها را جاهای مختلفی فیلتر می‌کنند.

همه موظف هستند سایتی را که نباید فعال باشد، جلویش را بگیرند. این‌که ما این کار را نکردیم، از دیگری سلب مسوولیت نمی‌شود که آن کار را نکند. آن هم باید جلویش را بگیرد اما معمولا الان دیگر بیشتر از سمت خود شرکت زیرساخت عمل می‌شود.

این کار، سرعت اینترنت را کاهش نمی‌دهد؟

خود به خود دارد اما نه به آن صورت. به هر صورت یک مرکز کنترلی یک درصدی تاخیر در سرعت دارد، اما نه به آن صورت که خودش را نشان بدهد. هرچه کم‌تر باشد خب بهتر است.

ولی در بعضی روزهای خاص سال خیلی نمود پیدا می‌کند.

شما در هر صورت همین الان که از اینترنت استفاده کنید، در این ساعت روز که ۱۰ است تا ۱۲ تقریبا شبکه اشغال است. پیک ترافیکی است.

نه. این ساعت‌ها که نه.

برای مثال می‌گویم. یا یک زمانی است که مردم هجوم می‌برند به سایت‌ها و به دلایلی می‌خواهند از شبکه استفاده کنند. یک ساعت خاصی خبری می‌رسد. وضعیتی پیش می‌آید، موردی هست که مردم می‌خواهند از سایت‌ها و منابع مختلف استفاده کنند خود به خود تاثیر می‌گذارد و پیک را بالا می‌برد.

این‌که بعضی از پورت‌ها بسته می‌شود، دست شما است؟

منظورتان از پورت‌ها چیست؟

غیر از پورت‌های VoIP که باید بسته باشد.

خیر. ما چارچوبی داریم که طبق همان چارچوبی که همه شرکت‌ها باید انجام بدهند، ما هم همان را انجام می‌دهیم.

یعنی این‌که گاهی از مسنجرها یا ایمیل‌ها نمی‌‌شود استفاده کرد.

ما این کار را نمی‌کنیم. حالا اگر می‌شود آن مسایلی است که گفتم، بعضی مواقع هست که برای امنیت مملکت باید یک کارهایی انجام شود. البته همیشه این‌جوری نیست، یک مواقع خاصی است.

ولی دست شما نیست.

در اختیار ما نیست.

خب برویم سر موضوع جنجال آفرین VoIP.

البته VoIP الان دیگر جنجال آفرین نیست، اگر جنجال آفرین‌اش نکنید.

نه ما که سود و زیانی از این موضوع نداریم.

الحمدا… الان دیگر جا افتاده و دارند کارهایشان را می‌کنند. ساماندهی شد که تقریبا هر دو طرف دارند کارشان را انجام می‌دهند.

ساماندهی شد که به نظر نمی‌رسید از اول غیر از آن سه شرکت برنده مزایده، کسی راضی باشد.

خب در هر صورت یک گروهی هستند که همه‌شان می‌گویند ما باید باشیم. حتی حاضر نیستند دوتایشان با هم کنار بیایند و با هم مچ شوند و یک شرکت بزنند. ما هم یک محدودیت‌هایی داریم. در هر صورت امکانات و تجهیزات و تاسیساتی را که برای کار این‌ها و کنترل و سرویس‌دهی به این‌ها داریم، باید تامین شود. برای ما محدود کرده بودند که یک تعداد محدودی را شما سرویس بدهید و همه از آن طریق عمل کنند.

اما در نهایت هیچ‌کس راضی نشد. حتی آن سه شرکت هم می‌گفتند شرکت‌های دیگر که قبلا بودند، دارند کار خودشان را ادامه می‌دهند و ما برایمان نمی‌صرفد. چون آن‌ها قیمت‌های پایین‌تری دارند. قاچاق مخابراتی هم هست و باز برای ما نمی‌صرفد.

قاچاق مخابراتی اگر باشد، از طریق همین کسانی است که فعال هستند؛ یعنی این شرکت‌هایی که دارند این مکالمه را انجام می‌دهند. یعنی کسی می‌آید علیه خودش شکایت کند؟

نه. آن سه شرکت برنده را می‌گویم.

در هر صورت شما الان مرزبانی و گمرک دارید ولی واقعا کسی قاچاق نمی‌کند؟ پیش می‌آید دیگر. ولی درصدش چقدر است. اگر ۱۰۰ بوده الان رسیده به ۲۰، رسیده به ۱۰. خیلی کاهش پیدا کرده اما همانش هم با کمک خودشان قابل شناسایی است و جلوگیری و برخورد می‌شود. حالا راضی بودن و نبودن بستگی دارد به هدف‌هایی که آن‌ها دنبال می‌کردند. ما نمی‌دانیم چه هدفی دنبال می‌کردند که باید راضی باشند یا نه.

یکی از مشکلاتشان بر سر پولی است که شما از آن‌ها می‌گیرید. یعنی می‌گویند ما اصلا در ماه چنین درآمدی نداریم که بخواهیم به زیرساخت بدهیم. البته در قرارداد هم این رقم آمده بود و از قبل هم خودشان می‌دانستند.

یک مورد را من به شما بگویم، چون این‌گونه موارد معمولا در رسانه‌ها و روزنامه‌ها مطرح می‌شود. کاری که ما دادیم به آقایان، براساس مزایده بوده. مزایده قیمت را کی پیشنهاد می‌کند؟ آن کسی که می‌خواهد سرویس ارایه بدهد.

اما شما یک کف قیمت دادید.

اگر کف بود که الان مشکلی نداشتند. این‌ها به خاطر این‌که برنده شوند، آمده‌اند قیمت بالا داده‌اند. حالا که با آن قیمت برنده شده‌اند، می‌گویند نمی‌صرفد. این کاری بوده که خودشان کرده‌اند. خودشان قیمت داده‌اند. حالا از زیرساخت شکایت می‌کنند؟ این‌ها باید می‌آمدند در آن چارچوب و با واقعیت‌های موجود و قیمت تمام شده، طوری قیمت می‌دادند که وقتی برنده شدند هم بتوانند جوابگوی کارشان باشند. الان هم پولی که باید بدهند بر مبنای قیمتی بوده که خودشان داده‌اند و با آن قیمت هم برنده شده‌اند. این‌که حالا زیاد است یا کم، این را من نباید بگویم. آن‌ها باید به خودشان ایراد بگیرند که چرا یک قیمت پرتی داده‌اند.

قراردادشان یک ساله بود دیگر؟

یک ساله که تا سه سال قابل تمدید است.

الان می‌شود گفت صد در صد به سوددهی نرسیده‌اند. یعنی تا زمانی‌که بخواهند تجهیزات را وارد و نصب و شروع به کار کنند …

نه الان فعال هستند.

فعال هستند. ولی اگر قرار باشد قرارداد پایان امسال تمام شود، به نظر می‌رسد فقط زیان داده‌اند.

تراز مالی‌شان دست من نیست که ببینم چطور بوده.

امکان تمدید دارد؟

تمدید در شرایطی می‌شود انجام شود.

چه شرایطی؟

آن‌ها به تعهداتشان در طول این قرارداد یکساله عمل کرده باشند.

عمل کرده‌اند؟

حالا من دارم شرایط را می‌گویم. یکی از شرایط این است و شرایط بعدی را هم قبول کنند. چون یک بندی که وجود دارد این است که درصورت توافق طرفین و انجام تعهدات از طرف اول و دوم. در هر صورت اگر از کارشان راضی باشیم و جمع‌بندی کنیم که می‌شود کار را ادامه بدهند،‌ تمدید خواهد شد.

چه زمانی معلوم می‌شود؟

هنوز وقت دارند. دو- سه ماه دیگر تا یکسال‌شان مانده. به صورت رسمی نزدیک ماه ۱۲ فعال شدند.

قرار است دو تا شرکت دیگر هم به این شرکت‌ها اضافه شوند؟

باز در برنامه داریم که چنین کاری انجام شود. حالا داریم چارچوب‌ها و شرایط و ضوابط آن را هم می‌‌بینیم که سعی کنیم این کار را انجام بدهیم.

از کی این کار انجام می‌شود؟

در برنامه ما هست که در این شش ماه انجام شود.

جایی گفته بودید شرکت‌های دیگر می‌توانند کنسرسیوم تشکیل بدهند.

بله. چون ما حداکثر اگر بخواهیم به این‌ها اضافه کنیم، یک یا دو بیشتر نیست. ولی آن دو تا شرکت دلیلی ندارد که تکی باشند. ما سعی می‌کنیم و قبلا هم به آن‌ها گفته‌ایم که کنسرسیومی بیایند. شرکت‌هایی که الان فعال هستند، سرمایه‌گذاری کنند و به صورت تعاونی یا کنسرسیوم شرکت کنند و امتیاز خوبی هم می‌دهیم. یعنی امتیازی که به یک کنسرسیوم تعلق می‌گیرد، امتیاز خیلی بالایی است

فرض کنیم که صد شرکت بیایند و یک کنسرسیوم تشکیل بدهند و مجوز هم بگیرند و شروع به کار کنند. باز هم صد شرکت دارند فعالیت می‌کنند. باز هم همینی می‌شود که الان هست.

طرف ما یکی است. یعنی از نظر حقوقی با یکی طرف هستیم. این‌ها شعبات آن در کل کشور می‌شوند. چون همه این‌ها که در یک‌جا کار نمی‌کنند، در کل کشور پراکنده هستند. به هر صورت هرکس می‌خواهد در این مسیر فعال باشد، باید در کل کشور فعال باشد. این‌ها شاخه‌های این شرکت می‌شوند و هرکدام در یک استان یا منطقه را می‌توانند پشتیبانی کنند.

یعنی فقط برای شما مهم است که به لحاظ حقوقی با یک شرکت طرف باشید؟

بله. چون همه مسایل را که نمی‌شود در شرکت‌های مختلف پخش کنیم. باید یکی شناخته شود و مسوولیت‌دار باشد.

چرا نمی‌شود با صد شرکت ارتباط داشت؟

ما نمی‌توانیم. چون ما دیگر نمی‌خواهیم با کاربر سر و کار داشته باشیم.

این دو شرکت از طریق مزایده اضافه می‌شوند؟

سعی می‌کنیم به همان صورت باشد.

در زمان مزایده وایمکس، گفتند اگر شرکتی بخواهد اضافه شود، باید لایسنس شرکت برنده را بدهد. در مورد VoIP هم ممکن است همین کار انجام شود؟

چون مشخصات مزایده جدید هنوز نهایی نشده، نمی‌توانیم بگوییم باید چطور باشد. چون ما یک‌بار باید ارزیابی کار قبلی یکساله را انجام بدهیم بعد یک تجدیدنظر کنیم که اگر اشکالی در آن بوده در این تکرار نشود و جمع‌بندی کنیم و طوری فرمول را تهیه کنیم که مثل آن قبلی هم نباشد که یک قیمتی بدهند و بعد خودشان نتوانند تامین کنند و بروند تبلیغ کنند که پول زیادی از ما می‌گیرند. سعی کردیم که یک مقدار روی این‌ها کار شود. کار شده، ولی هنوز نهایی نشده است.

یک بحث کلی هم بود از آن قدیم تا الان که اصلا چرا باید زیرساخت چنین کاری را انجام بدهد. مگر این وظیفه رگولاتوری نیست؟

طبق قانون ارتباطات بین‌الملل کلا در اختیار شرکت زیرساخت است. اگر قبلا یک خورده ضعیف‌تر بوده، الان قوی‌تر هم شده. چون قبلا ما یک اساسنامه داشتیم، اما الان مصوباتی داریم که به مراتب از خود اساسنامه قوی‌تر و اولی‌تر است و به ما ابلاغ شده. پس بنابراین، این کار باید مدیریت و هدایت شود. ما دو کار می‌توانیم انجام دهیم؛ یکی این‌که خودمان وارد عمل شویم، تجهیزات و امکانات را بخریم، شبکه هم که در اختیارمان است. می‌توانستیم مثل خیلی کارهای دیگری که انجام می‌دهیم، انجام دهیم. در برنامه چهارم قرار شد کارهایی که بخش خصوصی توانایی‌اش را دارد، تا جایی‌که می‌تواند انجام بدهد و ما آن حق‌السهمی که در رابطه با استفاده از شبکه هست را بگیریم و دیگر بقیه کار را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم. الان هم همین کار را کردیم. یعنی این یک تکه را دیگر شرکت زیرساخت سرمایه‌گذاری نکرد. از نظر قانونی این جزو کارهای واگذار شده به شرکت زیرساخت است.

اما آن شرکت‌هایی که قبلا مجوز گرفته بودند هنوز تکلیفشان مشخص نشده.

آن را دیگر ما نمی‌دانیم.

مگر شما نمی‌گویید این جزو وظایف شرکت زیرساخت است؟

شرکت زیرساخت، مجوزی به کسی نداده که الان بگوید هست یا نیست یا تمام شده یا ادامه دارد. این‌ها مسایلی است که سازمان تنظیم مقررات باید تصمیم بگیرد.

و نظر شما در این رابطه چیست؟

ما کار خودمان را می‌کنیم. نظری نداریم. چیزی که به ما مربوط نمی‌شود چرا باید …

اما به هر صورت VoIP است و به شما ارتباط دارد.

VoIP است؛ اما  VoIPای که ما داریم دنبال می‌کنیم، همین چیزی است که قانونا  دارد انجام می‌گیرد. چون این‌ها یک مجوزی از قبل داشتند که به صورت استانی دادند. قبل از این‌که شرکت زیرساختی ایجاد شود. حالا چطور بوده و چطور دادند، چون ما تامین کننده و ارایه‌دهنده‌اش نبودیم، نمی‌دانیم اصلا مجوز چطور است.

از دید یک ناظر بیرونی، الان دو مرکز سر یک موضوع مجوز صادر می‌کنند.

این مجوز نیست. من پیمانکار گرفته‌ام تا کارم را انجام بدهد. این‌طور بگویم، ما این همه ایستگاه‌های شبکه زیرساخت داریم. قانونا این شبکه‌ها باید دست خودمان باشد. من می‌آیم برای نگهداری آن از نیروی بخش خصوصی استفاده می‌کنم. دیگر خودم آن‌جا نیرو نمی‌گذارم. می‌گویم بخش خصوصی بیا این کار را بکن اما مدیریت و نظارت با بنده است. این هم تقریبا شبیه آن‌جا است.

ما فرض می‌کنیم اصلا پیمانکاران شما نیستند و خود شما انجام می‌دهید. در اساسنامه شما هست که کار ارتباطات بین‌الملل را انجام دهید. از آن طرف یک سری شرکت دیگر هم هستند که از جای دیگری مجوز گرفته‌اند و دارند همین کار یا یک بخشی از این کار را انجام می‌‌دهند.

سازمان تنظیم مقررات می‌تواند جواب شما را بدهد.

و این‌که شرکت ارتباطات زیرساخت در این مورد هم سطح آن شرکت‌ها شده.

نه. این چیزها اصلا قابل مقایسه با هم نیست. حالا وارد این مقوله نشوید. این‌که من بخواهم توضیح بدهم یا ندهم، جزو وظایف و اختیارات بنده نیست. به همین دلیل می‌گویم این را بروید از کسی که در این کار مسوولیت دارد، بپرسید تا آن‌ها جواب قانع‌کننده‌ای به شما بدهند.

ولی من از یک چیزی قانع نشدم. اگر این موضوع اصلا به شما ارتباط ندارد با …

شما قرار نیست صد سوال بپرسید و صد جواب قانع‌کننده هم بشنوید. یکی را هم بگذارید کنار.

این‌که شما در همین تابستان اخیر لینک این شرکت‌ها را قطع کردید، این به شما ارتباط داشت یا نداشت؟

بنده لینک ارتباطی هیچ‌کس را قطع نکردم.

اما VoIPای‌ها دیگر نتوانستند در تابستان کار کنند.

کار می‌کردند. الان هم دارند کار می‌کنند.

آقای ظهوری‌فر! جلسه گذاشتند، بیانیه رسمی دادند؟

شما الان از من سوال می‌کنید، من هم به صورت رسمی به شما می‌گویم بنده لینک هیچ‌گونه شرکت VoIPای را قطع نکردم.

در تابستان امسال لینک هیچ شرکتی قطع نشد؟

من قطع نکردم. شما توضیح من را داشته باشید بس است. بنده یک ارتباط VoIP را قطع نکردم. من تذکر هم دادم. یادآوری هم کردم. مسیر را مشخص کردم. برای کار قانونی انجام شدن هم راهنمایی کرده‌ایم و الان هم همین کار را می‌کنیم. یعنی تا این حد و سقف را رفتیم جلو. آن‌ها هم کارشان نخوابید. گفتیم، این ور راهتان گرفته شده، شما بیایید از این مسیر انجام بدهید. گفتند قیمتش، رفتیم قیمت را هم برایشان نصف کردیم. سازمان تنظیم، مصوبه کمیسیون گرفت و ابلاغ کرد که داریم انجام می‌دهیم. یعنی از طرف ما همه چیز حالت کمک داشته نه این‌که خواسته باشیم ارتباط کسی را قطع را کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا