آیا سرانجام اپراتور دوم در مقابل قانون تمکین می کند؟

همچنین مقرر شد، اپراتور دوم تلفن همراه کشور، تنها مجاز به واگذاری ۱۵ میلیون سیمکارت است. این شرایط زمینه برای حضور شرکتهای خصوصی را فراهم نکرد، در نتیجه دو نهاد بنیاد مستضعفان و صاایران به عنوان شرکای داخلی پا به میدان گذاشتند. اما اندکی بعد شرایط این مزایده با اتفاقاتی بتدریج تغییر کرد، به عبارت …

همچنین مقرر شد، اپراتور دوم تلفن همراه کشور، تنها مجاز به واگذاری ۱۵ میلیون سیمکارت است.
این شرایط زمینه برای حضور شرکتهای خصوصی را فراهم نکرد، در نتیجه دو نهاد بنیاد مستضعفان و صاایران به عنوان شرکای داخلی پا به میدان گذاشتند.
اما اندکی بعد شرایط این مزایده با اتفاقاتی بتدریج تغییر کرد، به عبارت دیگر در زمان برگزاری مزایده شرایطی عنوان و بعد از برگزاری و واگذاری پروانه شرایط مزایده کاملا دگرگون شد که تا به امروز زمینه ساز سرپیچی از قانون، تخلف و انتفاع هزاران میلیارد تومانی حاضران در این پروژه شده است.

** قصه از کجا شروع شد
موضوع از این قرار بود که برای شکلگیری اپراتور دوم تلفن همراه در کشور مزایده ای برگزار شد که به موجب آن اپراتور ترکسل از کشور ترکیه توانست به عنوان برنده مزایده وارد این عرصه شود.
در آن مقطع مقرر شد این اپراتور خارجی ۷۰ درصد سهم و دو نهاد بنیاد مستضعفان و صاایران (وزارت دفاع) هر کدام ۱۵ درصد و جمعا ۳۰ درصد از سهام اپراتور دوم را داشته باشند.

 اندکی بعد اما تحت تاثیر انتشار اخبار انعقاد قرارداد نظامی ترکیه با اشغالگران قبله نخست مسلمانان در رسانه های ایرانی، یکباره شرایط تغییر کرد و ترکسل از این مزایده کنار گذاشته شد.

مجلس شورای اسلامی نیز با تغییر بخشی از مفاد این قرارداد مقرر کرد که سهام مدیریتی این پروژه داخلی باقی بماند و از این رو مقرر شد از مجموع سهام این پروژه ۵۱ درصد ایرانی و ۴۹ درصد خارجی باشد.
اما در سال ۸۳ که مقدمات برگزاری این مناقصه در دولت هشتم تدوین شد و مجلس مقرر کرد که ۵۱ درصد سهم شرکای داخلی به تنهایی در اختیار شرکای داخلی – بنیاد مستضعفان و صاایران – قرار نگیرد و هر یک از این شرکا همچنان همان ۱۵ درصد سهم را داشته و ۲۱ درصد دیگر نیز به بانک ملی ایران یا پست بانک برای مدت دو سال به امانت واگذار شود و ۴۹ درصد سهام این اپراتور نیز در اختیار طرف خارجی قرار گیرد.

بر این اساس، دارندگان این پروانه متعهد شدند که ۲۱ درصد سهام آن بعد از دو سال در بورس عرضه شود و به نوعی خصوصی سازی با معنای دقیق آن، همانگونه که دولت و نمایندگان ملت هر دو تکلیف کرده بودند در این پروژه اجرایی شود.
اما با وجود گذشت حدود ۱۰ سال از عملیاتی شدن این پروژه تاکنون، ۲۱ درصد سهام این اپراتور چند ملیتی به بورس نرفته، سقف پروانه این اپراتور که در قرارداد اولیه ۱۵ میلیون مشترک تعیین شده بود نیز تغییر کرده و در نهایت تنها اتفاقی که در این اپراتور نیافتاد، خصوصی سازی بود.
در مقابل طی سالهای گذشته سود دهها میلیارد تومانی سهامی که به بورس نرفته نیز به جیب سهامداران غیرقانونی این پروژه سرازیر شده است.

فراموش نشود که سود خالص ۲۱ درصد سهام واگذار نشده در سال ۹۱، تقریبا معادل سه برابر سود خالص سهام شرکت مخابرات ایران در حوزه تلفن ثابت در همان دوره زمانی است.
در این میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزرای ارتباطات نیز به جای اقدامات عملی، فقط به وعده های مطبوعاتی بسنده کردهو در نهایت این اپراتور همچنان راه خود را میرود.

جالب آنکه معتمدی وزیر ارتباطات دولت هشتم که حالا خود مشاور وزیر ارتباطات دولت کنونی نیز هست، پیش از این اعلام کرده بود هر اتفاقی که شرایط این مزایده را تغییر دهد تخلف و به منزله ابطال آن تلقی میشود و منافع ملت و حاکمیت را خدشه دار میکند.

نکته آنکه در الحاقیه پروانه اپراتور دوم تلفن همراه ایران که در ۳۰ آبان سال ۸۴ به تصویب رسید، در بند ۲-۲-۵ این الحاقیه تحت عنوان تغییرات موثر بر سرمایه دارنده پروانه آمده است: «ایرانسل باید در انطباق با شرایط و روال مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به میزان ۲۱ درصد کل سهام دارنده پروانه را طی سه سال از تاریخ لازم الاجرا شدن (قرارداد) از طریق بورس عرضه عمومی کند، پس از انجام عرضه عمومی سهام فوق الذکر دو عضو هیات مدیره باید در انطباق با ماده ۸ قانون شماره ۲۶۰/۶۰۷۸۰ مورخ ۱۸ / ۲ / ۸۳ از سوی مجمع عمومی دارنده پروانه تجدید انتخاب شوند.»
اما اکنون به علت اهمال مسوولان از گذشته تا کنون، هنوز خبری از عرضه سهام ۲۱ درصدی این اپراتور به بورس نبوده و سالهاست سود خالص این سهام که تنها در سال گذشته ۹۱ معادل یکهزار میلیارد تومان بوده برخلاف قانون در اختیار سایر سهامداران قرار گرفته است.

***شیطنت یا سوء تفاهمهای کوچک
اینکه چرا مسوولان دولتی قضایی و مجلسی تاکنون برای عدم واگذاری این سهام سکوت کرده اند جای تعجب و سوال بسیاری دارد، اما در ادامه تنها به بازخوانی و ذکر چند سوء تفاهم اتفاقی مسوولان این اپراتور میپردازیم.
** مقاومت برای ورود به بورس و برداشت غیرقانونی سود سهامداران
اپراتور چند ملیتی ام تی ان ایرانسل در حدود یک دهه فعالیت خود با وجود عدم توجه به اجرای قانون و مسایلی که احساسات مذهبی و ملی ایرانیها را تحریک کرده، همچنان بدون هیچ نگرانی از هرگونه برخوردی،به راحتی از چالشها عبور میکند.
گذشت سالها از عدم اجرای قانون برای بورسی شدن اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل که منجر به شفافیت فعالیتهای مالی این مجموعه میشود با وجود تاکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت از جمله آن موارد تعجب برانگیز پیرامون این اپراتور است.
در واقع مسوولان اجرای قانون الزام این اپراتور برای ورود به بورس، سالهاست که کاری از پیش نبرده و موضوع را امروز و فردا کرده اند.
این موضوع سبب شده که اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل، با به تعویق انداختن شفافیت مالی در عملکرد خود، از نقص قانون سوءاستفاده کرده و از عرضه ۲۱ درصد از سهام این شرکت در بورس نیز خودداری و سود خالص این میزان سهام را که فقط در سال مالی ۹۱، دستکم یکهزار میلیارد تومان بوده، بر خلاف قانون نصیب افراد و مجموعه هایی خاص نماید.

سازمان بازرسی قوه قضاییه کشورمان در اردیبهشت سال ۹۳ در مصوبه ای به وزارت ارتباطات تکلیف کرد که حداکثر ظرف مدت شش ماه زمینه واگذاری ۲۱ درصد از سهام این اپراتور را فراهم و پیگیری کند اما در مقابل درست در همان زمان و بدون فراهم بودن بسترهای فنی و توجه به زیرساختهای حقوقی و فرهنگی مورد نیاز برخی در دولت، فضای رسانه ای کشور را به سمت ضرورت استفاده از خدمات نسل سوم و حتی چهارم جلب کرده و این دستور قضایی به حاشیه و فراموشی سپرده شد.

اکنون نیز که بیش از یکسال از حکم صادره و لازم الاجرای دستگاه قضایی درخصوص جلوگیری از تداوم این تخلف می گذرد، برخی ها بدون توجه به آن میزبان برپایی همایشی برای ارائه نسل پنجم تلفن همراه در کشور می شوند، موضوعی که هنوز نسل سوم و چهارم هم در بسیاری از شهرهای کشور بصورت نیم بند هم عملیاتی نشده است.
** دستگیری جاسوسهای ام تی ان در اطراف راکتور آب سنگین اراک
این روزها دیگر کمتر کسی است که نام تاسیسات آب سنگین اراک را نشنیده باشد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان کری وزیر خارجه و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، بارها و بارها به این تاسیسات اشاره کرده اند.
بررسی ها نشان میدهد که فراوانی اشاره به کلمه تاسیسات هسته ای آب سنگین اراک، بیش از سایر تاسیسات هسته ای کشورمان در سخنان این دشمنان نظام بوده است.
تاسیساتی که تا پیش از این حتی برای بسیاری از ایرانیها نیز چندان شناخته شده نبود. اما حدود هشت سال پیش کسانی بودند که در پوشش پیمانکار خدمات نصب آنتن های بی تی اس و با گذرنامه های عادی و روادید مسافرتی (توریستی)، به محل این تاسیسات رفته و با تجهیزات پیشرفته ای در حال نقشه برداری از این منطقه بشدت حساس در کشورمان بودند.
به خاطر داریم زمانی را که، دادستان محترم وقت اراک، در ابتدای فعالیت این اپراتور از دستگیری چهار جاسوس که دو تن از آنان تبعه خارجی بودند، در حین عکسبرداری با دوربینهای پیشرفته از تاسیسات فوق سری آب سنگین اراک، خبر داد، اما هیچگاه دیگر صدایی از آن ماجرا بلند نشد.

گر چه شاید در آن مقطع بنا به مصالح کشور اطلاعات بیشتر در خصوص این دستگیری و اهداف جاسوسان منتشر نشد، اما حالا بهتر می توان دریافت که چهار جاسوسی، که در پوشش نصب آنتن در آن زمان با ویزای گردشگری ولی با تجهیزات پیشرفته جاسوسی به این منطقه سفر کرده بودند، کاملا با اهداف بلندمدت ماموریت خود آشنا بودند.

این مورد البته یکی از چندین موردی بود که رسانه ای شد و البته از افرادی که در بلندیهای مشرف به نقاط کلیدی تهران دستگیر شدند هم، مهمتر بود.
** اقدام عجیب حذف نام خلیج فارس از لیگ برتر فوتبال ایران و بهره برداری متقابل اماراتیها
ماجرای تغییر نام جام لیگ برتر فوتبال کشورمان از خلیج فارس به نام این اپراتور چند ملیتی از دیگر اقدامات عجیب و شائبه برانگیز اپراتور زرد محسوب می شود.
این اپراتور با پرداخت وجهی آنهم بدون طی تشریفات قانونی به مسوولان فدراسیون فوتبال، توانست نام لیگی که ایرانیها حساسیت زیادی روی آن دارند را تغییر دهد.
بماند که به این اقدام مسوولان فدراسیون فوتبال اعتراضات گسترده ای شد، اما جالبتر آنکه فقط چند ماه بعد اماراتیها که تلاش زیادی جهت تاریخسازی برای امیرنشین تازه تاسیس خود دارند، «صرفا برحسب تصادف» در اقدامی برعکس آنچه در ایران رخ داد، نام جام لیگ فوتبال خود را که به نام اپراتور چند ملیتی دیگر فعال در خاورمیانه یعنی اتصالات بود، به نام جعلی خلیج «ع ر ب ی» تغییر دادند.

این موضوع همچنان این سووال را در ذهنها زنده نگاه داشت که آیا همه این ماجرا یعنی حرکت اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل در تغییر نام لیگ برتر از خلیج فارس به نام خود از یک سو و حرکت اپراتور چند ملیتی دیگری به نام اتصالات در تغییر نام لیگ فوتبال امارات از نام این شرکت مخابراتی! به نام جعلی مذکور از سوی دیگر تنها یک تصادف ساده بوده است؟!

بماند که با وجود اعتراضات و مسایل ایجاد شده همانند سایر اقدامات غیرقانونی دیگر این اپراتور، کسی برخورد یا اقدامی جدی در خصوص اپراتور چند ملیتی ام تی ان -ایرانسل به عمل نیاورد.
** معرفی جزایر سه گانه ایران به عنوان بخشی از خاک امارات
مورد دیگری که در ذهن کاربران ایرانی باقی ماند و در زمان خود نیز سر و صدای زیادی ایجاد کرد، دیگر اقدام اپراتور زرد در نحوه پوشش مخابراتی در جزایر سه گانه ایران بود.
این جزایر ایرانی که همواره تحرکات امارات و حمایت برخی کشورهای غربی – عربی را در پی داشته، یکی از موارد حساس برای ایرانیها تلقی میشوند.
امیرنشین ۴۳ ساله امارات متحده عربی، بدون در نظر گرفتن اسناد مالکیت چندهزار ساله ایرانیها، این جزایر را از آن خود میداند و به هر شکل ممکن، همچون تلاشهای مذبوحانه برای تغییر نام خلیج همیشه فارس، بدنبال جعل اسناد برای مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی است.

با وجود این حساسیتها، اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل به مدت شش سال جزایر ایرانی خلیج فارس را به بهانه آنچه که عدم همکاری «رگولاتور» برای ایجاد پوشش رادیویی در این منطقه عنوان کرد، به کمک خواهر خوانده اش یعنی «اتصالات» به بهانه ضرورت رومینگ!، به عنوان ورود به خاک امارات، به دارندگان سیمکارتهایشان خوش آمدگویی میکرد!

بماند که باز هم با وجود اعتراضات گسترده و مسایل ایجاد شده کسی برخورد یا اقدامی جدی در خصوص اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل به عمل نیاورد،
یا بهتر است بگوییم کسی برخوردی با این عزیزدردانه پولدار را تاکنون مشاهده که هیچ، تصور هم نکرده است.

** مسابقه پیامکی تفرقه افکنانه میان شیعیان و برادران اهل سنت
یکی از اقدامات تامل برانگیز دیگری که از ناحیه این اپراتور چند ملیتی به وقوع پیوست، برگزاری یک مسابقه پیامکی توهین آمیز بود که به گفته برخی معترضان تشابه زیادی با اقدامات خصمانه انگلیسیها و سیاست تفرقه اندازی میان شیعیان و اهل سنت داشت که تاثیر سابقه ۴۸۰ ساله کمپانی انگلیسی – آفریقای جنوبی را تداعی میکرد.
شدت ناراحتی از این موضوع کار را تا جایی پیش برد که در قالب انواع کمپین های تحریمی، خطبه های نماز جمعه برخی شهرها، اعتراضات تند شماری از نمایندگان مجلس و واکنش شدید هموطنان اهل سنت به این اقدام اپراتور چند ملیتی را به همراه داشت.
به هر تقدیر اپراتور زرد که در مراحل اولیه این اعتراضات گویی سعی در نادیده گرفتن موضوع داشت، همزمان با بالا گرفتن انتقادات، صرفاً با انتشار یک اطلاعیه موضوع را به عهده شرکت دیگری گذاشته و از طرف شرکت مذکور به یک عذرخواهی آن هم بدون پذیرش مسوولیت خود و تبعات این اقدام بسنده کرد.
دقیقا مشابه اقدامی که برای جاسوسان دستگیر شده اش کرد و با اطلاعیه ای صرفا پذیرفت که این افراد جزو پیمانکاران شرکت های طرف قرارداد هستند و اصلا ربطی به ام تی ان – ایرانسل ندارند.!؟!

** تبلیغات مشاهیر و فرهنگ انگلستان به بهانه تبلیغ سیمکارت
یکی از دیگر اقدامات این اپراتور که در خاطر افکار عمومی باقی مانده و توجه رسانه ها را به خود جلب کرد، روش تبلیغات این اپراتور بود.
اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل به بهانه تبلیغ سیمکارت و خدمات خود، با طراحی محیط و لوکیشنهای انگلیسی به معرفی و تبلیغ مشاهیر انگلیسی پرداخت که با پرسشگری و پی بردن به اهداف غیرمستقیم این تبلیغات گسترده در رادیو و تلویزیون نسبت به توقف آنها اقدام شد.
بد نیست بدانیم که شریک خارجی ایرانسل اپراتوری چند ملیتی است که شرکتش را در کشور آفریقای جنوبی ثبت کرده مالکان واقعی آن هم مشخص نیست.
در این مورد خاص نیز شاهد برخوردی ریشه ای در خصوص چرایی و چگونگی اهداف پس پرده اقدامات این اپراتور نبودیم و با وجود اعتراضات و مسایل ایجاد شده دستگاه یا نهادی در کشور برخورد یا اقدامی جدی در خصوص اپراتور چند ملیتی ام تی ان -ایرانسل به عمل نیاورد.
به هر تقدیر، گویی خیال اپراتور زرد از جایی راحت است که همه مسایلی از این دست فقط یک سوءتفاهم تلقی شده و گاهی با یک عذرخواهی آنهم البته پشت پرده ای ، جمع و جور می شود.

شاید ما نیز باید بپذیریم که کسی بنایی برای ریشهیابی علت وقوع این سوءتفاهم های تصادفی که اتفاقاً فقط برای اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل در کشورمان رخ میدهد، ندارد.

 

** واگذاری سیمکارت یا مرحله جدیدی از جنگ نرم
اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل اما از زمان عرضه نخستین سیمکارتهایش، به خوبی میدانست چگونه و کدام بخش از جامعه را هدف قرار دهد تا به سرعت به بیشترین فروش دست یابد.
عرضه سیمکارتهایی که بدون اطلاع والدین، در کیوسکهای روزنامه فروشی، همراه با یک سیمکارت هدیه، با بهایی اندک و بدون دریافت مشخصات معمول و مرسوم در دنیا عرضه می شد، به سرعت توجه نوجوانان و جوانان بسیاری را به خود جلب کرد.
به این ترتیب بسیاری از دختران و پسران کشورمان اغلب بدون اطلاع خانواده ها سیمکارتهایی داشتند که با آن می توانستند بدون محدودیت به مکالمات و مراودات به شیوهای جدید بپردازند.
همزمان انواع و اقسام طرحهای تشویقی روزانه و شبانه نیز جوانان را هدف قرار داده بود تا به دور از چشم نگران خانواده های خود، در نیمه های شب و در اتاقهای خود به مکالمه و گفت وگوهایی بپردازند که با اقتضای سن آنها در تضاد بود.
چنانکه حالا هم کم نیستند پدرها و مادرهای نگرانی که از وجود سیمکارتهای دیگر فرزندان خود بیاطلاع هستند و گاه باید برای مشکلاتی که فرزندان آنها به دلیل داشتن سیمکارتهای بی اعتبار دچار آن شده اند، راهی دادگاه ها شوند.

نگاهی به تاریخچه راه اندازی و فعالیت شبکه های تلویزیونی مانند من و تو، بی بی سی فارسی یا صدای آمریکا و دهها شبکه ضدارزشی موسوم به لس آنجلسی هم با راه اندازی و عرضه سیمکارتهای بی نام و نشان اعتباری این اپراتور احتمالا اتفاقی بوده و اصلا هیچ ربطی حتی به پیمانکاران این اپراتور هم ندارند!!!

 

** مزاحمان ام تی ان – ایرانسلی و تحمیل هزینه های هنگفت به کشور
پیش از آغاز بکار اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل، همانگونه که خبری از شبکه های من و تو بی بی سی فارسی و غیره نبود تقریبا پدیده مزاحمتهای تلفنی در کشور هم به حداقل رسیده بود، اما با آغاز به کار این اپراتور و با هدف جذب هر چه بیشتر مشترک، بویژه در میان جوانان به شکل بی سابقه ای سیمکارتهایی بدون ثبت دقیق نام و نشان مشترک اصلی در شبکه واگذار شد.
موضوعی که ضربات سنگینی از حیث امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به کشور وارد آورد که برآورد هزینه های آن عملا امکانپذیر نیست.
بعد از فشارهای رسانه ای و مشکلاتی که حتی بارها صدای مردم، پلیس، اورژانس، آتشنشانی و … را درآورد، این اپراتور روش جدیدی را در پیش گرفت که آن واگذاری سیمکارت با مشخصات جعلی بود. حالا مزاحمان ایرانسلی امان مردم، پلیس، اورژانس و دادگاه ها را بریدند.
حالا پرونده های زیادی در سراسر کشور در دادگاه ها در حال رسیدگی است و وقت مردم و پلیس در حال اتلاف است.
مزاحمان ایرانسلی عامل اختلافات خانوادگی و حتی طلاق های بسیاری نیز شده اند. گر چه هنوز برآوردی از میزان مزاحمان ایرانسلی و رسیدگی های مردم، پلیس و دادگاهها به این مسایل ارائه نشده، اما گردآوری آمار شکایتها از مشترکان این اپراتور در سراسر کشور گویای واقعیتهای مهم و بسیار تلخی است.

** پوشش تروریستهای داعش در سوریه با لباسهای اهدایی ام تی ان
شهریور سال ۹۲ بود که تصویر عجیبی از تروریستهای سوریه در رسانه های بین المللی منتشر شد.
بر اساس تصاویری که از ناآرامیهای اخیر در سوریه منتشر شد، صدها فرد مسلح از گروه تروریستی «لواء الاسلام» به پوششی با لوگوی شرکت مخابراتی چندملیتی امتی ان (شریک چندملیتی ایرانسل) ملبس بودند.
گزارشها حاکیست، افراد مسلح با پیراهنهای ام تی ان در بسیاری از مناطق جنگی سوریه حضور دارند.

پیراهن MTN

گروه تروریستی موسوم به «لواء الاسلام» ظاهرا از سوی سازمان اطلاعات عربستان اداره و تامین مالی میشوند و سایت «الحقیقه سوریه» این افراد را به نجیب میقاتی نخست وزیر سابق لبنان مرتبط دانسته و اعلام کرده که شرکت مخابراتی «ام تی ان» تحت مالکیت نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان و برادرش «عزمی میقاتی» است.
در حالیکه در تصاویر منتشر شده، آرم “ام. تی. ان” بوضوح روی لباسهای تروریستها مشخص است،نمایندگی شرکت ام تی ان در دمشق در واکنش به این اخبار اعلام کرد که هیچ لباس تبلیغاتی منقش به نشان “ام. تی. ان” در سوریه توزیع نشده است.
بر این اساس منابع رسانه ای در لبنان «نجیب و عزمی میقاتی» را به حمایت مالی از باندهای مسلح در شهر طرابلس(شمال لبنان) که یکی از مراکز اصلی ارسال سلاح و اعزام تروریست به سوریه است، متهم می کنند.
میقاتی شرکت مخابراتی «اینوستکام» را به همراه برادرش «طه» در اوج جنگ داخلی ۱۹۸۲ لبنان تاسیس کرد و توانست بازار خوبی در سودان، لیبریا و یمن کسب کند و در ژوئن ۲۰۰۶ میلادی این مجموعه را به ام تی ان که در کشور آفریقای جنوبی به ثبت رسیده، به مبلغ ۵.۵ میلیارد دلار فروخت.
*** گروه ام تی ان ( MTN Group)
یک شرکت ارتباطاتی راه دور چند ملیتی است که در سال ۱۹۹۴ میلادی در کشور آفریقای جنوبی ثبت شد و اکنون در ۲۲ کشور آفریقایی و خاورمیانه فعال است، اما هیچکس از ترکیب سهامداران واقعی آن از نظر ملیت و مذهب اطلاعی ندارد.
آفریقای جنوبی نزدیک به پنج قرن مستعمره بریتانیا بوده و به همین خاطر بیشترین جمعیت سفید پوست انگلیسی در این قاره را در خود جای داده است.
با این حال مدیرعامل شرکت ام تی ان، آر.اس دابنگوا یک آفریقایی تبار است. دفتر مرکزی این شرکت در ژوهانسبورگ مرکز آفریقای جنوبی قرار دارد و درآمد آن در سال گذشته میلادی حدود ۱۵ میلیارد دلار اعلام شد.
ام. تی. ان در کشورهایی که آمریکا آنها را «محور شرارت» میخواند و یا بهار عربی در آنها بوقوع پیوسته حضور معناداری دارد، که سوریه هم مشمول محور شرارت میشود و هم آمریکاییان تلاش خود را معطوف به عملی کردن بهار عربی در این کشور کردند که پس از شکست اجرای طرح بهار عربی در سوریه این کشور به پایگاه اصلی گروههای جدید تروریستی تبدیل شد و جای پرسش است که در کشور جنگ زده سوریه که هر روز خبرهایی از کشتار دست جمعی مسلمانان منتشر می شود، این شرکت چند ملیتی در آنجا چه می کند؟ آیا شما می دانید؟!

** خوشخدمتی اول، مجری قانون به جای برخورد
در این میان و در خصوص تخلفات انبوه اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل، رفتار یک نهاد، بسیار عجیب و غیرقابل تحلیل است.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا همان رگولاتوری که نهاد قانونی ناظر بر عملکرد اپراتورها و تخلفات ایشان است، به جای آنکه مانعی بر سر راه تخلفات این اپراتور باشد، خود تبدیل به ابزاری برای خدمت به این اپراتور شده است.
رگولاتوری در هیچ یک از مواردی که در این گزارش آمده، بلا استثنا هیچ اقدامی برای برخورد به عمل نیاورده است(!) و بجای برخورد، سازمان مجری قانون هرگونه اقدام لازم برای کمک بیشتر به این اپراتور را نیز به عمل آورده است.
برای مثال تا کنون هیچ مشکلی برای برداشت غیرقانونی سود ۲۱ درصد سهامی که باید به بورس می رفت و فقط در سال گذشته معادل یکهزار میلیارد تومان بوده، صورت نگرفته و رگولاتوری اقدام عمل موثری در این زمینه نمیکند.
ماجرا اما به این خدمت تمام نمیشود، رگولاتوری شرایط مزایده را نیز به نفع این اپراتور تغییر داده و سقف ۱۵ میلیون واگذاری سیمکارتهای این اپراتور را برخلاف قرارداد اولیه برداشته تا هر آنچه می خواهد انجام دهد.
اندکی بعد و با وجود تمام تخلفات، عقب ماندن از شرایط و ضوابط پروانه در اقدامی بسیار عجیب که پرسشهای زیادی را نیز نزد افکار عمومی به وجود آورد سازمان رگولاتوری این اپراتور را در سال ۹۲ به عنوان اپراتو برتر هم انتخاب میکرد!
انتخابی که شائبه های بی پاسخ زیادی را نیز بدنبال داشت.
** خوش خدمتی دوم، رگولاتوری و سیمکارت آیسیم
در دولت جدید نیز سازمان رگولاتوری به جای مقابله با این روند، نه تنها هیچ مشکلی برای اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل به وجود نیاورد، بلکه این خوشخدمتی ها تشدید نیز شده است.
وزیر ارتباطات دولت یازدهم نیز بنایی برای برخورد با این اپراتور ندارد و حالا به جای فشار به این اپراتور، کدهای جدیدی با پیش شماره ۰۹۰۲ و ۰۹۰۱ هم در اختیار این اپراتور قرارداده است تا این اپراتور با انتخاب نام انگلیسی «آیسیم» برای سیمکارت جدید خود فرصتی برای احیای نام و اعتبار از دست رفته اش نزد مردم پیدا کند و با فریب بخشی از مشترکان که این سیمکارت دارای تفاوت با سیمکارتهای اپراتور دوم است، فرصت جذب مشترکان جدیدی را داشته باشد.
و چه جالب است که مجری قانون همچنان نظاره میکند و به این اپراتور سرویسهای ویژه می دهد.
فراموش نکنیم که همین رگولاتور با مسدود کردن راه توسعه و ارائه خدمت به اپراتور ایرانی همراه اول سالهاست که اجازه و امکان عرضه سیمکارت به این اپراتور را سد کرده و این امر موجب شده که برخی سیمکارتهای همراه اول تا ۲۰۰ میلیون اومان هم در بازار خرید و فروش شوند. حالا باید کسی بپرسد که رگولاتوری را چه کسانی هدایت میکنند!

** تکریم مشترکان ایرانی با سیمکارت آیسیم و ماجرای سلام ای الاغ عزیز!
اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل با ارایه سیمکارت آیسیم هم سعی نکرد، تغییری در سبک و سیاق مشتری مداری خود ایجاد کند.
این اپراتور بدون اطلاع و کسب اجازه از مشترکانش، اقدام به پخش تبلیغ سیمکارت “آیسیم” در سیمکارتهایی که روی آنها آهنگ پیشواز فعال نبود، کرد.
به این ترتیب که در صورت تماس با مشترکان ام تی ان – ایرانسل ، به جای بوق خط مشترک، این پیام که «سیمکارت دایمی آی سیم برای شما که میخواهید متمایز باشید برای اطلاعات بیشتر به سایت آی سیم مراجعه کنید»، پخش می شد.
این موضوع از آن جهت دارای اهمیت بود که نخست بدون اطلاع و کسب اجازه از مشترکان این اقدام انجام شد و در مرحله بعد این پرسش را ایجاد کرد که آیا اپراتور تلفن همراه میتواند از سیمکارتهایی که به مشترکان فروخته است به عنوان ابزاری برای تبلیغ خود استفاده کند؟!
سوءاستفاده از حریم خصوصی مشترکان ام تی ان – ایرانسل، با چنان واکنش تندی از سوی مشترکان و رسانه ها مواجه شد که سرانجام رگولاتوری را برای اولین بار مجبور به واکنش به این تخلف کرد.
این موضوع اما خاطره اقدام عجیب دیگر اپراتور چندملیتی ام تی ان – ایرانسل را زنده کرد.
یعنی زمانیکه این اپراتور به جای بوق برقراری تماس امکان استفاده از آهنگ پیشوازی را فراهم کرده بود که در آن آهنگی با این مضمون پخش می شد: «سلام ای الاغ عزیز حالت چطوره» این موضوع نیز در آن زمان واکنش و اعتراض بسیاری از مشترکان و حتی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در پی داشت که باید حرمت و کرامت مردم ایران حفظ شده و با اقداماتی از این دست لوث نشود.

** نمایش بازی با پرچم ایران به سبک ضد انقلاب
پردهای دیگر از شیطنتهای یک اپراتور چند ملیتی مورد حمایت اما اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل گویی بنا ندارد که جلوی اقدامات شائبه برانگیز خود را بگیرد.
امروزه به هر کودکی در ایران بگویید پرچم کشور را نقاشی کند به خوبی میداند که این پرچم فقط سه رنگ سبز و سفید و قرمز ندارد، بلکه حاوی علایم دیگری نیز هست که این پرچم را از پرچم سایر کشورها و برخی ضدانقلابیون، جدا می کند.
این علایم شامل کلمه الله در وسط پرچم و ۲۲ بار تکرار الله اکبر است.
اما اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل، به مناسبت مهمی، همچون دهه فجر که نخستین گام بعد از تغییر انقلاب، تغییر پرچم کشور بوده، پرچم رسمی کشور را تغییر داد و بدون علایم روی سایت رسمی خود منتشر کرد.
این موضوع بلافاصله مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، اما اقدام اصلاحی این اپراتور هم در نوع خود بسیار جالب بود.
اپراتور چند ملیتی امتیان – ایرانسل برای اصلاح اشتباه عجیب خود تنها کلمه الله را در وسط پرچم قرار داد و از افزودن عبارت الله اکبرها هم طفره رفت.
هنوز مشخص نیست چرا باید این اپراتور چنین اقدامی کند؟ چرا باید پرچم کشور شبیه آنچه ضدانقلاب میخواهد باشد؟ چرا از پرچم رسمی کشور استفاده نمیکند و چراهای دیگر اما آیا میتوان موضوع دستگیری جاسوسهای هسته ای در پوشش پیمانکار، پیامک تفرقه آمیز میان شیعیان و اهل سنت، موضوع تغییر نام لیگ فوتبال خلیج فارس در ایران و تغییر نام همزمان لیگ فوتبال امارات به نام جعلی خلیج ع ر ب ی، معرفی جزایر سه گانه ایران به عنوان بخشی از خاک امارات، تبلیغات انگلیسی، تغییر پرچم کشور و … را اشتباهاتی تصادفی دانست؟
آیا این اشتباهات ادامه خواهد یافت؟ آیا همه این اشتباهات تنها سوء تفاهم است؟ آیا نهادی حتی برای ظاهر هم که شده تذکری به ایرانسل از بابت شیطنت هایش داده است؟ پاسخ این سوالات هنوز مشخص نیست و توجه نهادهای امنیتی و فرهنگی مسوول در کشور را می طلبد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا