متهم های بی تقصیر

در این میان ، هر چه هشدار دادند که از کوچولوی دوست داشتنی مان، کمی هم فاصله بگیریم، نشنیده گرفتیم و بی خیال ترس و نگرانی هایی که، هنوز هم هست، اگر عوارضی را حس کردیم اما نادیده گرفتیم، چون دیگر دچارش شده ایم.مهندس حسن رضوی معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار در همین …

در این میان ، هر چه هشدار دادند که از کوچولوی دوست داشتنی مان، کمی هم فاصله بگیریم، نشنیده گرفتیم و بی خیال ترس و نگرانی هایی که، هنوز هم هست، اگر عوارضی را حس کردیم اما نادیده گرفتیم، چون دیگر دچارش شده ایم.
مهندس حسن رضوی معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار در همین خصوص می گوید: استفاده از تلفن همراه تنها برای کارهای ضروری است و مکالمه طولانی مدت نیز با آن مضر است.
اما، ما تمام سردردها بعد از مکالمات طولانی را به جان خریدیم واز این کوچولو دل نکندیم چرا که این وسیله به ظاهر کوچک قادر است کارهای بسیار بزرگ را انجام دهد. پس در جست و جوی مقصر اصلی انگشت اتهام را سوی BTSها نشانه رفتیم که دیوهای سیاه داستانند و باید از آن دوری جست اگر حتی وسیله کوچک محبوب مان را به قلب بفشاریم . چرا که برخی گفته اند، چنانچه فرد به طور دایم در مقابل تشعشعات یک دکل BTS تلفن‌همراه قرار داشته باشد، می تواند بر روی انسان تاثیر منفی می‌گذارد.
اما رضوی معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار در گفت و گو با خبرنگار سیتنا در این خصوص می گوید: تشعشعات یک گوشی بیش از تشعشعات یک سایت است، اما تشعشات گوشی ها به چشم نمی آیند.
وی معتقد است: اگر اپراتوری نمی تواند پوشش دهی کامل داشته باشد تقصیر اپراتور نبوده و گاهی شرایط برای توسعه شبکه فراهم نیست.
وی تاکید دارد: هر چه BTSها در فاصله کمتری از هم قرار بگیرند تشعشات کمتری آز ان ها ساطع شده و در نتیجه ضررهای کمتری هم خواهند داشت.
معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار می افزاید: همراه اول از آنجایی که سایت های نزدیک به هم دارد کمترین تشعشعات را داشته و در نتیجه آسیب رسانی کمتری دارد.
وی می گوید: چهار میلیارد نفر در جهان از تلفن همراه استفاده می کنند و این نگرانی ها تنها شامل حال کشور ما نمی شود.
رضوی برطرف شدن نگرانی ها از بابت نصب آنتن های BTS را نیازمند عزم عمومی مردم شهر ها دانسته و خاطر نشان می کند: ممانعت‌های مردمی دراین زمینه کاسته شده و همکاری شهروندان برای نصب آنتن هایBTS درسطح شهر نسبت به گذشته بیشتر شده است.
در همین خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از کنار این نگرانی ها و هشدارها به راحتی نگذشته و همکاری هایی را با سازمان انرژی اتمی آغاز کرده است.به طوری که مهندس محمود خسروی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر لزوم ایجاد آزمایشگاه تایید نمونه گوشی تلفن همراه در کشور تاکید کرده و می گوید: برای گوشی تلفن همراه با توجه به مدل های مختلف در بازار و تشعشعات آنتن های تلفن همراه باید آزمایشگاه تایید نمونه دایر شود.
وی با اشاره به مسوولیت سازمان انرژی اتمی در قبال اشعه های یون سازمی افزاید: حدود سه سال است که سازمان تنظیم مقررات با همکاری سازمان انرژی اتمی تست اثرات تشعشعی آنتن های تلفن همراه را در دستور کار قرار داده است و این تشعشعات برابر با استانداردهای جهانی بوده و تا کنون مشکلی در این زمینه به وجود نیامده است.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: از آنجایی که دستگاههای تلفن همراه از مسیرهای غیر قانونی وارد کشور می شوند لزوم تست شدن این دستگاهها از لحاظ استاندارد جهانی و ملی احساس می شود. به این ترتیب می توان از ورود برندهایی که برای سلامتی مشترکان مضر بوده و در شبکه ایجاد اختلال می کنند جلوگیری کرد.
وی با تاکید بر این که اثرات گوشی تلفن همراه و آنتن های BTS باید در محیط آزمایشی دیده شود، خاطرنشان کرد: همچنین در این آزمایشگاهها باید آشفته بازار هدست ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.
خسروی با اشاره به تدوین و تصویب نظام تایید نمونه تجهیزات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در سازمان تنظیم مقررات می گوید: نظام تایید نمونه برابر با اساسنامه سازمان تنظیم مقررات از وظایف این سازمان بوده که در چند سال شکل گرفته، به طوری که سازمان تنظیم مقررات ابتدا از طریق اتحادیه جهانی مخابرات مطالعات در این مورد کار را آغاز کرد و سپس با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات ایران این پروژه را بومی سازی کرد.
وی می افزاید: در زمان حاضر تعداد بسیاری از آزمایشگاههای تایید نمونه تجهیزات مختلف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط مرکز تحقیقات مخابرات ایران و همکاری دانشگاه ها و توان علمی کشور راه اندازی شده که تایید نمونه تجهیزات تولید داخل شبکه تلفن همراه برای قراردادن شش میلیون خط موبایل از جمله آنها است.
از دیگر سو، مهندس فلاح اصغری، کارشناس مخابرات و مدیرکل سابق طرح و مهندسی شرکت ارتباطات سیار تاکید دارد : فاصله‌ی قرار گرفتن بخش فرستنده و گیرنده‌ی آنتن‌های BTS تلفن همراه که امواج از آن‌ها خارج می‌شود تا زمین، بگونه‌ای است که ضرری متوجه افراد نیست.
وی در مورد تاثیر امواج آنتن‌های BTS تلفن‌همراه بر بدن افراد با بیان این که تمام امواج الکترومغناطیسی فی‌الذات مضر نیستند، می گوید: بحث مضر بودن امواج برای آسیب‌رسانی به بدن انسان به قدرت فرستنده، شدت تشعشع و زمانی که فرد در برابر آن قرار می‌گیرد، بستگی دارد.
وی خاطرنشان می کند: محاسبات و اندازه‌گیری‌های صورت گرفته در مورد مضر بودن امواج BTSهای تلفن همراه نشان می‌دهد، فاصله‌ی قرار گرفتن بخشی از آنتن که امواج از آن خارج می‌شود، تا سطح زمین و محل رفت و آمد افراد بگونه‌ای است که ضرری متوجه مردم نیست.
وی ادامه می دهد: تا امروز در سایر کشورها نیز که زودتر از ما نسبت به نصب همین نوع تجهیزات با شرایط فعلی اقدام کردند، گزارش مستندی مبنی بر مضر بودن تشعشعات مذکور ارائه نشده است و اخیرا گزارشی از شبیه‌سازی برای دریافت تاثیرات امواج در آزمایشگاهی خارج از کشور دریافت شده که نشان می‌دهد امواج در باند فرکانسی و شدت تشعشعات موجود به انسان صدمه نمی‌رساند.
وی می گوید: آنتن‌ها بگونه‌ای نصب شده که شدت امواج الکترومغناطیس ساطع شده از آن‌ها در سطح زمین، بسیار پایین‌تر از حد مجاز است و هیچ‌گونه ضرری ندارد.
فلاح اصغری یادآور شد: سازمان انرژی اتمی در سایت پارک پردیسان، مطالعاتی بر روی امواج در ارتفاع یک و نیم متری برابر با قد متوسط یک انسان انجام داده که نشان داد امواج منتشره بسیار ضعیف هستند، همچنین امواج ارتفاع ۳ متری با فاصله‌ی افقی ۴ متر از آنتن، شدتی برابر نیم وات در متر مربع داشتند که تقریبا یک صدم حد میدان مجاز استانداردهای بین‌المللی است.
وی در توضیح مطلب می افزاید: شدت حد مجاز، حدی است که اگر توان از آن بیشتر شود، احتمال ضرررسانی امواج الکترومغناطیسی پیش‌بینی می شود.
وی گفت: بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی، شدت پرتوها در شرایط فعلی آنتن‌های BTS نصب شده در منازل مسکونی مجاور آن‌ها بسیار کمتر از حد مجاز بر اساس استانداردهای موجود و بلامانع است.
فلاح اصغری افزود: همچنین وزارت بهداشت هم با استناد به گزارشات سازمان جهانی بهداشت عنوان کرده که قرار گرفتن ایستگاه‌های BTS خطری برای مردم ندارد به شرط آن که خروجی از BTSها از شرایط موجود استاندارد، تجاوز نکرده و فاصله‌ی ایمنی ۳ تا ۵ متری اطراف آن‌ها رعایت شوند.
البته آنتن‌های BTS مورد استفاده در شبکه‌ی تلفن‌همراه، کم قدرت و در مقایسه با فرستنده‌های مخابراتی مانند رادار و یا سیستم‌های پر قدرت، از توان پایین‌تری‌ برخودار هستند.
در چند سال گذشته مقالات علمی به خصوص در خارج از کشور منتشر شد که از مشاهدات تاثیرات بیولوژیکی سطح پایین امواج حکایت می‌کرد، با این وجود در بسیاری از موارد، تحقیقات بعدی قادر به تکرار کردن این تاثیرات نبودند، لذا هیچ نظر قاطعی در مورد این که این تاثیرات ممکن است باعث ایجاد خطر سلامتی برای انسان شود وجود نداشته است. پس تا این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است نباید نسبت به آن حساسیت نشان داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا