راه پايان ماراتن هسته اي از لوكزامبورگ مي گذرد

البته اين روزها خبرهايي كه از رايزني هاي طرفين به گوش مي‌رسد، از قبل اميدوار كننده‌تر است. در همين راستا وزيرخارجه كشورمان‌كه روز گذشته براي ديدار و گفت و گو با وزراي خارجه ۱+۵به لوكزامبورگ‌سفر كرده اهمیت دستیابی به توافق خوب را از دیر یا  زود شدن زمان آن‌اعلام مي كند.ظريف پیرامون روند نگارش متن …

البته اين روزها خبرهايي كه از رايزني هاي طرفين به گوش مي‌رسد، از قبل اميدوار كننده‌تر است. در همين راستا وزيرخارجه كشورمان‌كه روز گذشته براي ديدار و گفت و گو با وزراي خارجه ۱+۵به لوكزامبورگ‌سفر كرده اهمیت دستیابی به توافق خوب را از دیر یا  زود شدن زمان آن‌اعلام مي كند.ظريف پیرامون روند نگارش متن توافقنامه هسته ای به تلاش تیم مذاکره‌كننده کشورمان بعد از گفت و گوهای لوزان اشاره کرد و افزود: هنوز اختلافاتی باقی مانده که برخی فنی و برخی هم سیاسی است و با این حال تلاش می‌کنیم تا در اولین فرصت کار را به اتمام برسانیم.از سوي‌ديگروزیر امور خارجه کشورمان تاكيدداشت كه همه طرف های مذاکره کننده از زیاده خواهی و ادعاهای خارج از چارچوب های بین المللی خودداری کنند تا دستیابی به توافق ممکن شود.
برنامه هاي لوکزامبورگ
به گفته ظريف‌درديدارهاي  لوکزامبورگ قرار است با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزرای امور خارجه سه کشور آلمان ، فرانسه و انگلیس  گفت و گو  ودرباره آخرین وضعیت مذاکرات و چگونگی دستیابی به توافق نهایی و ضرورت اقدام مشترک برای اینکه کار در آینده امکان پذیر شود بحث و تبادل نظر ‌كنند.ظريف ادامه مي‌دهد:در دیدارها درباره موضوعات منطقه‌ای از جمله بحران یمن و اوضاع سوریه و افراطی‌گری در منطقه هم صحبت خواهند کرد.
نگاه مثبت ژرمن‌ها
اين دور گفت و گوها در حالي صورت مي‌گيرد كه طرفين مذاكرات با لحن متفاوتي نسبت به قبل دور ميز مذاكره نشستند.براي مثال هاموند، وزیر خارجه انگلیس معتقد است:مذاکرات هسته ای با ایران، ممکن است از خط پایان نیز بگذرد و زمان مطرح شده ۹ تیر ماه تمدید شود ولي به نتايج اميدوارند.در همين حال محمدجواد ظریف با هیات آلمانی به ریاست فرانک والتر اشتاینمایر در لوکزامبورگ دیدار کرد ودو طرف در این دیدار آخرین تحولات مربوط به روند گفت‌وگوها برای نگارش متن توافقنامه هسته ای را بررسی کردند و در وزيرخارجه‌آلمان تاكيد كرد: اختلافات سیاسی برای توافق هسته ای کاهش چشمگیری یافته است.گفتني است در این دیدار عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه کشورمان و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.
دست رد واشنگتن به دلواپسي تل آويو
اين خوش‌بيني و لحن متفاوت وزراي درگير در مذاكرات براي دلواپسان گفت و گوي‌هاي ايران و غرب يعني اسرائيل چندان خوشايند نيست.در همين حال دبکا فایل در گزارشی نوشت: دولت آمریکا ، تلاش لحظه آخری اسرائیل را برای اثرگذاری بر توافق هسته ای با ایران رد کرد. این وب‌سایت اسرائیلی نوشت: مشاور امنیت ملی اسرائیل، یوسی کوهن، روز پانزدهم ژوئن مهمان دو مقام آمریکایی بود تا پیش از آنکه خیلی دیر شود موضع اسرائیل را در جلوگیری از توافق هسته‌ای «فاجعه آمیز» بین ایران و  قدرت جهانی در وین به کرسی بنشاند. بر اساس این گزارش، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا و وندی شرمن ، مذاکره کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای، میزبان یوسی کوهن بودند. این ملاقات را جان برنان، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، در پایان سفرش به اورشلیم (بیت المقدس) در هفته نخست ژوئن ترتیب داده بود. وی به اسرائیل سفر کرده بود تا مقام‌های ارشد کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر را در جریان بندهایی قرار دهد که دولت اوباما  برای گنجاندن در توافق نهایی با ایران که قرار است روز سی ام ژوئن امضا شود قرار دهد. اسرائیلی‌ها در این نشست شوکه شده بودند. تعداد کمی از شرایطی که آمریکا هنگام ورود به گفت‌وگوها بر آنها تصریح کرده بود باقی مانده بود. بر اساس این توافق ایران می‌تواند به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد. از ورود بازرسان بین المللی به تاسیسات نظامی‌اش که مشکوک به تحقیقات هسته‌ای است، جلوگیری کند(پس بازرسی‌های شدیدی که اوباما از آنها سخن می‌گفت چه شد؟) و اسرائیلی‌ها برای نخستین بار از زبان برنان شنیدند که تاسیسات یو سی اف ایران در اصفهان گسترش پیدا می‌کند. در این تاسیسات، کیک زرد به مواد هسته‌ای غنی شده تبدیل می‌شود. آنها همچنین به این نکته واقف شدند که رئیس جمهور اوباما به تهران اطمینان داده تحریم‌ها پس از برداشته شدن، دوباره تحمیل نخواهند شد. در حالی که اوباما از همان ابتدا قول داد در صورتی که توافق نقض شود، تحریم ها بلافاصله برقرار خواهند شد. نتانیاهو از برنان خواست به او زمان بدهد تا بتواند عقب نشینی دولت اوباما را در روبه رو شدن با برنامه هسته‌اي ایران هضم کند. سپس از او درخواست کرد به مشاور امنیت ملی‌اش فرصتی دهد تا تغییرات پیشنهادی اسرائیل را مطرح کند و به این ترتیب قدری از نگرانی‌های اسرائیل کاسته شود. برنان به سرعت تاریخی را برای میزبانی از کوهن در واشنگتن ترتیب داد. منابع دبکا فایل در واشنگتن فاش ساختند که این مقام اسرائیلی تلاش کرد خط مشی تازه‌ای را با رایس و شرمن در میان بگذارد. با عنایت به اینکه، بندهای اصلی توافق هسته‌ای نهایی شده و کار از اصلاح گذشته بود، وی گنجاندن مطالبی را در بندهای مختلف پیشنهاد کرد تا توافق بهتری در جهت امنیت آمریکا و اسرائیل به دست آید،  رایس و شرمن مودبانه به وی اجازه دادند صحبتش را تمام کند سپس پیشنهادهایش را به کلی رد کردند. منابع رسمی در اسرائیل و آمریکا بر سر این نکته توافق دارند که دعوت از کوهن با هدف تبادل نظر جدی درباره برنامه هسته‌ای ایران صورت نگرفته است. دو مقام ارشد آمریکایی درگیر در موضوع هسته‌ای، حتی یک کلمه از سخنان کوهن را هم نشنیدند. سفر وی به واشنگتن ، وقت تلف کردن بود.
اميدواري در سخنان طرفين
از سوي‌ديگرفابيوس، وزيرخارجه فرانسه كه گذشته نشان مي‌دهد ضربات زيادي به روند مذاكرات وارد و حتي بيشتر از آمريكا تلاش كرده است طرف صهيونيست‌هارا در اين بين داشته باشد تا مذاكرات، روز قبل از ورود به لوكزامبورگ به ديدار نتانياهورفت ولي اين بار نيز عليه مذاكرات موضع نگرفت ولي مانند ديگر بازيگران اصلي مذاكرات اعلام كرد كه احتمال طول كشيدن مذاكرات تا بعد از ۳۰ژوئن وجود دارد.به‌نظر مي رسد هر چه بيشتر به پايان مذاكرات هسته اي نزديك مي‌شويم طرفين درگير در مذاكرات بيشتر از قبل با جديت گفت وگوها را پيگيري‌مي‌كنند و اين‌كه اگر حتي مذاكرات تا بعد از ۳۰ ژوئن هم ادامه پيدا كند ولي روند گفت و گوها اميدواركننده‌است.

سامان صابريان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا