خودکفایی کشور در زمینه مخابرات نوری/ اجباری شدن تست تجهیزات مخابراتی

دکتر عباس ظریفکار در گفتگو با خبرنگار مهر، تایید نمونه تجهیزات مخابراتی به منظور تطابق این تجهیزات با استانداردهای بین المللی را از ضرورتهای کشور دانست و افزود: از این رو لازم بود تا تجهیزات ساخت داخل و حتی نمونه های وارداتی به کشور که قرار است در شبکه مورد استفاده قرار گیرد از جنبه …

دکتر عباس ظریفکار در گفتگو با خبرنگار مهر، تایید نمونه تجهیزات مخابراتی به منظور تطابق این تجهیزات با استانداردهای بین المللی را از ضرورتهای کشور دانست و افزود: از این رو لازم بود تا تجهیزات ساخت داخل و حتی نمونه های وارداتی به کشور که قرار است در شبکه مورد استفاده قرار گیرد از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا با استانداردهای بین المللی مطابقت داشته باشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون تست نمونه تجهیزات مخابراتی در کشور انجام نشده است، اظهار داشت: از این رو از سال ۸۶ با تعامل با شرکت زیرساخت، شرکتهای مخابراتی استانی، شرکت فناوری اطلاعات، اساتید دانشگاه و به ویژه سازمان تنظیم مقررات به عنوان ارگان رسمی تایید نمونه در کشور، طرح کلان آزمایشگاههای تایید نمونه کشور تدوین شد.

ظریفکار با تاکید بر اینکه راه اندازی آزمایشگاههای تایید نمونه بر اساس اولویت بندی صورت گرفت، ادامه داد: اقدامات برای تجهیز این آزمایشگاهها از سال قبل آغاز شد و تاکنون ۶ آزمایشگاه را راه اندازی کرده ایم و به این تعداد آزمایشگاههای دیگری برای تایید نمونه در آینده راه اندازی خواهند شد که قراردادهای تجهیز آنها منعقد شده و متناسب با برنامه ها در حال اجرایی شدن است.

وی با تاکید بر اینکه این آزمایشگاهها به زودی به بهره برداری می رسند، افزود: امیدواریم با ایجاد این آزمایشگاهها در کشور این فرهنگ در کشور ایجاد شود که از این به بعد هرگونه تجهیزی که قرار است در شبکه مخابراتی کشور ایجاد شود با استانداردهای بین المللی مطابقت داشته باشد.

ظریفکار با تاکید بر اینکه استفاده از آزمایشگاههای تایید نمونه در کشور اجباری می شود به مهر گفت: متولی این امر سازمان تنظیم مقررات است که با شکل گیری آزمایشگاههای تایید نمونه، شرکتها ملزم به تست نمونه های تولید و یا تجهیزات وارداتی خود هستند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان تجهیزات اندازه گیری نمونه در دنیا محدود هستند، اضافه کرد: در بخش آزمایشگاه اندازه گیری “رادیویی” علاوه بر واردات برخی از سیستمها موفق به طراحی و تولید سیستمهای مورد نیاز شدیم. با توسعه ای که در این زمینه صورت گرفت، قابلیت تایید نمونه تا ۶۰ گیگاهرتز در کشور فراهم شد.

ظریفکار به دستاوردهای این مرکز اشاره کرد و یادآور شد: در بخش آزمایشگاههای نوری و تایید نمونه تجهیزات SDH و WDM موفق به بومی سازی سیستمهای SDM4، DWDM و CWDM شدیم. این موفقیت ما را قادر می سازد تا در زمینه ساخت تجهیزات پرظرفیت انتقال اقدام کنیم.

وی توضیح داد: این سیستمها جز سیستمهای نوری مخابراتی هستند که در بخش زیرساختی ارتباطات بین شهری و بین المللی کاربرد دارند و کاربردی کردن این سیستمها در آزمایشگاههای تایید نمونه می تواند سرویس مناسبی را به شبکه های زیرساختی کشور ارائه دهد.

رئیس موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه سیستمهای DWDM سیستمهایی هستند که به طور گسترده در بخش زیرساختی کشورها استفاده می شوند به مهر گفت: سیستمهای CWDM با ظرفیت کمتر در داخل کشور طراحی و ساخته شده است و با دستیابی به این دانش فنی می توانیم ادعا کنیم که در زمینه تجهیزات مخابرات نوری به خودکفایی رسیده ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا