نیم‌نگاهی به تلویزیون اینترنتی، فن‌آوری نویدبخش دنیای ارتباطات

وقتی تلویزیون‌ها هم اینترنتی می‌شوند…اما به نظر می‌رسد امروزه تلویزیون اینترنتی به‌عنوان یکی از فن‌آورهای نویدبخش دنیای ارتباطات به طور فزاینده برای توسعه پخش مجاز و محتوای الکترونیک مورد استفاده گرفته و باید دید امکان استفاده از این سرویس با تمام توانی که در جذب مخاطب و جلب رضایت او دارد چه وقت و با …

وقتی تلویزیون‌ها هم اینترنتی می‌شوند…
اما به نظر می‌رسد امروزه تلویزیون اینترنتی به‌عنوان یکی از فن‌آورهای نویدبخش دنیای ارتباطات به طور فزاینده برای توسعه پخش مجاز و محتوای الکترونیک مورد استفاده گرفته و باید دید امکان استفاده از این سرویس با تمام توانی که در جذب مخاطب و جلب رضایت او دارد چه وقت و با مسوولیت اجرایی چه سازمان یا سازمان‌هایی در کشور ما فراهم می‌شود.
به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تعداد استفاده‌کنندگان اینترنت با عرض باند بالا تا سال ۲۰۰۵ بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر در دنیا بود و پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۱۰ به ۴۰۰ میلیون استفاده کننده برسد که بدیهی است به همان نسبت تعداد استفاده‌کنندگان از تلویزیون اینترنتی نیز افزایش خواهد یافت.
در عین حال با توجه به امکان استفاده از بستر تلویزیون اینترنتی به‌عنوان یک حامل امن و قابلیت ارایه فیلم‌های روز با امکان جلوگیری از تکثیر غیرمجاز، این سیستم می‌تواند جایگزین ایده آلی برای حامل‌های رایج‌ مانند DVD شود. بسیاری از ارایه‌کنندگان بزرگ خدماتی دنیا IPTV را به عنوان کشف جدید در کسب درآمد تلقی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که ارایه دهندگان سرویس تلویزیون کابلی قدیم با این پدیده مقابله کنند.
سرویس‌های قابل ارایه بر روی IPTV
پخش برنامه‌های زنده تلویزیونی، شبکه تلویزیونی با امکان انتقال زمان که با استفاده از این امکان، هر عضو سیستم می‌تواند در صورتی که از نظر زمانی نتواند برنامه مورد نظر خود را در زمان پخش آن از شبکه مشاهده کند، در هر زمان دیگری به تماشای آن بپردازد و یا حتی در زمان مشاهده یک برنامه در حال پخش از شبکه، آن را متوقف کند، به عقب بازگردد و یا قسمتی از آن را چندین بار مشاهده کند و در هر زمان که تصمیم گرفت مجددا به پخش زنده باز گردد.
عضو می‌تواند در این سرویس‌ها از داخل آرشیو، فیلم‌ها و موسیقی مورد نظر خود را پس از جستجو انتخاب و مشاهده کند یا تلفن تصویری که دوستان و افراد خانواده می‌توانند در تماس‌های تلفنی یکدیگر را مشاهد کنند.
این سرویس امکان انجام بازی‌های رایانه‌یی بر روی شبکه و از طریق تلویزیون را هم به کاربر می‌دهد. خدمات اورژانس نیز درخواست خدمات پزشکی اضطراری، پلیس، آتش نشانی و غیره را بدون نیاز به دادن آدرس فراهم می‌کند زیرا با اتصال از طریق تلویزیون اینترنتی آن مرکز از طریق سیستم، آدرس درخواست کننده خدمات را شناسایی می‌کند.
اینکه با استفاده از سیستم خدمات بانکی و پرداخت قبوض برروی IPTV به‌راحتی، سرعت بالا و بسیار ایمن امکان استفاده از خدمات مذکور فراهم می‌شود یا دریافت خدماتی چون اطلاعات راه‌ها، جاده‌ها، مسیریابی و هواشناسی نیز از جمله مواردی است که به عنوان سرویس‌های قابل استفاده در تلویزیون اینترنتی عنوان شده است.
ظاهرا با تلویزیون اینترنتی امکان آموزش برای دانشگاه‌ها، موسسات و پژوهشگاه‌ها و همه سازمان‌هایی که دارای مرکز آموزش هستند، بسیار آسان و با هزینه‌ای به مراتب ارزان‌تر و کیفیتی بالاتر و در زمان‌های مورد نظر آموزش گیرنده انجام می‌شود و فقط در زمان خاص آموزش گیرندگان که علاقه‌مند باشند در جلسه پرسش و پاسخ با استاد شرکت کنند، پای تلویزیون خواهند رفت و با نظمی خاص جلسات پرسش و پاسخ برگزار می‌شود. با استفاده از این سرویس مراکز می‌توانند با بهره‌گیری از یک استاد در هر رشته که می‌تواند مسلط‌ترین اساتید باشد همه آموزش گیرندگان آن مراکز را در سراسر کشور تحت آموزش قرار دهند.
محدودیت‌های تلویزیون اینترنتی
از آنجا که IPTV بر اساس پروتکل اینترنت (IP) کار می‌کند، در صورتی که سرعت اتصال تلویزیون اینترنتی به اندازه کافی نباشد تاخیر‌هایی را در پخش ایجاد می‌کند. در حال حاضر اغلب سیستم‌های تلویزیون اینترنتی خدمات HDTV را ارائه نمی‌دهند در حالیکه بیشتر سیستم‌های تلویزیون دیجیتال مانند DVB از این خدمات پشتیبانی می‌کنند.
فراهم‌کنندگان شرایط ارایه سرویس IPTV
در حدود چند سال قبل فقط چند شرکت بودند که خطوط اینترنتی با پهنای باند Mbps را ارایه می‌کردند و SET TOP BOX(STB)های موجود قادر به پشتیبانی پروتکل‌های پیشرفته‌ای مانند H. 264 برروی شبکه‌ها نبودند. بعلاوه تکنولوژی‌های جدید و توسعه یافته برای حفظ و حراست محتوا، تولیدکنندگان محتوا را بر آن داشت که از تلویزیون اینترنتی برای پخش و توزیع محتواهای خود استفاده کنند.
ارایه تلویزیون اینترنتی تا پایان سال
طبق قانون محصولات تلویزیون اینترنتی با سازمان صدا و سیما خواهد بود اما برای این کار بستری لازم است که مخابرات آن را آماده و تجهیزاتی را نصب کرده و در حال انجام تست نهایی آن است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران چندی پیش در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اعلام این خبر وضعیت انجام تست‌های سرویس تلویزیون اینترنتی را ایده‌آل توصیف و اظهار کرده بود: اگر شرایط همین‌گونه پیش برود می‌توانیم با صدا و سیما وارد بحث شویم.
به گفته صابر فیضی زمان انجام این پروژه‌ به صدا و سیما بستگی دارد و از اختیارات مخابرات خارج است زیرا در کشور محتوای تصویری به عهده صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
اما وی در عین حال گفته بود که این سرویس تا پایان سال برای پنج هزار متقاضی آماده ارائه می‌شود که به صورت آزمایشی است همچنین لایه‌ انتهایی این موضوع هم برای شرکت‌های ندا و ISPها است؛ یعنی این طرح اگر نهایی و اجرایی شود مشترک به یک ISP یا شرکت ندا مراجعه کرده و آن را دریافت می‌کند. بنابراین محتوای لازم در این زمینه را صدا و سیما تهیه می‌کند و کسی در آن دخالتی ندارد اما انتقال آن تا لایه انتهایی را مخابرات انجام می‌دهد و لایه انتهایی تا خانه‌ها را شرکتهای اینترنتی انجام خواهند داد.
طبق اعلام مسوولان تعرفه این سرویس هم به سرویس‌هایی که برروی آن تعریف می‌شود بستگی دارد. این سرویس می‌تواند همزمان اینترنت داشته باشد و خروجی آن به سمت تلویزیون یا رایانه است و در واقع مانند دستگاه ویدئو عمل می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا