رویای سرعت بالا قیمت پایین

براساس آمارهای منتشر شده، حدود ۹۰ درصد از کاربران اینترنت در ایران (طبق آخرین آمار شمار کاربران اینترنت حدود ۲۵ میلیون نفر است)، همچنان از سیستم دایل آپ (خطوط تلفن) استفاده می کنند.سرعت خطوط اینترنت در ایران با استفاده از سیستم دایل آپ زیر ۵۰ کیلوبیت در ثانیه است. ساکنان بیشتر کشورهای اروپایی و برخی …

براساس آمارهای منتشر شده، حدود ۹۰ درصد از کاربران اینترنت در ایران (طبق آخرین آمار شمار کاربران اینترنت حدود ۲۵ میلیون نفر است)، همچنان از سیستم دایل آپ (خطوط تلفن) استفاده می کنند.
سرعت خطوط اینترنت در ایران با استفاده از سیستم دایل آپ زیر ۵۰ کیلوبیت در ثانیه است. ساکنان بیشتر کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی دور و آمریکا از اینترنت با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت تا سه مگابیت در ثانیه استفاده می کنند .با این حساب تعجبی ندارد که سرعت اینترنت در ایران همواره مورد اعتراض کاربران بوده است.
استفاده از خطوط ADSL پس از فراهم شدن زیر ساخت های مخابراتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه با آیین نامه وزیر مخابرات به حداکثر ۱۲۸ کیلو بیت محدود و ارائه بیش از آن ممنوع شد. البته این میزان نیز به دلیل عدم همکاری مراکز مخابراتی و محدودیت های دیگرعملا برای کاربران غیر قابل دسترسی است.
نگاهی اجمالی به تاریخچه کوتاه ADSL در ایران نشانگر وضعیت اسفناک دسترسی کاربران ایرانی به شبکه جهانی وب است؛ شبکه ای که انتظار داریم در”نوآوری و شکوفایی” کشور نقش محوری بازی کند. طبق وعده های مسوولان قرار بود اینترنت پرسرعت در سال سوم برنامه چهارم توسعه کشور یعنی امسال با قیمت جهانی در اختیار ایرانیان قرار گیرد.
صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابر ات ایران گفته بود که اینترنت مهم ترین عامل توزیع و نشر دانش در دنیاست؛ در حالی که یک دانشگاه در یکی از روستاهای سوئد دارای حداقل یک “ترا”بیت پهنای باند اینترنت است، دانشجویان ما حتی در بهترین دانشگاه ها به دلیل سرعت پایین به زحمت می توانند از امکانات آموزش مجازی و الکترونیکی استفاده کنند.
 به اعتقاد وی اینترنت در تمام جهان به عنوان جاده توسعه به حساب می آید و ادعای ایجاد این جاده نمی تواند به معنای فراهم کردن پهنای باند مناسب برای کاربران باشد.
بسیاری از کارشناسان ومتخصصان محدودیت ها ومشکلات سرعت پایین و قیمت بالای اینترنت را مانعی در مسیر رسیدن به دولت الکترونیک می دانند ،رضا تقی پور  وزیر ارتباطات دولت دهم کاهش قیمت اینترنت و افزایش سرعت این شبکه را از برنامه های اصلی خود اعلام نموده و بر حل این معضل تاکید کرده است .
حل مشکل اینترنت کشور می تواند گره گشای بسیاری از مسائل و چالش های کشور در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی، علمی و غیره باشد.
 امید می رود با همت مسولان و متخصصان هر چه زودتر  وضعیت این شبکه جهانی در کشور ساماندهی شود تا  کاربران ایرانی نیز بتوانند از مزیت این شبکه بهره مند شده واز این طریق گامی بلند به سوی توسعه کشور برداشته شود.
 117/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا