وایمکس روزنه ای برای اینترنت

به این ترتیب اگر بگوییم که یکی از اساسی ترین ابزارهای مورد نیاز شهرهای الکترونیکی، دسترسی از طریق وایمکس است، بیراه نگفته ایم. به خصوص در کشوری مانند ایران که امکانات فیبرنوری تا داخل منازل وجود ندارد و سیستم های ADSL نیز موفقیت چندانی نداشته اند. بنابراین تلاش برای راه اندازی فناوری وایمکس در کشور …

به این ترتیب اگر بگوییم که یکی از اساسی ترین ابزارهای مورد نیاز شهرهای الکترونیکی، دسترسی از طریق وایمکس است، بیراه نگفته ایم. به خصوص در کشوری مانند ایران که امکانات فیبرنوری تا داخل منازل وجود ندارد و سیستم های ADSL نیز موفقیت چندانی نداشته اند.
بنابراین تلاش برای راه اندازی فناوری وایمکس در کشور که در آینده نیز نسخه های جدیدتر آن در دسترس خواهد بود، یکی از راه های اساسی افزایش ضریب نفوذ اینترنت و فراگیر شدن این تکنولوژی است.
گفته می شود اشکالاتی که در توسعه ADSL (اینترنت پر سرعت با سیم) در ایران وجود داشته و عموما از جانب شرکت مخابرات پیش آمده، دیگر در سیستم های وایمکس وجود نخواهد داشت. چرا که برای ارائه سرویس ADSL حتما یک شرکت خصوصی باید وارد فضای MDF شود که متعلق به مخابرات است و به آنها نیز این اجازه داده نشده و یا محدودیت های زیادی وجود داشته است. اما در وایمکس این الزام وجود ندارد و اپراتورها می توانند کاملا مستقل از مخابرات عمل کنند.
در این میان نگاه کارشناسان و دست اندرکاران بخش خصوصی به مقوله وایمکس از برخی نگرانی ها و دلمشغولی ها در این عرصه حکایت دارد. تامین زیرساخت های لازم برای توسعه شبکه وایمکس کشور یکی از همین دلمشغولی ها است بسیاری از فعالان این عرصه خواستار تهیه تجهیزات مناسب برای توسعه هستند.
افزایش پهنای باند مورد نیاز اپراتورهای جدید از دیگر نگرانی ها است که وزارت ارتباطات باید فکری به حال آن کند. در همین حال محدودیت فعلی سرعت اینترنت (۱۲۸ kbps) برای کاربران نیز از جمله مسائلی است که موفقیت وایمکس را بی تردید تحت تاثیر قرار خواهد داد. 
موضوع رقابت نابرابر بین عرضه کنندگان سرویس های فناوری اطلاعات همچون ADSL و شبکه های پیشرفته نسل سوم نیز گهگاه مطرح می شود و موضوع دریافت اعتبارات و تسهیلات بانکی از دیگر دغدغه های فعالان وایمکس است.
به زعم کارشناسان، اپراتورهای تلفن همراه به سبب در اختیار داشتن بخشی از زیرساخت فیزیکی مورد نیاز وایمکس و تجربه مرتبط، مناسب ترین گزینه ها برای حضور در بازارهای وسیع وایمکس هستند.
اما این سول مطرح می شود که آیا فناوری وایمکس انتظار سرمایه گذاران را بر آورده خواهد کرد؟ آنچه در سال های اخیر در بازار جهانی اینترنت بی سیم گذشته، نشان می دهد فقط در شرایطی بسیار خاص وایمکس می تواند فضای تجاری لازم برای یک تجارت بلند مدت سودآور را فراهم کند.
سرمایه گذاران و فعالان حوزه وایمکس به سبب بهای بالای نصب، دشواری و ریسک بالای کار، سختی بازاریابی و وجود فناوری های موازی مانند ADSL یا سایر انواع اینترنت بی سیم باید اهداف و برنامه های خود را با دقتی مضاعف انتخاب کنند. 
مهم ترین ویژگی و مزیت وایمکس، قابلیت سیار بودن آن است که موجب می شود این فناوری را وارد رایانه های دستی (لپ تاپ ها) و گوشی های تلفن همراه کند. بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که پایین بودن ضریب نفوذ رایانه های شخصی به ویژه لپ تاپ ها در ایران بتواند در توسعه بازار این فناوری تاثیرگذار باشد.
به اعتقاد کارشناسان تنها شرطی که می تواند باعث موفقیت این فناوری شود اطلاع رسانی به موقع و ارزان بودن خدمات آن است که دولت می تواند با حمایت خود، به شرکت های بخش خصوصی کمک کند تا وایمکس را با هزینه ارزان و در بسیاری از مناطق عمومی به صورت رایگان ارائه دهند.
ایجاد مکانیزمی برای تعیین هزینه ارزان و حتی رایگان می تواند مهم ترین مکانیزم حمایتی دولت برای بخش خصوصی و کاربران اینترنت باشد. دولت می تواند به عنوان مشترک اولیه وایمکس، این سرویس را برای همه دستگاه ها، ادارات، نهادها و اماکن عمومی و دولتی خریداری کند. در این صورت افزایش تعداد کاربران منجر به کاهش هزینه این سرویس خواهد شد.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا