نباید از فضا به عنوان ابزار اقتصادی علیه دیگر کشورها استفاده کرد

به گزارش سازمان خبری موبنا به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا تقی پور در کارگاه بین المللی حقوق فضا، اظهار داشت: حضور در بازارهای فضایی نباید محدود به برخی کشورها باشد و امیدواریم به کمک کشورهای آسیایی و شرقی بتوانیم در تدوین حقوق فضایی نقش شایسته ای داشته باشیم تا …

به گزارش سازمان خبری موبنا به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا تقی پور در کارگاه بین المللی حقوق فضا، اظهار داشت: حضور در بازارهای فضایی نباید محدود به برخی کشورها باشد و امیدواریم به کمک کشورهای آسیایی و شرقی بتوانیم در تدوین حقوق فضایی نقش شایسته ای داشته باشیم تا از طریق آن، تمامی کشورها بتوانند از منابع فضایی برای توسعه اقتصادی خود استفاده کنند.
وی خاطر نشان کرد: ایران سابقه بسیار طولانی در علوم اکتشافی فضا و نجوم دارد به نحوی که نقش دانشمندان ایرانی نظیر ابوریحان بیرونی و خواجه نصیر الدین طوسی در کنار بزرگان این علم برجسته است.
وزیر ارتباطات با بیان این که تاکنون تلاش بشر بیشتر در جهت تسخیر فضا بوده است تصریح کرد: برای بهره گیری همه ملت ها از امکانات فضایی باید چارچوب هایی تدوین شود.
وی ادامه داد: باید چارچوب های حقوقی برای این منظور تدوین شود تا ملت هایی که آماده سرمایه گذاری در فضا هستند بتوانند با اطلاع کافی از این چارچوب ها به آینده سرمایه گذاری خود مسلط شوند.
تقی پور با اشاره به اینکه فضا متعلق به همه بشریت است و همه باید از آن استفاده کنند، گفت: تفسیر جزئیات این اصل کلی و یکی از مسائلی است که با چارچوب ها و مقررات جهانی قابل حل است.
وی تاکید کرد: کنوانسیون های مختلف توسط سازمان ملل وضع شده و بسیاری از کشورها نیز آن ها را پذیرفته اند اما این چارچوب های حقوقی باید توسعه پیدا کند چرا که روز به روز به حجم فعالیت های فضایی افزوده می شود.
تقی پور اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با حضوری که در مراجع بین المللی داریم، گام های مهمی در جهت توسعه کاربردهای فضایی که امروز بسیار متنوع هستند داشته باشیم. 
۱۲۸/۱۶۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا