دلیل مخالفت عربستان با توافق هسته ای

” جیمز روبین،” دستیار سابق وزیر امورخارجه آمریکا  در نشستی در لندن درباره روابط عربستان سعودی و غرب گفت: « به نظر آمریکا، شماری از شهروندان عربستان سعودی عاملان حملات یازده سپتامبر بودند. بی تردید، حکومت سعودی تامین کننده مالی وهابیت در سراسر جهان است که همین کار سبب خشم شدید آمریکا شده است. جناح …

” جیمز روبین،” دستیار سابق وزیر امورخارجه آمریکا  در نشستی در لندن درباره روابط عربستان سعودی و غرب گفت: « به نظر آمریکا، شماری از شهروندان عربستان سعودی عاملان حملات یازده سپتامبر بودند. بی تردید، حکومت سعودی تامین کننده مالی وهابیت در سراسر جهان است که همین کار سبب خشم شدید آمریکا شده است. جناح چپ در داخل آمریکا نیز  به مسائل حقوق بشری و مسائل دیگر در عربستان سعودی توجه دارد.

عربستان سعودی نیز دیگر به آمریکا به چشم دوست خودش نگاه نمی کند. این وضع از زمان جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ پیش آمده است. واقعیت این است که حکومت شیعی ایران، پیروز بزرگ جنگ عراق بوده است. سعودی ها از این وضع نفرت دارند. همچنین به نظر سعودی ها، آمریکا حسنی مبارک رئیس جمهور مصر را رها کرد. عملکرد آمریکا در این زمینه سبب خشم شدید سعودی ها شد و آنها با خودشان فکر کردند که اگر چنین اتفاقی در عربستان سعودی رخ بدهد نیز آمریکا همین کار را انجام خواهد داد. به نظر عربستان سعودی، آمریکا شریکی قابل اعتماد نیست. تغییرات عظیمی در روابط آمریکا و عربستان سعودی بوجود آمده است.»

وی در ادامه افزود:« حکومت سعودی به شدت نگران توافق هسته ای با ایران است. حکومت سعودی به شدت نگران آن است که آمریکا در پی این توافق هسته ای به سمت ایران گرایش پیدا کند. همین نگرانی شدید سبب شده است آنها در مخالفت با توافق هسته ای موضع بگیرند حال آنکه این توافق کنترل تسلیحات به نفع سعودی ها هم است. سعودی ها مخالف این توافق هسته ای هستند زیرا می بینند که این توافق هسته ای سبب قدرت گرفتن ایران می شود و این وضع ناشی از ناکامی های مکرر و پشت سر هم آمریکا است.

روبین گفت:« به نظر من، تفاوت چندانی در نگاه جمهوری خواهان و دموکراتها به عربستان سعودی وجود ندارد به استثنای اینکه این مسئله تا چه اندازه به موضوع دیگر یعنی توافق هسته ای ایران مرتبط است. در اینجا است که تفاوت بزرگی بین نگاه جمهوری خواهان و دموکراتها به عربستان سعودی وجود دارد. درمجموع باید گفت جمهوری خواهان آمریکا به علت نقش عربستان سعودی در یازده سپتامبر و حمایت گسترده و دیرینه آن از وهابیت بسیار خشمگین هستند. دموکراتهای آمریکا نیز به علت نقض حقوق بشر در عربستان سعودی خشمگین هستند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا