تیتر ندارد

نحوه محاسبه کارکرد و میزان هزینه مکالمات تلفن همراه مشترکان، در زمانی که تلفن خود را به کشورهایی می برند که شرکت ارتباطات سیار با آن ها قرارداد رومینگ دارد همواره مورد سوال است. بویژه برای مسافران به عربستان، سوالاتی ازجمله اینکه سیم کارت آن ها پس از چند تماس قطع خواهد شد و بعضا …

نحوه محاسبه کارکرد و میزان هزینه مکالمات تلفن همراه مشترکان، در زمانی که تلفن خود را به کشورهایی می برند که شرکت ارتباطات سیار با آن ها قرارداد رومینگ دارد همواره مورد سوال است. بویژه برای مسافران به عربستان، سوالاتی ازجمله اینکه سیم کارت آن ها پس از چند تماس قطع خواهد شد و بعضا این موضوع مطرح می شود که آیا برایشان به صرفه تر نیست با توجه به هزینه های رومینگ بین المللی، از سیمکارت های اعتباری کشورهای مربوطه استفاده کنند.
باید گفت که سرویس رومینگ بین الملل سرویسی است که به مشترکان تلفن همراه اجازه می دهد تا از سیمکارت خود با همان شماره ، در شبکه های مخابراتی کشورهای طرف قرارداد استفاده کنند. مبلغ رومینگ مکالمه سقف ۲۰۰ دلار است و اگر مشترکی بیش از این مبلغ مکالمه داشته باشد، تلفن همراهش قطع خواهد شد و تنها مشترکانی می توانند بیش از این مکالمه داشته باشند که با مراجعه به امور مشترکان ارتباطات سیار مبلغی را به ودیعه بگذارند تا در مدتی که در سفر به سر می برند، تلفن آن ها قطع نشود.
در این باره عباس لطفعلیان – مدیر کل روابط بین اپراتورهای شرکت ارتباطات سیار ایران- گفته است که امسال تعرفه‌ رومینگ برای هر سه اپراتور الجواد، زین و الاتحاد عربستان یکسان است و تماس دریافتی ۱۶۷ تومان و تماس با ایران درهمه آن‌ها ۲۵۱۲ تومان است.
وی درباره‌ تعرفه ارسال پیامک درعربستان نیز گفته که هزینه ارسال پیامک ۴۲۳ تومان است و اگر مشترکی با تلفن همراه خود با شخصی که سیم‌کارت‌ عربستان را دارد یا با تلفن ثابت عربستان تماس بگیرد هزینه آن ۹۲۵ تومان خواهد بود.
به گفته لطفعلیان در برخی مواقع دو زائر ایرانی که در عربستان هستند برای پیدا کردن یکدیگر از تلفن همراه استفاده کرده و تصور می‌کنند تعرفه مکالمه‌ شان مثل ایران است چرا که هر دو در عربستان و یک مکان هستند و تعرفه ‌شان فرقی نمی‌کند ، اما باید به این موضوع توجه داشته باشند که حتی اگر دو زائر ایرانی در کنار یکدیگر و در عربستان باشند زمانی که با یکدیگر تماس بگیرند، همان تعرفه ۲۵۱۲ تومان برای یک دقیقه مکالمه محاسبه می‌شود زیرا سیستم‌های رومینگ آن‌ها را به‌عنوان سیم‌کارت‌ ایرانی شناسایی می‌کند.
مدیرکل روابط بین‌ اپراتورهای شرکت ارتباطات سیار ایران با تاکید بر اینکه زائرانی که قصد سفر به عربستان را دارند باید حتما قبل از استفاده از تسهیلات ارتباطی عربستان اطلاعات لازم را کسب کنند گفته است راهنمای استفاده از سرویس رومینگ بین‌الملل در ویژه ‌نامه شماره ۳۰ مجله کاروان نور درج شده و چنانچه زائران این ویژه ‌نامه به دستشان نرسیده می‌توانند از مدیر کاروانشان آن را دریافت کنند.
همچنین مشترکان باید به منظور برقراری تماس تلفنی به مقصد ایران ، قبل از شماره مورد نظر کد کشور ایران (۰۰۹۸) را شماره گیری کنند. به این صورت که برای تماس با تلفن ثابت ایران مشترک باید شماره مورد نظر را به همراه کد شهر و  ۰۰۹۸ و برای تماس با تلفن همراه ایران باید شماره تلفن همراه مورد نظر را با ۰۰۹۸ شماره گیری کند.
با توجه به اینکه فایلهای شارژینگ رومینگ بین الملل از عربستان ارسال می شود ممکن است مبالغ رومینگ با توجه به زمان دریافت در دو دوره صورتحساب گیری منظور شود.
مشترکان تلفن همراه می توانند به منظور جلوگیری از قطع تلفن خود، به یکی از ادارات مشترکان تلفن همراه  مراجعه کرده و با توجه به نرخ های اعلام شده نسبت به افزایش اعتبار به میزان دلخواه اقدام کنند و چنانچه به هر دلیل کارکرد رومینگ سیم کارتی از مبلغ مشخص شده، تجاوز کند مشترک ملزم به پرداخت بدهی خود (به هر میزانی) خواهد بود.
مشترکانی که از طریق سرویس پیام کوتاه اخطار قطع دریافت می کنند و یا مشترکانی که تلفن همراه آنان به دلیل بدهی بیش از ۱۸۰ هزار تومان قطع شده می توانند جهت وصل مجدد به منظور جلوگیری از قطع تلفن، از طریق یکی از بستگان و یا نماینده خود با مراجعه به مراکز امور مشترکان دولتی نسبت به پرداخت بدهی اقدام کنند.
به حجاج توصیه می شود که برای جلوگیری از سرقت های احتمالی، مراقبت های لازم را در حفظ گوشی تلفن همراه خود، به عمل آورند. چون درصورت به سرقت رفتن گوشی، تمام هزینه های ارتباطی، به عهده مشترک خواهد بود و حتما در صورت مفقودی یا سرقت گوشی خود ، بلافاصله به ستاد پست و مخابرات، مستقر در مکه مکرمه و مدینه منوره اطلاع دهند.
در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره، ستادهایی جهت رسیدگی به امور تلفن همراه مشترکان ایران اعم از مفقودی، تعویض سیم کارت و بازکردن قفل تلفن همراه مستقر خواهد شد که با توجه به آمار سال های گذشته درباره مفقودی و سرقت گوشی های تلفن همراه در ایام عرفه توصیه  شده است زائران در این ایام از به همراه بردن گوشی تلفن همراه حین اعمال خودداری کنند.
اما زائران باید توجه داشته باشند که دریافت پیامک ها توسط حجاج هزینه ای درپی نخواهد داشت و به طور کلی دریافت پیامک در کشورهایی که دارای رومینگ هستند و از جمله کشور عربستان رایگان است.
۱۲۸/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا