تلفن همراه ، همراهی خطرناک

محمد امین ناهید به دلیل شکل استفاده ما از تلفن همراه ، بیش از ۹۷ درصد اشعه های ساطع شده از این وسیله بیشتر به روی نواحی مرتبط با حافظه طولانی مدت و تحلیل گفتاری و شنوایی مغز تاثیر می گذارد   تاثیر تشعشعات حاصل از تلفن همراه برای کودکان ، تا سن ۸ سالگی …

محمد امین ناهید



به دلیل شکل استفاده ما از تلفن همراه ، بیش از ۹۷ درصد اشعه های ساطع شده از این وسیله بیشتر به روی نواحی مرتبط با حافظه طولانی مدت و تحلیل گفتاری و شنوایی مغز تاثیر می گذارد

 

تاثیر تشعشعات حاصل از تلفن همراه برای کودکان ، تا سن ۸ سالگی ، دو برابر بیشتر از بزرگسلان است

 

تشعشع روی مغز انسان ، ۲۰ برابر بیشتر نسبت به سایر اعضا بدن انسان تاثیر می گذارد

 

متاسفانه در ایران دستگاه های مورد نیاز برای آزمایش سطح تشعشع تلفن های همراه وجود ندارد. یعنی گوشی های وارداتی از لحاظ سطح تشعشع مورد بررسی قرار نمی گیرد

 

تلفن همراه ، همراهی خطرناک

 

تاریخچه

 

 از اواخر قرن گذشته که زمزمه هایی درباره آسیب زا بودن امواج گوشی تلفن همراه به گوش می رسید، رسانه ها با انتشار اخبار تلاش کردند آگاهی های اجتماعی را در این زمینه افزایش دهند. در این مدت، آسیب زا بودن امواج گوشی تلفن همراه همواره توسط عده ای تکذیب و از سوی گروهی دیگر تایید شده است. تاکنون تاثیر زیانبار اشعه های ساطع شده از گوشی تلفن همراه به روی انسان در کوتاه مدت رد شده است. ولی نگرانی از تاثیر بلند مدت این تشعشعات برجا است. البته هنوز تحقیقات بطور کامل و دقیق مشخص نکرده استفاده از گوشی تلفن همراه در ۱۰ سال اخیر روی بدن افراد تا چه اندازه تاثیر مخرب داشته و این تاثیرات چه بوده است.

 

تلفن همراه ، همراهی خطرناک

خطر

 

به دلیل شکل استفاده ما از گوشی تلفن همراه، بیش از ۹۷ درصد اشعه های ساطع شده از این وسیله، بیشتر به روی نواحی مرتبط با حافظه طولانی مدت و تحلیل گفتاری و شنوایی مغز تاثیر می گذارد. به همین دلیل نمی توان به سادگی از آن گذشت. حتی اگر گوشی تلفن همراه را در دست بگیرید و با هدست صحبت کنید، تشعشعات تلفن همراه روی لایه های نازک عضلانی و اعصاب مچ دست اثر می گذارد.

فرکانس های رادیویی پس از جذب شدن در بدن، موجب جنبش بیشتر مولکولی در سلول های نواحی خاص می شود. کمترین اثر این جنبش، بالا رفتن حرارت آن ناحیه خاص است که در طولانی مدت شاید موجب اختلال در کارکرد سلول ها بویژه در اعضای حساس مانند قرنیه چشم می شود. به گفته دانشمندان اشعه گوشی تلفن همراه علاوه بر تاثیرات حرارتی، روی آنزیم های سلولی نیز تاثیر گذاشته و با تغییر کانال های قطبی آنزیم ها بعضی مواقع به شکل جزیی ساختار کلی آنها را تغییر می دهند. میزان تاثیر اشعه با جرم عضو بدن انسان تاثیر معکوس دارد. یعنی اگر عضو سخت باشد – مانند استخوان – اشعه کمتری نسبت به اعضای نرم تر – مانند عضلات-  جذب می کند.

 به گفته کارشناسان، خطرات احتمالی اشعه های گوشی تلفن همراه برای کودکان به مراتب بیشتر از بزرگسالان است. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ به انجام رسید، به دلیل اینکه اعضای بدن کودکان نسبت به بزرگسالان نرم تر بوده و به عنوان نمونه ضخامت جمجمه آنها نسبت به انسان بالغ کمتر است، تاثیر پذیری آنها از اشعه های تلفن همراه نسبت به انسان بالغ، نزدیک دو برابر تخمین زده می شود. به این ترتیب تاثیر تشعشعات حاصل از گوشی تلفن همراه برای کودکان تا سن ۸ سالگی، دو برابر بزرگسلان است.

اینها همه عواملی است که انسان امروز را نسبت به همراه همیشگی خود – گوشی تلفن همراه- بدبین می کند.

تلفن همراه ، همراهی خطرناک

 

راه حل

 

فارغ از نظریه های علمی متناقض، سازمان های متولی استاندارد سازی کالاها در دنیا برای اطمینان دادن به کاربران درباره استفاده از گوشی تلفن های همراه با همکاری کارشناسان صاحب نظر در این حوزه اقدام به تعیین حد مجاز تشعشعات تلفن همراه کرده اند. یکی از  سازمان های استاندارد سازی فناوری اطلاعات ( Federal Communication Commission )  که نشان آن- FCC – روی بسیاری از کالاهای خارجی دیده می شود، سازمانی مستقل در آمریکاست که در سال ۱۹۳۴ تاسیس شد. این سازمان ۱۳ سال پس از عرضه اولین گوشی تلفن همراه به بازار، یعنی در سال ۱۹۹۶ به تدوین استانداردهای تعیین حد مجاز تشعشعات گوشی با همکاری IEEE ( انجمن مهندسان برق آمریکا ) اقدام کرد. سازمان های دیگری مانند CTIA ( Cellular Telecommunication Industry Association ) و همچنین CE اروپا نیز پس از مدتی در این حوزه فعال شدند.

 

شاخصه های اندازه گیری

 

 برای اندازه گیری سطح مجاز اشعه های ساطع شده از گوشی تلفن همراه نیاز به یک واحد مشترک بود که بتوان آن را به عنوان شاخصه ای ثابت برای مقایسه انواع گوشی های تلفن همراه به کار گرفت. این شاخص SAR ( Specific Absorption Rate ) نام دارد. این واحد، میزان اشعه ای که توسط بدن موجودات زنده از یک دستگاه ساطع کننده تشعشع جذب می شود را نشان می دهد. واحد این شاخص Watt/Kg به معنای میزان توان اشعه جذب شده توسط هر کیلوگرم از بدن موجودات زنده است. این واحد در اوایل سال ۱۹۸۰ در مطالعه روی حیوانات  تعیین و اشعه زیر ۴Watt/Kg، حد مجاز برای حیوانات است و برای انسان باید به مراتب کمتر باشد.

 تشعشع روی مغز انسان ، ۲۰ برابر سایر اعضای بدن تاثیر می گذارد. به همین دلیل سطح مجاز SAR باید خیلی دقیق تعیین شود. FCC حد مجاز SAR را برای گوشی های قابل فروش در ایالات متحده ۱.۶ Watt/Kg تعیین کرده است. این میزان در اروپا ۲ Watt/Kg ،است. بازار آمریکا یکی از سود ده ترین بازارهای دنیا برای تولید کنندگان گوشی تلفن همراه است.به همین دلیل شرکت های تولید کننده گوشی تلفن همواره سعی می کنند سطح SAR گوشی های خود را زیر ۱.۶ نگاه دارند تا بتوانند تولیدات خودرا در بازار آمریکا به فروش برسانند.

 

تلفن همراه ، همراهی خطرناک

عوامل موثر

 

تاثیرات بیولوژیک تشعشعات گوشی تلفن همراه روی بدن انسان، رابطه مستقیمی با توان این تشعشعات دارد. عوامل مختلف، قدرت تشعشع گوشی تلفن های همراه را تعیین می کند که عبارتند از:

۱ – مسافت آنتن مرکزی فرستنده

مطابق یکی از آخرین تحقیقاتی که در سوئد انجام شده، گوشی های تلفن همراه در مناطق روستایی، بیش از ۵۰ درصد مواقع با بیشترین توان خود کار می کنند و این یعنی بیشترین میزان تشعشع. در همین تحقیق اشاره شده، در مناطق شهری به دلیل کم بودن فاصله بین گوشی تلفن همراه و آنتن های مرکزی فرستنده نسبت به مناطق روستایی، در ۲۵ درصد مواقع گوشی تلفن همراه با بیشترین توان خود کار می کنند. این امر نشان می دهد  مسافت آنتن با گیرنده، نقش مهمی در میزان اشعه های ساطع شده از تلفن همراه دارد.

۲ – فرکانس رادیویی

شبکه های تلفن همراه با فرکانس های مختلف کار می کنند. به عنوان نمونه در ایران  این فرکانس ۹۰۰ و ۱۸۰۰ مگاهرتز است. سطح تشعشع گوشی های تلفن همراه بسته به فرکانس رادیویی آنها، متفاوت است. بسته به تکنولوژی به کار رفته در دستگاه های فرستنده و گیرنده شبکه های تلفن همراه اپراتورها، تشعشع گوشی های تلفن های همراه نیزمتفاوت است.

۳ – موانع فیزیکی :

هرچه موانع فیزیکی مانند ساختمان و دیوارها بین گوشی تلفن همراه و آنتن مرکزی کمتر باشد، گوشی تلفن همراه توان کمتری برای ارتباط صرف و تشعشع کمتری تولید می کند.  قطعاً میزان تشعشع تلفن همراه در بزرگراهی که آنتن های فرستنده در اطراف آن نصب شده به مراتب کمتر از کوچه ای است که میان ساختمان های بلند قرار دارد.

 

ضوابط در نظر گرفته شده در ایران :

 

 تا آنجا که ما می دانیم، متاسفانه در ایران دستگاه های مورد نیاز برای آزمایش سطح تشعشع گوشی تلفن همراه وجود ندارد. این به این معناست که گوشی های وارد شده به کشور ما از لحاظ سطح تشعشع مورد بررسی قرار نمی گیرند. البته مطابق ضوابط جهانی ، سازمان انرژی اتمی در سند ضوابط کار با اپراتورهای رادیویی و مایکروویو، استانداردهایی را بر مبنای واحد های SAR و ICNRIP اعلام کرده است. با توجه به موارد فوق، متوالیان امر تنها می توانند به گواهینامه محصول که از سوی وارد کننده ارایه می شود اکتفا کنند. در نتیجه، گوشی های تلفن همراه موجود در بازار ایران از لحاظ سطح تشعشع، بررسی نمی شوند.

 
تلفن همراه ، همراهی خطرناک

تشخیص سطح تشعشع گوشی

 

از آنجا که در کشور ما آزمایشی در این مورد صورت نمی گیرد، لاجرم باید به جداول ارایه شده توسط موسسه مستقل EWG ( Environmental Working Group ) مراجعه کنیم. این موسسه معتبر تقریباً تمامی گوشی هایی که به بازار عرضه می شود را از لحاظ سطح تشعشع مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه این مطلب سطح SAR کلیه گوشی های موجود در بازار از برندهای نوکیا، سامسونگ، سونی اریکسون، ال جی و موتورولا را مشاهده کنید. همانطور که اشاره شد، هرچه میزان تشعشع از ۱.۶ Watt/Kg کمتر باشد، خطر آن برای استفاده کننده، کمتر است. با توجه به اینکه گوشی های چینی بی نام و نشان در این جدول و به طور کلی در سایر جداول عرضه شده توسط موسسات بین الملل جایی ندارند، در خرید آنها باید احتیاط زیادی کرد.

 

جداول بررسی سطح مجاز تشعشع  گوشی ها :

 

با مراجعه به جداول زیر می توانید گوشی هایی را که مد نظر دارید از لحاظ سطح تشعشع بررسی کرده و سپس در مورد خرید آنها تصمیم بگیرید. در این جداول شاید نام برخی  گوشی های روز موجود نباشد. سطح تشعشع گوشی هرچه از ۱.۶ کمتر باشد، بهتر است.  گوشی های با سطح تشعشع ۱.۶ و پایین تر از آن در استفاده کوتاه مدت، بی خطر تشخیص داده می شوند. اما در استفاده بلند مدت بالای ده سال هنوز مشخص نشده که بی خطر هستند یا خیر.

 

میزان تشعشع گوشی های سونی اریکسون

Model number

SAR rating(W/kg) digital

SAR rating(W/kg) analog

A1228C

۰.۷۹۵

۱.۳۴

A1228D and1228LX

۰.۸۲۳

۱.۳۵

A1228di

۰.۸۲۳

۱.۳۵

C902

۱.۳۲

n/a

Cyber-shot C905

۱.۱۲

n/a

J300a

۱.۱۲

n/a

K700i

۱.۰۳

n/a

K750i

۰.۶۶

n/a

K790a

۰.۵۸

n/a

K800i

۰.۵۸

n/a

K850i

۱.۱۴

n/a

M600i

۱.۱۵

n/a

P1i

۰.۹۸

n/a

P800

۰.۶۴

n/a

P900

۱.۳۶

n/a

P910

۱.۵

n/a

P990i

۰.۷۸

n/a

S500i

۰.۷۷

n/a

S710a

۰.۸۸

n/a

T200

۰.۳۷

n/a

T206

۱.۲۸

۱.۴۸

T226

۱.۱۸

n/a

T237

۱.۱۸

n/a

T300

۰.۴۳

n/a

T306

۰.۷۵

n/a

T310

۰.۵۷

n/a

T316

۰.۷۵

n/a

T608

۱.۴۶

n/a

T610

۱.۲۱

n/a

T616

۱.۱۶

n/a

T61c

۱.۰۱

۱.۴۱

T61d

۰.۷۶

۱.۳۵

T61LX

۰.۷۶

۱.۳۵

T61z

۰.۹۲

n/a

T62u

۰.۴۹

۱.۳۶

T637

۱.۴۱

n/a

T68

۰.۷۴

n/a

T68i

۰.۵۸

n/a

TM506

۱.۴۳

n/a

W200a

۰.۸۷

n/a

W300i

۱.۴۲

n/a

W350a

۱.۴۸

n/a

W380a

۰.۶۹

n/a

W380a

۰.۶۹

n/a

W518a Walkman

۰.۷۳

n/a

W580i

۱.۲۶

n/a

W600i

۱.۲۶

n/a

W6710i

۱.۳۵

n/a

W760i

۰.۸۱

n/a

W800i

۰.۵۷

n/a

W810i

۱.۰۴

n/a

W850i

۰.۶

n/a

W880i

۱.۴۷

n/a

W995a

۱.۰۹

n/a

Xperia X1

۰.۹۲

n/a

Z310a

۱.۱۳

n/a

Z500a

۱.۴۵

n/a

Z520a

۱.۴۷

n/a

Z525a

۱.۴۷

n/a

Z555

۰.۶۷

n/a

Z600

۰.۳۱

n/a

Z710i

۱.۳۶

n/a

Z750a

۱.۴۲

n/a

 

 

میزان تشعشع گوشی های نوکیا

 

Model number

SAR rating(W/kg) digital

SAR rating(W/kg) analog

۲۵۲

n/a

۱.۳۴

۲۸۲

n/a

۰.۷۸

۱۲۶۰

۰.۶۹

۱.۱۵

۱۲۶۱

۰.۸۱

۱.۱۷

۱۶۶۱

۱.۳۱

n/a

۱۶۸۰

۱.۳۹

n/a

۲۱۶۰

n/a

۰.۷۶

۲۱۷۰

۱.۴

n/a

۲۲۶۰

۰.۶۵

۱.۰۸

۲۲۷۰

۱.۱۷

n/a

۲۶۰۰

۱.۴۳

n/a

۲۶۱۰

n/a

۰.۵۶

۲۶۸۰

۰.۶۴

n/a

۳۱۰۰

۰.۹۸

n/a

۳۱۲۰

۰.۷۵

n/a

۳۲۰۰

۰.۴۶

n/a

۳۲۰۵

۱.۲۹

۱.۲۸

۳۲۲۰

۰.۵۷

n/a

۳۲۵۰

۰.۸۸

n/a

۳۲۸۵

۱.۴۱

۰.۸

۳۳۰۰

۰.۸۷

n/a

۳۳۶۰

۰.۶۲

۱.۱۱

۳۳۶۱

۰.۶۳

۱.۳۴

۳۳۹۰

۰.۸۲

n/a

۳۳۹۵

۰.۸۶

n/a

۳۵۲۰

۰.۷

۱.۱۶

۳۵۵۵

۱.۰۴

n/a

۳۵۶۰

۰.۸۵

۱.۲۴

۳۵۷۰

۱.۱۴

n/a

۳۵۸۵

۱.۱۴

۱.۲۸

۳۵۹۰

۱.۰۳

n/a

۳۵۹۵

۱.۰۸

n/a

۳۶۰۰

۱.۲۷

n/a

۳۶۲۰

۱.۱۲

n/a

۳۶۵۰

۰.۸۳

n/a

۵۱۰۰

۰.۴

n/a

۵۱۲۰

۱.۰۲

۱.۲۵

۵۱۴۰

۱.۲۶

n/a

۵۱۷۰

۱.۴۵

n/a

۵۱۸۰

n/a

۱.۲۸

۵۱۹۰

۱.۲۹

n/a

۵۳۰۰

۰.۸

n/a

۶۰۱۰

۱.۰۸

n/a

۶۰۶۱

۰.۷۷

۱.۲۸

۶۰۸۵

۱

n/a

۶۰۸۶

۱.۱۵

n/a

۶۱۰۱

۰.۶۸

n/a

۶۱۰۲

۰.۶۸

۱.۲۸

۶۱۲۰

 

۱.۲۵

۶۱۲۱

 

۱.۰۷

۶۱۲۶

۰.۸۹

n/a

۶۱۳۳

۰.۸۹

n/a

۶۱۶۰

۱.۳۵

۱.۴۶

۶۱۶۱

۱.۲۷

n/a

۶۱۶۲

۱.۴۲

n/a

۶۱۷۰

۰.۶۱

n/a

۶۱۸۵

۱.۰۷

۱.۵۳

۶۱۹۰

۱.۲۹

n/a

۶۲۰۰

۰.۹۱

n/a

۶۲۲۵

۱.۱۲

۰.۹۹

۶۲۳۰

۰.۵۹

n/a

۶۲۶۳

۰.۴۳

n/a

۶۳۶۰

۰.۶۳

۱.۱۵

۶۳۷۰

۰.۸۸۸

n/a

۶۳۸۵

۱.۰۹

۱.۰۵

۶۵۹۰

۱.۱۳

n/a

۶۶۰۰

۰.۵

n/a

۶۶۱۰

۰.۴۵

n/a

۶۶۵۰

۰.۹۲

n/a

۶۶۸۲

۰.۸۲

n/a

۶۸۰۰

۱.۲

n/a

۶۸۲۰

۰.۷۸

n/a

۷۱۶۰

۰.۶۱

۱.۳۳

۷۱۹۰

۱.۲۹

n/a

۷۲۱۰

۰.۴۵

n/a

۷۲۷۰

۱.۰۵

n/a

۷۲۸۰

۰.۸۳

n/a

۷۳۷۰

۰.۶۶

n/a

۷۳۸۰

۰.۸۳

n/a

۷۳۹۰

۰.۲۶

n/a

۷۶۱۰

۰.۵۵

n/a

۸۲۶۰

۰.۹۵

۱.۱۴

۸۲۶۵

۰.۹۳

۱.۱۹

۸۲۷۰

۱.۱۷

n/a

۸۲۹۰

۱.۰۹

n/a

۸۳۹۰

۱.۰۵

n/a

۸۸۰۰

۰.۴۶

n/a

۸۸۶۰

۱.۳۹

n/a

۸۸۹۰

۰.۹۴

n/a

۹۲۹۰

۰.۴۳

n/a

۹۳۰۰

۰.۲۱

n/a

۲۱۱۵I

۰.۷۵

n/a

۲۳۶۶i

۰.۸۷

n/a

۲۵۲N

n/a

۱.۳۴

۲۸۲N

n/a

۰.۷۸

۳۵۸۵i

۱.۱۴

۱.۲۸

۳۵۸۶i

۱.۱۸

۱.۰۸

۵۱۷۰i

۱.۴۹

n/a

۵۱۸۰i

n/a

۱.۳۲

۵۱۸۵i

۱.۴۱

۰.۸

۵۳۱۰ Xpress Music

۱.۲۵

 

۵۷۰۰ Xpress Music

۱.۳۳

n/a

۵۸۰۰ Xpress Music

۰.۹۷

n/a

۶۰۱۵i

۱.۲۸

n/a

۶۰۱۶i

۱.۱۴

۱.۲۸

۶۱۸۵i

۱.۴۱

۱.۰۳

۶۲۱۵i

۰.۸۳

n/a

۶۲۳۶i

۱.۲۴

n/a

۶۲۵۵i

۱.۲۷

۱.۱۴

۶۳۰۵i

۰.۷۹

n/a

۶۳۱۰i

۰.۸۴

n/a

۶۵۰۰ Classic

۱.۲

n/a

۶۵۵۵ (AT&T)

۱.۲۵

۱.۰۵

۶۵۹۰i

۱.۱۳

n/a

۷۲۰۵ Intrigue

۱.۰۸

n/a

۷۵۰۰ Prism (Unlocked)

۰.۶۱

n/a

۷۵۱۰ (T-Mobile)

۰.۸۴

n/a

۷۶۱۰ Supernova

۰.۸۱

n/a

۸۲۶۵i

۰.۹۳

۱.۱۹

Digital 5160

۱.۴۵

n/a

E61

۱.۱۴

n/a

E61i

۰.۸۳

n/a

E63

۱.۲۴

n/a

E65

۰.۷۴

n/a

E70

۰.۹

n/a

E71x

۱.۵۳

n/a

E75

۰.۹۹

n/a

E90 Communicator

۰.۵۹

n/a

Luna

۰.۷۲

n/a

Mirage 2605

۱.۱۲

n/a

N75

۰.۶۸

n/a

N76

۱.۰۴

n/a

N78

۱.۲۶

n/a

N79

۱.۴

n/a

N80

۰.۸۶

n/a

N81

۰.۷۸

n/a

N82

۰.۷۸

n/a

N85

۰.۹۱

n/a

N90

۰.۲۲

n/a

N91

۰.۷۴

n/a

N95

۰.۴۹

n/a

N95 (8GB, Unlocked)

۰.۷۹

n/a

N95 (North American edition)

۱.۲۷

n/a

N96

۰.۹۶

n/a

N97

۰.۷۴

n/a

N-Gage

۰.۳۷

n/a

Surge 6790

۰.۸۱

n/a

VI-3155i

۱.۲۲

n/a

 

میزان تشعشع گوشی های سامسونگ

Model number

SAR rating(W/kg) digital

SAR rating(W/kg) analog

A1200 Gleam

۰.۷

n/a

Access SGH-A827

۰.۷۸۲

n/a

Ace (SPH-i325)

۱

n/a

Alias 2 SCH-U750

۰.۵۴۱

n/a

Armani

۰.۹۲

n/a

Axle SCH-R311

۱.۰۶

n/a

Bang & Olufsen Serene (Samsung SGH-E910)

۰.۳۳

n/a

Behold SGH-T919

۰.۹۸۵

n/a

BlackJack II

۱.۲

n/a

Blast SGH-T729

۰.۸۴

n/a

Byline SCH-R310

۱.۰۵

n/a

Comeback SGH-T559

۱.۳۵

n/a

Delve SCH-r800

۱.۰۴

n/a

DM-S105

۱.۴۶

n/a

DM-S110

۱.۴۶

n/a

Drift (Helio)

۰.۴۱

n/a

Epix

۱.۳

n/a

Eternity SGH-A867

۰.۱۹۴

n/a

Exclaim SPH-M550

۰.۷۸

n/a

Fin (Helio)

۱.۲۷

n/a

Finesse SCH-r810

۱.۲۲

n/a

FlipShot SCH-U900

۱.۴

n/a

Glint SCH-U350

۱.۰۹

n/a

Gloss SCH-U440

۱.۲۱

n/a

Glyde SCH-U940

۱.۰۸

n/a

Gravity 2

۰.۵۴۷

n/a

Gravity SGH-T459

۰.۴۸۷

n/a

Heat (Helio)

۱.۴۶

n/a

Highlight SGH-T749

۱.۳۱

n/a

Highnote

۱.۴۵

n/a

Hue II SCH-R600

۱.۰۷

n/a

Hue SCH-R500

۱.۲۷

n/a

i8910 Omnia HD

۰.۶۷

n/a

Impression SGH-A877

۰.۲۷

n/a

Innov8

۰.۲۸۷

n/a

Instinct

۱.۴۶

n/a

Instinct S30

۱.۳۳

n/a

IP-830w

۱.۱۷

n/a

Jack

۱.۰۴

n/a

JetSet SCH-r550

۱.۰۵

 

Jetset SCH-r550 (Cricket)

۱.۰۵

n/a

Jitterbug Dial (SPH-A120)

۰.۵

n/a

Jitterbug J

۱.۲۲

n/a

Jitterbug OneTouch (SPH-A110)

۰.۵

n/a

Juke SCH-U470

۱.۰۴

n/a

Katalyst

۰.۶۶۲

n/a

Knack SCH-U310

۱.۱۴

n/a

Magnet SGH-A257

۰.۶۳۷

n/a

Mantra (Virgin Mobile)

۰.۹۳۲

n/a

Messager II SCH-R560

۱.۱

n/a

Messager R450

۱.۴۲

n/a

MM-A700

۱.۱۴

۱.۴۲

MM-A800

۰.۶۸

۱.۴۲

MM-A880

۱.۳۸

۱.۴۸

MM-A940

۰.۹

N/A

Muse SCH-U706

۰.۸۸۷

۱.۴۲

MyShot II SCH-R460 (Cricket)

۱

n/a

MyShot SCH-R430

۰.۷۸۹

n/a

Mysto (Helio)

۱.۳۹

n/a

Omnia

۱.۳۱

n/a

PM-A840

۱.۲۹

۰.۷۷

Propel – SGH-A767

۰.۹۶۸

n/a

Propel Pro

۰.۴۷۳

n/a

Rant

۱.۰۱

n/a

Reclaim SPH-M560

۱.۱۶

n/a

Renown SCH-U810

۰.۹۵۸

n/a

Rugby SGH-A837 (AT&T)

۰.۴۶

n/a

Saga

۰.۶۸۷

n/a

SCH-3500

۰.۶۶۵۵

۱.۳۷۵۹۶

SCH-411

۱.۰۷۴۷

۱.۴۷۸۵

SCH-6100

۱.۲۶۷۲

n/a

SCH-8500

۰.۹۶۹

۱.۴۳

SCH-A310

۱.۳۵۷

۱.۳۶۱

SCH-A530

۱.۴۷

۱.۴۴

SCH-A610

۱.۴۶

۱.۳۹

SCH-A650

۱.۴۷

۱.۳۳

SCH-A670

۱.۳۸

n/a

SCH-A790

۱.۴۷

n/a

SCH-A870

۱.۴۷

n/a

SCH-A890

۱.۴۷

n/a

SCH-A930

۱.۲۹

۰.۷۷

SCH-A950

۱.۴۷

n/a

SCH-A970

۱.۴۵

n/a

SCH-A990

۱.۰۹

n/a

SCH-I300

۱.۴۵

۱.۲

SCH-i600

۱.۴۳

۰.۹۷

SCH-i760

۰.۷۳

n/a

SCH-i830

۱.۴۳

۱.۱۷

SCH-N150

۱.۴۱

۱.۳۲

SCH-N330

۱.۴۱

n/a

SCH-R500 Hue (Alltel)

۱.۲۷

n/a

SCH-R510

۱.۲۸

n/a

SCH-T300

۱.۲۶

۱.۳

SCH-U340

۱.۳۹

n/a

SCH-U410

۱.۳۶

n/a

SCH-U420 Nimbus

۱.۲۸

n/a

SCH-U430

۱.۰۷

n/a

SCH-U520

۱.۱۷

n/a

SCH-U540

۱.۳۴

n/a

SCH-U550

۱.۳۹

n/a

SCH-U620 Mobi

۰.۹۵۸

n/a

SCH-U700 Gleam

۰.۸۷۲

n/a

SCH-U740

۰.۶۸

n/a

SGH T119

۰.۹۵۸

n/a

SGH-A117

۰.۹۶

n/a

SGH-a127

۱.۲۴

n/a

SGH-A167

۰.۴۵۲

 

SGH-A167

۰.۴۵۲

n/a

SGH-A177

۰.۷۲۴

n/a

SGH-A227

۱.۱۳

n/a

SGH-A237

۱.۱۴

n/a

SGH-A437

۱.۱

n/a

SGH-A517

۱.۲۷

n/a

SGH-A637

۱.۲۴

n/a

SGH-A657

۰.۶۸۲

n/a

SGH-A717

۰.۵۸

n/a

SGH-A727

۱.۰۵

n/a

SGH-A737

۰.۶۵

n/a

SGH-A737

۰.۶۵۵

n/a

SGH-A777

۱.۱۹

n/a

SGH-C225

۱.۱۶

n/a

SGH-C417

۱.۵۱

n/a

SGH-D307

۱.۰۱

n/a

SGH-D357

۱.۳۷

n/a

SGH-D407

۱.۳۸

n/a

SGH-D415

۰.۶

n/a

SGH-D807

۰.۵۱۶

n/a

SGH-D900 (Black Carbon)

۱.۰۴

n/a

SGH-E105

۰.۴۷

n/a

SGH-E316

۱.۲

n/a

SGH-E335

۰.۹۲

n/a

SGH-E635

۰.۷

n/a

SGH-E715

۱.۴۱

n/a

SGH-G800

۰.۲۳

n/a

SGH-i450

۰.۴۵۷

n/a

SGH-N105

۱.۲۴

na

SGH-N625

۰.۸

n/a

SGH-P107

۱.۱۳

n/a

SGH-P207

۰.۶۸

n/a

SGH-P300

۱.۲۵

n/a

SGH-P735

۰.۳۹

n/a

SGH-P777

۰.۸۷

n/a

SGH-Q105

۱.۴۳

n/a

SGH-R225M

۰.۹۸

n/a

SGH-S105

۰.۲۹۶

n/a

SGH-S307

۱.۴۷

۱.۳۹

SGH-T109

۰.۸

n/a

SGH-T209

۱.۲۹

n/a

SGH-T219

۱.۲۸

n/a

SGH-T229

۰.۳۸۳

n/a

SGH-T239

۱.۰۷

n/a

SGH-T309

۱.۱۸

n/a

SGH-T329

۱.۳۸

n/a

SGH-T339

۰.۷۳۳

n/a

SGH-T349

۱.۰۵

n/a

SGH-T409

۱.۲۲

n/a

SGH-T429

۱.۰۲

n/a

SGH-T439

۰.۹۲

n/a

SGH-T509

۰.۷۴

n/a

SGH-T519

۱.۲۸

n/a

SGH-T539 Beat

۰.۵۹۷

n/a

SGH-T609

۰.۵۹

n/a

SGH-T619

۱.۰۷

n/a

SGH-T629

۰.۸۱۴

n/a

SGH-T639

۱.۴۷

n/a

SGH-T719

۱.۴۴

n/a

SGH-T809

۰.۳۲

n/a

SGH-T819

۱.۱۹

n/a

SGH-U600

۰.۷۱۹

n/a

SGH-V205

۱.۴۴

۰.۹۷

SGH-V206

۱.۴۴

۰.۹۷

SGH-X426

۰.۴۷

n/a

SGH-X427

۰.۴۷

n/a

SGH-x475

۱.۰۸

n/a

SGH-X495

۱.۳۶

n/a

SGH-X497

۱.۱۴

n/a

SGH-X507

۱.۲۷

n/a

SGH-X820

۱.۱۹

n/a

SGH-ZX10

۱.۳۸

n/a

SGH-ZX20

۰.۷۶

n/a

Slash

۰.۸۷۲

n/a

SLM SGH-A747

۰.۴۷۸

n/a

Smooth

۱.۰۹

 

Smooth

۱.۰۹

n/a

Solstice SGH-A887

۰.۸۵

n/a

Soul

۰.۲۴

n/a

Spex SCH-R210

۱.۴۶

n/a

SPH-A400

۱.۳۳

۱.۳۴

SPH-A420

۱.۳۲

n/a

SPH-A460

۱.۴۴

۱.۳۲

SPH-A500

۱.۳۳

۱.۱

SPH-A560

۱.۲

۱.۱۲

SPH-A580

۰.۶۷

n/a

SPH-A600

۱.۴۲

۱.۱۸

SPH-A640

۱.۲۳

n/a

SPH-A740 (Sprint PM-A740)

۱.۰۵

۱.۲۸

SPH-A760 (Sprint RL-A760)

۱.۳۵

۱.۴

SPH-A900

۰.۹۲

n/a

SPH-A920

۰.۶

n/a

SPH-I330

۱.۳۷

۱.۴

SPH-I500

۱.۳۸

۱.۳۴

SPH-i700

۱.۳۶

۱.۲۷

SPH-M220 (Sprint)

۱.۰۸

n/a

SPH-M300

۰.۹۹

n/a

SPH-M320 (Sprint)

۱.۱۱

n/a

SPH-M500

۱.۴۴

n/a

SPH-M510

۱.۲۶

n/a

SPH-M520

۰.۷۶۱

n/a

SPH-M610

۱.۰۹

n/a

SPH-M620

۱.۴

n/a

SPH-N200

۱.۳۴۱۵

۱.۱۸۶

SPH-N240

۱.۴۱

۱.۱۵

SPH-N270

۰.۹۱۲

۱.۱۶

SPH-N300

۱.۳۴۵۱

۱.۱۸۶

SPH-N400

۱.۰۱

۱.۲۵

SP-i600

۰.۹۷

n/a

Sway SCH-U650

۱.۲۸

n/a

Sync (SGH-A707)

۰.۲۳۶

n/a

Tint (MetroPCS)

۱.۱۷

n/a

Trance SCH-U940

۱.۳۴

n/a

TwoStep SCH-R470

۱.۱۱

n/a

VGA 1000

۱.۴۸

۱.۲۶

VI660

۱.۴۳

۰.۹۵

VI-A820

۱.۴۲

۱.۴۶

VM-A680

۱.۰۵

۱.۱۱

x105

۰.۴۹

n/a

Z400

۱.۳۶

n/a

 

میزان تشعشع گوشی های LG

Model number

SAR rating(W/kg) digital

SAR rating(W/kg) analog

۴NE1

۱.۲۸

۱.۰۸

A7110

۰.۷۱

n/a

AX275

۱.۳۴

n/a

AX380 Wave

۱.۰۸

n/a

AX490

۰.۷۸

n/a

AX5000

۱.۲۳

n/a

C1300

۰.۷۱

n/a

C1500

۱.۳۴

n/a

C2000

۱.۰۱

n/a

C330W

۰.۶۶۹۸

۱.۲۹۰۲

CE110

۱.۲۲

n/a

CE500

۰.۹۸

n/a

CF360

۰.۶۷۶

n/a

CG180

۱.۱۷

n/a

CG225

۰.۸۵

n/a

CG300

۱.۰۴

n/a

Chocolate 3 VX8560

۱.۲۶

n/a

CU320

۱.۰۶

n/a

CU400

۱.۱۴

n/a

CU500

۱.۱۲

n/a

CU500V

۱.۱۲

n/a

CU515

۱.۳

n/a

CU575

۱.۲۶

n/a

CU720 Shine

۱.۱۴

n/a

Dare

۱.۰۹

n/a

Decoy

۱.۲۲

 

DM-L200

۰.۷۵

n/a

enV Touch

۰.۹۳۲

n/a

enV VX9900

۰.۷

n/a

enV(2)

۱.۳۴

n/a

enV3

۱.۳۴

n/a

F7200

۰.۸۷

n/a

F9100

۰.۷۲

n/a

F9200

۰.۸۹

n/a

G4010

۰.۷۱۴

n/a

G4011

۰.۷

n/a

G4015

۰.۷۱

n/a

G4050

۰.۷۱

n/a

Glance

۱.۲۶

n/a

Glimmer

۱.۰۳

n/a

Incite CT810

۰.۷۳

n/a

Invision

۱.۳۴

n/a

KE970 Shine

۰.۴۴۳

n/a

KG800 Chocolate

۰.۱۴

n/a

L1150

۱.۴۵

n/a

L1200

۰.۷۱

n/a

Lotus

۱.۳۶

n/a

LX1200

۰.۸۳

n/a

LX140 Aloha

۱.۳

n/a

LX150

۰.۷۶

۰.۹۶

LX160

۱.۱۹

n/a

LX175 Flare

۱.۲۳

n/a

LX290

۱.۳

n/a

LX350

۰.۷۵

n/a

LX370

۱.۴۱

n/a

LX400

۰.۷۶۵

n/a

LX5350

۱.۳۸

n/a

LX5450

۱.۱

n/a

LX550

۰.۶

n/a

LX5550

۱.۲۱

n/a

Migo VX1000

۱.۲۴

n/a

MM-535

۰.۳۶

۰.۴۵

Muziq (LG 570)

۱.۲۲

n/a

Neon

۰.۹۹۸

n/a

PM-225

۰.۹

۱

PM-325

۰.۹۵

۰.۹

Rhythm

۰.۷۹۸

n/a

Rumor

۱.۲۲

n/a

Rumor 2

۱.۵۱

n/a

Scoop

۱.۲۲

n/a

TM510

۰.۹۹۸

۱.۴۲

TP1100

۱.۳۹

n/a

TP2110

۱.۲

۱.۱۸

TP3000

۱.۴۱

n/a

TP5200

۰.۷۳

۰.۹

TP5250

۰.۸۳۹

۰.۹۳

Tritan

۰.۹

n/a

V111

۱.۲۴۳

۱.۴۲۳

Versa

۱.۳۸

n/a

VI-125

۰.۹۹

۱.۰۲

VI5225

۰.۶

n/a

Vu

۱.۲۶

n/a

VX1

۱.۲۴

۱.۲۸

VX10

۱.۲۴

۱.۲۸

VX10000

۰.۷۶۵

n/a

VX2000

۱.۲۸

۱.۲۲

VX3100

۱.۲۷

n/a

VX3100L

۱.۲۷

n/a

VX3200

۱.۱۷

n/a

VX3300

۱.۱

۱.۱۳

VX3400

۰.۹۶۳

n/a

VX3450

۰.۹۳۷

n/a

VX4400

۱

۱.۲۴

VX4500

۱.۱۷

۰.۶۸

VX4600

۱.۲۲

n/a

VX4700

۱.۱۴

۱.۲۶

VX5200

۱.۲۳

۱.۲۶

VX5300

۱.۲۷

n/a

VX5400

۱.۲

n/a

VX5500

۰.۹۵۳

n/a

VX6000

۱.۳۲

n/a

VX6100

۰.۹۳

n/a

VX7000

۱.۲۷

n/a

VX8000

۰.۸۶۵

n/a

VX8100

۱.۱۶

n/a

VX8300

۱.۲۱

n/a

VX8350

۱.۳

n/a

VX8360

۱.۱۴

n/a

VX8500 Chocolate

۱.۱۳

n/a

VX8550 Chocolate

۱.۲۹

n/a

VX8600

۰.۶۸

n/a

VX8700

۱.۱۳

n/a

VX8800

۱.۲۶

n/a

VX9000

۱.۳۳

۱.۲۹

VX9400

۱.۲۵

n/a

VX9800

۰.۸۵

n/a

Wine

۱.۳

n/a

Xenon

۰.۶۸۶

n/a

 

 

میزان تشعشع گوشی های موتورولا

Model number

SAR rating(W/kg) digital

SAR rating(W/kg) analog

۱۲۰c

۱.۳۸

۱.۲۷

۱۲۰x

۱.۱۹

۱.۴۳

۲۷۰c

۱.۳۲

۱.۵

A388

۰.۷۴

na

A630

۰.۵۹

n/a

A845

۱.۵۱

n/a

Active W450

۱.۲۳

n/a

Bobby Jones i99cl

۱.۳۹

n/a

C139

۱.۴۵

n/a

C168i (AT&T)

۱.۴۴

n/a

C290

۱.۵۳

n/a

C332

۰.۸۶۵

n/a

C333 (CDMA)

۱.۳۳

n/a

C350g

۰.۹۳

n/a

C650

۱.۳۸

n/a

Clutch i425

۱.۱۷

n/a

Deluxe ic902

۱.۵۳

n/a

E815

۱.۲۴

n/a

Evoke QA4

۱.۱۳

n/a

G520

۰.۴۵۷

n/a

Hint QA30

۱.۴

 

Hint QA30 (Cricket)

۱.۴

n/a

Hollywood

۱.۲۴

n/a

i1000plus

۰.۴۳

n/a

i2000plus

۰.۷۹

n/a

i265

۱.۱۶

n/a

i30sx

۰.۷۴۸

n/a

i315

۱.۴۵

n/a

i335

۱.۵۳

n/a

i355

۱.۴۵

n/a

i365

۱.۰۹

n/a

i425

۱.۳۵

n/a

i500plus

۰.۶۹

n/a

i50sx

۱.۳۶

n/a

i530

۱.۳۷

n/a

i550plus

۰.۶۹

n/a

i570

۱.۰۵

n/a

i576

۱.۴۵

n/a

i580

۱.۰۲

n/a

i580

۱.۰۲

n/a

i58sr

۱.۲۴

n/a

i605

۱.۲۵

n/a

i60c

۱.۳۹

n/a

i670

۱.۰۵

n/a

i700plus

۰.۶۹

n/a

i730

۱.۱۸

n/a

i776

۱.۴۵

n/a

i80s

۱.۳۷

n/a

i830

۱.۴۱

n/a

i836

۱.۴۱

n/a

i850

۱.۰۵

n/a

i85s

۱.۳۶

n/a

i860

۰.۹۳

n/a

i870

۰.۵۹

n/a

i880

۱.۳

n/a

i90c

۱.۱۵

n/a

i95cl

۱.۳۹

n/a

ic502

۱.۲۴

n/a

Karma QA1

۰.۵۵

n/a

Krave ZN4

۱.۱۶

n/a

Krzr K1

۱.۰۷

n/a

Krzr K1m

۱.۰۳

n/a

Krzr K1m (Sprint)

۱.۰۳

n/a

M3090

۰.۵۴۱

۱.۱۶

M3097

۰.۵۳

۱.۴۵

M3682

۰.۴۵۷

n/a

Ming A1200

۰.۷

n/a

MPx200

۰.۲

n/a

MPx220

۰.۷۵

n/a

NASCAR i736

۱.۱۹

n/a

P280

۰.۷۷

n/a

P8097

۱.۳۱

۱.۲۵

P8167

۱.۳۸

۱.۳۴

P8767

۱.۵۳

۰.۸۴

Pebl U6

۱.۲

n/a

Q

۱.۱۱

n/a

Q Global (AT&T)

۱.۲۹

n/a

Q9c

۱.۳

n/a

Q9h

۱.۲۹

n/a

Q9m

۱.۳

n/a

Razr Maxx Ve

۱.۳۱

n/a

Razr V3

۰.۸۹

n/a

Razr V3c

۱.۱۴

n/a

Razr V3i

۱.۲۶

n/a

Razr V3m

۱.۱۴

n/a

Razr V3m (Sprint)

۱.۱۴

n/a

Razr V3x

۰.۱۴

n/a

Razr V3xx

۱.۲۱

n/a

Razr VE20

۱.۳۴

n/a

Razr2 V8

۰.۳۶

n/a

Razr2 V9

۰.۵۲

n/a

Razr2 V9m

۰.۷۱

n/a

Razr2 V9m (Alltel)

۰.۷۱

n/a

Razr2 V9x (AT&T)

۰.۶۱

n/a

Renegade V950 (Sprint)

۰.۶۶

n/a

Renew

۱.۲۶

n/a

Rival

۱.۵۹

n/a

Rizr

۱.۰۲

n/a

Rizr Z6tv

۱.۳۵

n/a

Rizr Z8

۰.۹۱

n/a

Rokr E1

۱.۰۱

n/a

Rokr E8

۱.۰۲

n/a

Rokr Z6m

۱.۲۳

n/a

SC-3160

۱.۰۳

۱.۵۲

Slvr L2

۱.۵۴

n/a

Slvr L6

۱.۵۸

n/a

Slvr L7

۱.۳۴

n/a

Slvr L7c

۱.۲۳

n/a

Slvr L7e

۱.۴۸

n/a

ST7762

۰.۵۸

n/a

ST7762D

۱.۳۸

۱.۳۴

ST7790

۰.۳۴

۱.۰۸

ST7790i

۰.۴۲

۱.۳۶

ST7797

۱.۳۱

۱.۲۵

ST7860

۰.۵۹

۱.۱۵

ST7867

۱.۳۸

۱.۳۴

ST7868 and ST7868W

۱.۵۳

۰.۸۴

Stature i9

۱.۴۴

n/a

T193

۰.۶۲

n/a

T270c

۱.۳۲

۱.۵

T720

۱.۳

۱.۴۴

T720i

۰.۶۶

n/a

T8097

۱.۳۱

۱.۲۵

T8167

۱.۳۸

۱.۳۴

Talkabout 2297

۱.۴

۱.۴

Timeport L7089 and P7389

۱.۲۲

n/a

Tundra VA76r

۱.۳۶

n/a

U9

۱.۳۶

n/a

V120c

۱.۵۵

۱.۳۷

V180

۱.۳۹

n/a

V188

۱.۳۹

n/a

V195

۱.۶

n/a

V195s

۱.۶

n/a

V220

۱.۲۳

n/a

V2267

۱.۲۴

۰.۹۹

V2282

۰.۹

n/a

V2397

۱.۱۷

۱.۴

V265

۱.۵۵

n/a

V300

۱.۲۳

n/a

V325

۱.۱۴

n/a

V330

۱.۴

n/a

V360

۱.۵۱

n/a

V365

۱.۵۱

n/a

V3682

۱.۰۴

n/a

V400

۱.۲۳

n/a

V505

۱.۴

n/a

V557

۱.۴

n/a

V60

۱.۲۷

۰.۸۶

V600

۱.۲۳

n/a

V60c

۰.۴۲

۰.۳۹۷

V60g

۱.۲۶

۱.۲۴

V60p (PTT)

۱.۲۶

۱.۲۴

V60T color

۱.۲۷

۰.۸۶

V66

۰.۸۸

n/a

V70

۱.۵۴

n/a

V710

۱.۴

n/a

V750

۱.۴۵

n/a

V755

۰.۸

n/a

V8160

۱.۳

۱.۵۱

V8162

۱.۲۸

n/a

VU204

۱.۵۵

n/a

VU30

۰.۸۸

n/a

W315

۱.۵

n/a

W385

۱.۵۴

n/a

W490

۱.۰۸

n/a

Z6c

۱.۴۹

n/a

Z9

۰.۹۴

n/a

ZN5

۱.۵۹

n/a

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا