مخابرات و هدفمند کردن یارانه ها

در حوزه های اقتصادی پیش از نقل و انتقال سهام ، برخوردای بخش مورد نظر از الزمات خصوصی سازی و مشارکت بخش خصوصی مطرح است اما در بخش مخابرات وجود چالشها و محدودیت هایی نظیر بروکراسی ، نبود آزادسازی قیمت ها ، وجود مقررات بازدارنده و نبود فضای رقابتی ، چیزی از این مسیر نصیب …

در حوزه های اقتصادی پیش از نقل و انتقال سهام ، برخوردای بخش مورد نظر از الزمات خصوصی سازی و مشارکت بخش خصوصی مطرح است اما در بخش مخابرات وجود چالشها و محدودیت هایی نظیر بروکراسی ، نبود آزادسازی قیمت ها ، وجود مقررات بازدارنده و نبود فضای رقابتی ، چیزی از این مسیر نصیب خریدار نکرده و امکان آزادی عمل را نیز از وی سلب کرده است.
به همین دلیل به اعتقاد برخی کارشناسان در جریان خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران با نوعی خصوصی سازی وارونه روبرو هستیم چرا که دولت پیش از آزادسازی مخابرات و واگذاری سهام آن به مردم ، این موانع را رفع نکرده است.
حال اگر برنامه خصوصی سازی مخابرات بعد از طرح هدفمند کردن یارانه ها صورت می گرفت و به نوعی آزادسازی تعرفه ها در این بخش انجام می شد بی شک بخش خصوصی انگیزه بیشتری برای حضور در فرآیند خرید سهام مخابرات پیدا می کرد.
اما در زمان حاضر که تصویب طرح هدفمند کردن یارانه ها در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد راه جدیدی برای واقعی کردن تعرفه های مخابراتی باز شده که این می تواند زمینه شانسی برای خریداران مخابرات باشد تا با اصلاح قیمت ها، زمینه سوددهی در این بخش را فراهم کنند.
اگرچه در ابتدای امر شاید به نظر برسد که بحث هدفمند کردن یارانه ها منافع مشترکان را تهدید می کند ، اما این تصمیم درآمدها را در کل جامعه تغییر داده و در حوزه مخابرات و امر سیاست گذاری نیز تصمیم مفید و سازنده برای سهامداران و مالکان آن خواهد بود.
البته بهتر بود که دولت قبل از خصوصی سازی مخابرات ، آزدسازی قیمت ها را در دستور کار قرار می داد تا با مقررات زدایی و حذف بروکراسی ، اصول اصلی افزایش بهره وری را انجام می داد .اما در شرایط حاضر طرح هدفمند کردن امکانی برای سهامداران جدید مخابرات فراهم می آورد تا در جهت افزایش سودآوری و درآمد حاصل از فروش گام های محکم تری بردارند.
۱۲۸/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا