شخصیت حقوقی غیر دولتی کنسرسیوم خریدار سهام مخابرات تایید شد

به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی وزارت اقتصاد، واگذاری بنگاهها و دارایی های دولت به مردم اعم از بخش خصوصی ، تعاونی یا بخش عمومی غیر دولتی همواره و در اکثر کشورها با دغدغه ها و حساسیت های بسیاری همراه بوده است. با شتاب گرفتن روند واگذاریها در کشورمان که در پی روی …

به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی وزارت اقتصاد، واگذاری بنگاهها و دارایی های دولت به مردم اعم از بخش خصوصی ، تعاونی یا بخش عمومی غیر دولتی همواره و در اکثر کشورها با دغدغه ها و حساسیت های بسیاری همراه بوده است. با شتاب گرفتن روند واگذاریها در کشورمان که در پی روی کار آمدن دولت نهم شکل گرفت ، این انتظار می‌رفت که این نگرانی ها و دغدغه ها در جامعه ی ایران نیز فزونی یابد.البته ،با انعقاد بزرگترین معامله تاریخ بورس تهران که در یک سوی آن سازمان خصوصی سازی به عنوان نماینده دولت ودر سوی دیگر آن کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین قرار داشت ، روند انتقادات به ویژه انتقادات ژورنالیستی به بالاترین سطح خود رسید.
این واکنش ها در برخی موارد آنچنان غیر منطقی و عاری از محتوای حقوقی است که به نظر میرسد در صورت تداوم این روند ،ممکن است به کل فرایند واگذاری ها آسیب وارد آید.این در حالیست که قریب به اتفاق اقتصاددانان کشور تداوم حضور دولت به عنوان مجری در عرصه ی اقتصاد را مخرب و مخل رشد و توسعه همگون و طبیعی کشور می‌دانند.
عمده این انتقادات ناشی از عدم آگاهی از قوانین و مقررات موجود در زمینه واگذاری‌ها است. اگر به طور اجمالی قوانین و مقررات حاکم بر واگذاری بنگاه‌های دولتی که در اصطلاح عموم از آن با عنوان خصوصی‌سازی یاد می‌شود مورد نظر قرار دهیم در می‌یابیم که طی سالیان متمادی قوانین و مقررات بسیاری تدوین و تصویب شده است. قوانین بودجه سنواتی، قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ از جمله قوانینی هستند که اجرای فرآیند خصوصی‌سازی در آنها به مراتب و در قالب بندها، مواد و تبصره‌های گوناگون مورد تصریح قرار گرفته است.
اما نکته قابل تأمل در این میان بالا گرفتن هجمه‌ها و انتقادات غیرحقوقی به فرآیند خصوصی‌سازی به ویژه طی هفته‌‌های اخیر و پس از واگذاری سهام مخابرات به یک کنسرسیوم غیردولتی است. اما این پرسش مطرح است که این انتقادات از کدام زاویه و با چه نگرشی مطرح شده است.
به نظر می‌رسد بیشترین انتقادات با این فرض مطرح می‌شود که خریدار سهام مخابرات یک شخصیت حقوقی شبه دولتی است اما با مرور دیدگاه ها و اظهار نظرات مطرح شده از سوی برخی از مقامات مسئول،ناظر، مجری ،نمایندگان مجلس و کارشناسان بی طرف نادرستی این ادعاها مورد تاکید قرار گرفته است. زیرا شخصیت حقوقی غیر دولتی کنسرسیوم خریدار سهام مخابرات هم توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان های ذی‌ربط از جمله سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی احراز گردیده و هم از سوی نمایندگان مردم در کمیسیون اصل ۴۴ مورد تأیید قرار گرفته است.
۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا