بازار گوشی را هم به چینی ها دادیم

یکی از دلایل موفقیت چشم بادامی های در گرفتن بازار ها، هماهنگی سریع با تغییرات تکنولوژیک در دنیا است که به آنها فرصت رویارویی با رقبای خود را می دهد.چینی ها زمانی که نمی توانند کالای پر فروشی را خود تولید کنند آن را کپی می کنند و سپس با رفع نواقص کار خود اقدام …

یکی از دلایل موفقیت چشم بادامی های در گرفتن بازار ها، هماهنگی سریع با تغییرات تکنولوژیک در دنیا است که به آنها فرصت رویارویی با رقبای خود را می دهد.چینی ها زمانی که نمی توانند کالای پر فروشی را خود تولید کنند آن را کپی می کنند و سپس با رفع نواقص کار خود اقدام به بومی سازی تکنولوژی مربوطه می کنند.
در بازار گوشی تلفن همراه نیز چنین امری صادق است.اکنون چینی ها به خوبی توانسته اند هم شریک برندهای معتبر خارجی چون نوکیا و سونی در امر تولید باشند و هم توانسته اند برا ی خود برند هایی هر چند نازل داشته باشند.
اکنون نوکیا که برند پر فروش در کشور به شمار می رود بدون ذکر دلیل موجه گوشی های سخت چین خود را روانه بازار می کند.از ابتدای سال جاری دیگر این برند گوشی ساخت فنلاند یا دیگر کشور اروپایی خود را به بازار ایران ارسال نمی کند.
یکی از معایب چینی ها خراب کردن بازار است.آنها تولید می کنند چون آموخته اند که تنها باید تولید کنند. ولی کمتر به سطح کیفی محصولات توجه می کنند.
گوشی های چینی ارزان و شکیل هستند. اما از لحاض کیفی در سطح پایین تری نسبت به رقبای قدر خود قرار دارند.
بر همین اساس ورود انبوه کالای نامرغوب چینی، گوشی های بازسازی شده و غیره که همگی به علت ارزانی دارای مشتریان زیادی هستند، موجب نارضایتی مصرف کنندگان و هدردادن سرمایه های ملی شده است.
در حال حاضر به دلایل مختلف عملا تولید داخل و واردات رسمی به صورت مناسبی اجرا نمی شود. مهم ترین دلایل این موضوع به شرح زیر می باشد :
بالا بودن حقوق ورودی: با توجه به اینکه قیمت تمام شده محصول داخلی یا وارداتی در مقایسه با کالای قاچاق به دلیل هزینه واردات رسمی بالاتر است با اعمال حقوق ورودی۲۵ درصدی نه تولیدکننده توان تولید دارد نه واردکننده توان واردات.
عدم ثبات حقوق ورودی: با توجه به اینکه از ابتدای سال جاری اظهارات متعدد و مکرری در خصوص تثبیت و تغییر حقوق ورودی شنیده می شود و احتمال تغییر حقوق ورودی به معنای زیان برای واردکنندگان رسمی ( هم کالای نهایی و هم قطعات ) است عملا کمتر شرکتی ریسک واردات رسمی را می پذیرد و به عبارت دیگر همه منتظر تعیین تکلیف حقوق ورودی هستند.
بازار این محصول به دلایل پیش گفته پر از کالای قاچاق است به نحوی که عمده برآوردها ، سهم قاچاق را بالاتر از ۹۰ درصد برآورد می کنند .
به دلیل توزیع کالای قاچاق در سطح بازار ، وضعیت خدمات پس از فروش و رعایت حقوق مصرف کنندگان به بدترین شکل ممکن درآمده است . ورود انبوه کالای نامرغوب چینی ، گوشی های بازسازی شده و غیره که همگی به علت ارزانی دارای مشتریان زیادی هستند موجب نارضایتی مصرف کنندگان و هدردادن سرمایه های ملی شده است.
۲۰/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا