درآمد ۶/۱ میلیارد دلاری دولت از اپراتورهای جدید هنوز محقق نشده است

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا، پیش بینی این مبلغ در لایحه بودجه سال جاری کل کشور که تنها بخشی از درآمدهای چندین میلیارد دلاری دولت از محل فعالیت های مخابراتی و ارتباطی محسوب می شود در حالی در نظر گرفته شده که قرار بود برنده اپراتور سوم تلفن همراه تابستان امسال سیمکارت های خود …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا، پیش بینی این مبلغ در لایحه بودجه سال جاری کل کشور که تنها بخشی از درآمدهای چندین میلیارد دلاری دولت از محل فعالیت های مخابراتی و ارتباطی محسوب می شود در حالی در نظر گرفته شده که قرار بود برنده اپراتور سوم تلفن همراه تابستان امسال سیمکارت های خود را وارد بازار کند.
وزارت ارتباطات در ۲۳ دی ماه سال گذشته کنسرسیوم مشترک ایرانی خارجی “تامین اتصالات” را در مزایده ای که تنها سه شرکت خارجی و پنج شرکت ایرانی اوراق آن را خریداری کرده بودند به عنوان برنده اپراتور سوم تلفن همراه ایران برگزید اما در اردیبهشت ماه سال جاری به دلیل عدم انجام تعهدات طرف خارجی این کنسرسیوم را از این پروژه کنار گذاشت.
تاکنون نیز تکلیف پروژه اپراتور سوم مشخص نشده است ،اما پیگیری های به عمل آمده از مقام های آگاه حاکی از آن است که شرکت تامین تله کام وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی هم اکنون با همان پیشنهاد مبلغ اولیه ( ۴/۵ میلیارد دلار ) ، شرایط حضور در این پروژه را بدون شریک خارجی پذیرفته و با واریز حق پروانه ، ضمانت نامه اجرایی آن را دریافت کرده است.
گفته می شود چنانچه این مبلغ از سوی تامین تله کام واریز نمی شد به دلیل اتمام مهلت قانونی ، کل مزایده اپراتور سوم ابطال شده و وزارت ارتباطات مجبور بود مجددا این مزایده را برگزار کند.
هم اکنون پنج اپراتور ملی و استانی تلفن همراه شامل همراه اول ، تالیا ، ام تی ان ایرانسل ، کیش و اسپادان به عنوان اپراتورهای تلفن همراه در کشور فعال هستند و ۳۰ اپراتور دولتی و شش اپراتور خصوصی ارائه خدمات تلفن ثابت را در اختیار دارند.
تاکنون بالغ بر ۴۶ میلیون سیمکارت توسط اپراتورهای فعال تلفن همراه در کشور واگذار شده و ضریب نفوذ تلفن همراه بیش از ۶۰ درصد است.
در بخش تلفن ثابت نیز حدود ۲۵ میلیون خط واگذارشده و ضریب نفوذ تلفن ثابت بیش از ۳۳ درصد است.
۱۲۸/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا