ارایه طرح نظام مهندسی فن‌آوری اطلاعات کشور به مجلس

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان‌ ایران(ایسنا) علی ناصری – مدیر کل دفتر امور زیربنایی وزارت ICT – که در نشست تخصصی پورتال‌های سازمانی سخن می‌گفت، با بیان ان مطلب به بررسی ۲۰۰۰ سایت اشاره کرد و گفت: شاخص‌های ارزیابی در دولت الکترونیکی در دنیا در سه بخش زیرساخت ارتباطی، نیروی انسانی و پورتال‌ها …

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان‌ ایران(ایسنا) علی ناصری – مدیر کل دفتر امور زیربنایی وزارت ICT – که در نشست تخصصی پورتال‌های سازمانی سخن می‌گفت، با بیان ان مطلب به بررسی ۲۰۰۰ سایت اشاره کرد و گفت: شاخص‌های ارزیابی در دولت الکترونیکی در دنیا در سه بخش زیرساخت ارتباطی، نیروی انسانی و پورتال‌ها دسته‌بندی شده که در مورد پورتال‌ها، قاعده و استاندارد خاصی در دستگاه‌ها رعایت نمی‌شود و با توجه به اینکه پورتال نمود بیرونی سازمان در فضای سایبر است ولی دستگاه‌ها و سازمان‌ها فرقی بین پورتال و وب سایت قائل نیستند.
ناصری همچنین به لزوم تدوین استانداردهای خاص جهت پورتال‌های دسته‌های مختلف صنعتی، سلامت و آموزشی به صورت مجزا اشاره کرد.
در ادامه سجاد مروجی – دبیر نشست – به تفاوت واژه پورتال و وب سایت اشاره کرد و گفت: تفاوت این دو در هدف و محتوای آن‌ها است؛ یک وب سایت یک پورتال است اگر انتقال و ارسال اطلاعات از چندین منبع مستقل به این دروازه واحد سازمانی امکان پذیر باشد به‌صورتی که منابع لزوما به پورتال متصل نباشند و کاربران در دسترسی به اطلاعات و سرویس‌ها محدود نبوده و با دسترسی به نقطه‌ای واحد از خدمات الکترونیکی استفاده کنند.
به گفته او از دیگر تفاوت‌های مهم پورتال و وب‌سایت اختصاصی کردن و شخصی‌سازی پورتال توسط کاربران است که امکان تغییرات مورد نظر کاربر که در دسترسی به محتوا و خدمات الکترونیک که به صورت غیرمتمرکز بر محتوا و سازگار با نیازهای مخاطب را بوجود می‌آورد، محتوا و خدمات الکترونیکی در پورتال بر اساس نقش کاربران و مخاطبان قابل سفارشی‌سازی است که این امر در وب سایت‌ها به‌صورت ابتدایی، محدود و متمرکز بر محتوا است، پورتال چارچوبی واحد و یکپارچه برای دسترسی به اطلاعات و خدمات الکترونیکی فراهم آورده و به‌عنوان گامی مهم در جهت تحقق دولت الکترونیک محسوب می‌شود.
وی افزود: دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های زیادی در این در طول چند سال گذشته درباره ویژگی‌ها و خصوصیات پورتال‌ها و وب سایت‌ها توسط دستگاه‌های ذیربط اعلام شده است، اما به علت عدم آگاهی و فرهنگ‌سازی مناسب در سازمان‌ها و دستگاه‌ها،‌ بسیاری از سایت‌های طراحی و راه‌اندازی شده، فاقد هرگونه مشخصه و قابلیت‌های لازم به‌عنوان چارچوبی مناسب برای ارائه خدمات الکترونیکی هستند.
مروجی گفت: متاسفانه این عدم آگاهی و تبلیغات بازاری محصولات ناکارآمد موجب تغییرات عمده یا جایگزینی محصولی جدید در کوتاه مدت می‌شود که هزینه‌های سنگینی را بردوش سازمان‌ها تحمیل می‌کند و به عنوان نقطه ضعف مهمی در زمینه خدمات دهی یکپارچه الکترونیکی مطرح است.
وی ادامه داد: در این راستا باید استانداردها و قابلیت مورد نیاز در قراردادهای مذکور به طور دقیق دیده و از مشاوران و ناظران خبره در این خصوص استفاده شود.
در ادامه شاهپری – نماینده معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری – به تشریح سوابق این امر مبنی بر مصوبه هیات وزیران در زمینه دولت الکترونیکی در سال ۸۱ و وب سایت‌های دستگاه‌های دولتی پرداخت و با اشاره به رعایت نشدن استانداردهای دامنه‌ها توسط دستگاه‌های دولتی در آن زمان اشاره کرد و گفت: با مشخص شدن دامنه‌ها و ارائه آن به صورت رایگان به مدت پنج سال این امر بهبود خوبی پیدا کرد و با پرداخت بودجه وب، راه‌اندازی سایتها تا ۷۰ درصد توسط سازمان مدیریت مسیر نسبتا مناسبی به‌وجود آمد.
او همچنین با اشاره به مدل سازمان ملل و گارتنر در این خصوص گفت: ایران در این مدل در رتبه ۱۰۸ قرار دارد که در فاز پنح این مدل یکپارچگی کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌ها به لحاظ سرویس‌ها و خدمات لحاظ شده است؛ در سال گذشته نیز این معاونت ریاست جمهوری بخشنامه‌ای را درباره شاخص‌های طراحی، ساختار و محتوایی در جایگاه‌های اینترنتی ابلاغ کرد که در راستای این مدل است.
محمدی‌فر – مدیر طرح و برنامه مرکز فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت – هم به تجمیع وب سایت‌های مختلف در حوزه های وزارت بهداشت و دسترسی آن‌ها توسط پورتال وزارت بهداشت در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: پورتال‌های سلامت دارای خصوصیات ویژه‌ای هستند و یکی از فعالیت‌های اصلی پیش روی این مرکز، تجمیع خدمات الکترونیکی سلامت و ارائه آن‌ها به صورت یکپارچه توسط پورتال این وزارتخانه است که توسط کمتر دستگاهی این فعالیت انجام پذیرفته است.
اوسطی – رئیس دانشگاه آزاد ملارد – به نگرش مدیریت جوان در این زمینه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تکنولوژی‌های جدید، نسل جدید را نیز برای اجرا و پیاده‌سازی طلب می‌کند، لزوم استفاده از نیروهای جوان و دانشگاهی و استفاده از دانشگاه‌ها به عنوان بازوی مشاوره‌یی و دانشگاهی در حوزه‌های تخصصی فن‌آوری وجود دارد.
وی پورتال‌های دانشگاهی و تعاملی را دریچه اصلی به سوی آموزش مجازی دانسته و گسترش علم و فن‌آوری بدون توجه به مرزهای جغرافیایی را مبتنی بر راه‌اندازی و توسعه پورتال‌ها با توجه به شاخص‌ها و استانداردهای جهانی بیان کرد.
به گزارش ایسنا عبداللهی فرد – عضو هیات علمی دانشگاه – گفت: با ارتباط صنعت و دانشگاه و آموزش‌های لازم به نسل دانشگاهی و فارغ التحصیل، دانشگاه‌ها می‌توانند بازوی اجرایی و مشاوره مناسب و کارامدی برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها باشند و مشکل مشاوران تخصصی در مسائل مهمی ازجمله پورتال‌های دستگاه‌ها و سازمان‌ها را حل کنند که مسلما کارامدی بالاتر و هزینه پایین‌تری برای دستگاه‌ها و سازمان‌ها به ارمغان خواهد آورد.
ممانی – مدیر سیستم‌ها و فن‌آوری اطلاعات شرکت امداد خودرو ایران – هم به لزوم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در حوزه پورتال‌های سازمانی اشاره کرد و گفت: هنوز بسیاری از سازمان‌ها از تفاوت‌های این دو مطلع نیستند. همچنین لزوم انتقال تفکر و فرهنگ استفاده از تکنولوژی قبل از انتقال آن احساس می‌شود و اینکه باید با راه‌اندازی پورتال واقعی، مراجعه حضوری به سازمان‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند اهمیت دارد.
ترکمندری – نماینده مرکز فن‌آوری اطلاعات سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح – هم بیان کرد: ضعف در فرهنگ‌سازی در خصوص تکنولوژی‌های جدید از درون سازمان نشات می‌گیرد، اگر در سازمان اعتقاد راسخ به ارائه خدمات الکترونیکی به مخاطبان وجود نداشته باشد به تبع روی مخاطبان نیز تاثیر می‌گذارد که نمونه آن را می‌توان به استفاده از پورتال‌های سازمانی و ارائه خدمات الکترونیکی از این درگاه مشاهده کرد.
به گفته او مهندسی فرآیندها به‌عنوان پیش نیازی برای الکترونیکی کردن خدمات است و امری لازم جهت خدمت کارامد از طریق پورتال به شمار می‌رود، همچنین عدم اولویت‌بندی ضرورت‌های روز جامعه از مشکلات اساسی دولت الکترونیک است.
در ادامه سلیمانی‌زاده از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک وزارت صنایع، اطلاعات را به عنوان مهمترین بخش در پورتال‌ها و همچنین عاملی حیاتی در دولت الکترونیکی بیان کرد.
به گزارش ایسنا حاجی‌پور از سازمان انرژی‌های نوین، فراهم شدن زیرساخت‌های اجتماعی را با نشر فرهنگ دیجیتال امکان‌پذیر خواند که مهمترین عامل در فرهنگ‌سازی برای استفاده از خدمات دولت الکترونیک و استفاده از پورتال‌ها است.
در پایان نشست که با حضور نمایندگان سازمان‌های مختلف و با محورهای بررسی ابعاد مختلف اهمیت تفاوت‌های پورتال و وب‌سایت، بررسی مشکلات موجود پورتال‌های سازمانی و راهکارهای کارآمدسازی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برگزار شد، دبیر نشست با جمع‌بندی مباحث مطرح شده و با تاکید بر لزوم آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی لازم درباره به‌کارگیری قابلیت‌ها و ویژگی‌های پورتال برای ارائه خدمات الکترونیکی یکپارچه و مطمئن به مخاطبان به ابعاد استانداردسازی، تعریف فرایندها در این حوزه نیز اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا