امکان تغییر خریدار بلوک عمده مخابرات تا قطعی شدن معامله وجود دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی صالح آبادی صبح امروز در جریان برگزاری نشست مطبوعاتی آخرین وضعیت بازار سرمایه و وقایع مربوط به آن را اعلام کرد و در خصوص حضور شبه دولتی‌ها در جریان واگذاری‌های شرکت‌های دولتی توضیحاتی ارائه کرد.*فرابورس در لباس بورسوی با اشاره به اینکه بازار فرابورس هفته گذشته فعالیت‌های خود …

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی صالح آبادی صبح امروز در جریان برگزاری نشست مطبوعاتی آخرین وضعیت بازار سرمایه و وقایع مربوط به آن را اعلام کرد و در خصوص حضور شبه دولتی‌ها در جریان واگذاری‌های شرکت‌های دولتی توضیحاتی ارائه کرد.
*فرابورس در لباس بورس
وی با اشاره به اینکه بازار فرابورس هفته گذشته فعالیت‌های خود را رسما ” آغاز کرده، اظهار داشت: طی این مدت معاملات مناسبی در این بازار انجام شده و برای اولین بار گواهی سپرده عام بانک ها در این بازار عرضه و مورد معامله قرار گرفته است. در این رابطه طی مکاتبه ای با وزیر اقتصاد مقرر شد عرضه مزایده‌ای شرکت‌های قابل واگذاری سازمان خصوصی سازی از طریق این بازار انجام شود.
وزیر اقتصاد نیز دستور مساعدت را برای سازمان خصوصی سازی صادر کرده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مقرر شده سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی علاوه بر بورس اوراق بهادار در بازار فرابورس نیز پذیرفته و عرضه شوند، چرا که در قانون اصل ۴۴ روش های واگذاری به ترتیب بورس، مزایده و مذاکره تعیین شده است.از سوی دیگر مصوبه‌ای توسط شورای بورس در هفته گذشته به تصویب رسید که بر اساس آن فرابورس هم در زمره بورس به شمار می‌آید.
به گفته صالح آبادی هرچند در قانون بازار اوراق بهادار نامی از فرابورس نیامده، اما با توجه به تعریف بورس که در آن به دو مقوله تشکل خود انتظام و انجام معاملات توسط کارگزاران اشاره شده این بازار هم در ردیف بورس قرار می‌گیرد.
*نظر مساعد مجلس به لایحه بازار سرمایه
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه لایحه تقویت بازارهای مالی و توسعه ابزارها در دو کمیسیون اقتصاد و برنامه و بودجه مجلس مطرح شده، ادامه داد: بعد از بحث و بررسی و دفاع از این لایحه، کمیسیون برنامه و بودجه امروز در خصوص آن رأی گیری خواهد کرد. همزمان با این اقدام در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این موضوع مطرح شده و به کارگروه فرعی آن محول شده است.
صالح آبادی ادامه داد: این در حالی است که اعضای دو کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس نظر مساعدی به این لایحه دارند که علاوه بر ۹ ماده آن چند ماده دیگر هم در کنار پیشنهادات نمایندگان مطرح خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال فارس که این لایحه چه زمانی به صحن علنی مجلس برده خواهد شد اظهار داشت: زمان طرح این لایحه در صحن مجلس بستگی به دیگر لوایح یک فوریتی دیگر دارد، اما از آنجایی که مفاد این لایحه مختصر است به نظر می‌رسد زمان چندانی برای تصویب آن صرف نشود.
*بورس کراچی هم اندازه بورس ایران
وی به امضای تفاهمنامه بورس ایران و سازمان ناظر پاکستان اشاره کرد و گفت: در پاکستان سه بورس لاهور، کراچی‌ و اسلام آباد فعال هستند که جمع ارزش این سه بورس ۱۰۰ میلیارد دلار بوده اما ارزش بورس کراچی که بزرگترین بورس آن کشور است معادل ارزش بازار سهام ایران (۶۱ میلیارد دلار) است.
*بورس کالاهایی هم اطلاعات می دهند
این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از اظهارات خود به آغاز به کار آزمایشی رینگ صادراتی بورس کالا در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: این بورس قرار است نیمه اول آبان ماه در منطقه آزاد کیش به طور رسمی افتتاح و آغاز به کار کند.
صالح آبادی با اشاره به اینکه در ۶ ماه اول سال تعهدات عرضه محصولات مورد بازنگری هیأت پذیرش بورس کالا قرار گرفته ادامه داد: مقرر شده حداقل ۹۵ درصد از تولیدات مختلف در بورس کالا عرضه شود. از سوی دیگر آیین‌نامه‌ایی در رابطه با ضوابط افشای اطلاعات عرضه تهیه شده که بر اساس آن شرکت ها موظف خواهند بود اطلاعات مربوط به تولید و عرضه محصولات خود را ارائه کنند تا خریداران از آخرین وضعیت تولید و عرضه محصولات مطلع شوند. با این اتفاق فرآیند عرضه‌ها در بورس منظم‌تر شده و تعهدات عرضه در وضعیت مناسبی قرار خواهد گرفت.
*بورس کالا به جای FOB خلیج فارس
به گفته صالح آبادی تاکنون جلسات متعددی با شرکت بازرگانی پتروشیمی و مجموعه وزارت نفت برگزار شده که جمع بندی اولیه این مذاکرات این بوده که در آینده‌ای نزدیک به جای اتکا به قیمت‌های FOB خلیج فارس تعیین کننده نرخ سهام محصولات پتروشیمی مانند متانول بورس کالای ایران باشد که هسته اصلی آن در منطقه آزاد کیش خواهد بود.
*راهی تازه برای کاهش تخلف ها و نقدشوندگی
رئیس هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه همه شرکت‌های بورسی امضای دیجیتال برای ارسال اطلاعات از طریق کدال را دریافت کرده‌اند ادامه داد: در حالی وضعیت نقدشوندگی شرکت ها نسبت به گذشته بهتر و توقف نمادها کمتر شده که برنامه‌ای تدارک دیده‌ایم که بر اساس آن اعضای هیأت مدیره علاوه بر مدیران عامل شرکت ها نیز از چندو چون اخطارهای اعلام شده به شرکت ها مطلع می شوند. چرا که گاها مشاهده شده مدیران عامل شرکت ها اخطارهای سازمان بورس را به هیأت مدیره ارائه نمی‌دهند.
صالح آبادی ادامه داد: بر اساس این طرح هر تذکری که به شرکت ها داده می‌شود رونوشتی نیز به اعضای هیأت مدیره ارسال خواهد شد. شرکت ها نیز موظفند اطلاعات هیأت مدیره را از طریق سامانه کدال به سازمان بورس ارائه کنند.
به گفته وی علاوه بر این ارسال اخطارها با استفاده از پیامک و پست الکترونیکی انجام خواهد شد تا از این طریق پرونده تخلفاتی شرکت ها کاسته شده و شفافیت و نقدشوندگی بورس افزایش یابد.
به گفته صالح آبادی در همین راستا تا یک ماه آینده صورت‌های مالی شرکت های بورسی نیز به زبان لاتین در سامانه کدال قرار خواهد گرفت.
*اعلام رتبه کارگزاران در آینده ایی نزدیک
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه سخنان خود به رتبه بندی شرکت‌های کارگزاری اشاره کرد و گفت: مقرر بود تا پایان شهریورماه رتبه بندی کارگزاران انجام شود که این اتفاق در موعد مقرر رخ داده و به زودی رتبه کارگزاران در چهار گروه الف، ب، ج، د اعلام خواهد شد.دستورالعمل رتبه بندی شرکت‌های کارگزاری بورس کالا نیز هنوز نهایی نشده اما تا پایان سال اجرایی می‌شود.
*شرکت های بورسی و غیر بورسی تفاوتی ندارند
صالح آبادی مقررات انضباطی مشخص و مجزایی برای ناشران بورس، فرابورس و غیربورسی را مدنظر قرار داد و گفت: این دستورالعمل ها تصویب و ابلاغ شده و بر اساس آن علاوه بر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس، شرکت‌های خارج از بورس نیز باید اطلاعات خود را به مانند شرکت‌های بورسی به سازمان بورس ارائه کنند. در این صورت باتوجه به اینکه تفاوتی بین شرکت‌های پذیرفته شده بورسی و غیربورسی وجود نخواهد داشت، شرکت‌های خارج از بورس با هدف استفاده از مزایای حضور در بورس وارد بازار سهام یا فرابورس خواهد شد.
* چرخه معاملات بهینه سازی می شود
وی ادامه داد: این در حالی است که پروژه بهینه سازی چرخه معاملات با همکاری شرکت‌های کارگزاری و کانون کارگزاران از سه ماه پیش شروع شده است. بر اساس آن مدلی طراحی خواهد شد تا همه افراد با فرآیند استانداردی از زمان مراجعه به کارگزار تا پایان معامله مواجه شوند. در این جریان برخی از چرخه های موجود نیز اصلاح می شوند. این طرح ظرف سه ماه آینده نهایی می‌شود.
به گفته صالح آبادی آزمون بازار سرمایه در ۲۲ آبان در ۷ شهر تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، اهواز، تبریز و کرمان برگزار می‌شود اما آزمون نمایندگی یک فقط در تهران برگزار خواهد شد.
وی از انتشار اوراق مشارکت ۵۰۰ میلیارد تومانی پالایشگاه نفت آبادان ظرف یک ماه آینده خبر داد که از طریق فرابورس عرضه خواهد شد.
* امکان تغییر خریداران مخابرات تا قطعی شدن معامله
این مقام مسئول در نهاد ناظر بازار سرمایه کشور در ادامه اظهارات خود به جایگاه خریداران شبه دولتی در همه بازارهای دنیا اشاره کرد و گفت: این دسته از خریداران با تجمیع منابع مالی در عرضه‌های بلوکی اقدام به خرید شرکت ها می‌کنند. اگر فرض کنیم سازمانی مانند تأمین اجتماعی هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد بهترین مکان برای سرمایه گذاری، بورس است چرا که این دسته از نهادها به دلیل غیردولتی بودن نمی‌توانند نقدینگی خود را به خزانه واریز کنند. لذا بهترین محل سرمایه گذاری بازار سهام است که از شفافیت مناسبی برخوردار است.
صالح آبادی ادامه داد: از سوی دیگر قانونگذار هم اعلام کرده شبه دولتی‌ها تا ۴۰درصد از مؤسسات و بنگاه‌ها را می‌توانند خریداری کنند. در عین حال راه برای بخش خصوصی باز است. در تاریخ بورس نیز فقط یک بار برای عرضه بلوک ۵۱ درصدی مخابرات تأیید اهلیت خریداران انجام شده است.
وی افزود: در حالی بر اساس قانون ۸۰ درصد از واگذاری ها به بخش‌های غیردولتی، تعاونی و خصوصی قابل واگذار است که اگر نیاز باشد قوانین موجود باید توسط مجلس ارائه شود. از سوی دیگر ظرف چند وقت آینده گزارش آماری شش ماهه اول سال و ترکیب خریداران و فروشندگان سهام در این مدت منتشر خواهد شد.
صالح آبادی در پاسخ به ماهیت خریداران بلوک ۵.۱ درصدی مخابرات خاطرنشان کرد: تا به امروز و تا زمانی که معامله ظرف ۳۰ روز کاری قطعی نشده باشد شرکت کارگزاری مربوطه (کارگزاری بهمن) ، خریدار این بلوک شناخته می‌شود و ما کارگزار را می‌شناسیم. این در حالی است که اسامی خریداران بعد از پایان ۳۰ روز کاری مشخص می‌شود و تا آن زمان به شرطی که اختلافی بین خریداران وجود نداشته باشد ترکیب نهایی خریداران می‌تواند تغییر کند.
* انتظارات بازار عامل افزایش قیمت‌های غیرمنطقی
وی در رابطه با قیمت‌گذاری کاذب سهام شرکت‌هایی مانند توسعه معادن روی و صدرا و شائبه دستکاری قیمت توسط شبه دولتی‌ها تصریح کرد: به عنوان کسی که درسازمان بورس مسئولیت دارم تصریح می‌کنم که هیچ دستکاری قیمتی در سهام این دو شرکت رخ نداده و افزایش قیمت‌های غیرمنطقی فقط به خاطر انتظارات بازار بود.
به گفته صالح آبادی سازمان بورس نمی‌تواند مانع از ورود و خروج سرمایه گذاران باشد و فقط به دنبال شفاف سازی در عرضه‌ها و ایجاد بازاری رقابتی است.
*محدود شدن دامنه نوسان قیمت
صالح آبادی در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با محدود شدن دامنه نوسان قیمت سهام شرکت ها به هنگام تقسیم سود و افزایش سرمایه خاطرنشان کرد: بر اساس اختیارات قانونی تا جایی که بتوانیم برای ایجاد قواعد منصفانه برای بازار استفاده می‌کنیم. بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که اگر شرکتی هیچ تغییراتی در اطلاعات نداشته باشد و فقط تقسیم سود و یا افزایش سرمایه داشته نباید بیش از ۳ درصد دامنه نوسان در روز بازگشایی داشته باشد، اما اگر سود یا زیان هر سهم شرکتی با تغییر با اهمیتی مواجه شد می‌تواند مشمول دامنه نوسان ۳ درصدی در روز بازگشایی نماد نباشد.
وی با بیان اینکه برخی از قواعد معاملات در حال بازنگری است خاطرنشان کرد: اگر شرکتی افزایش سرمایه بدهد و همزمان با آن سود خود را تعدیل دهد به هنگام بازگشایی نماد می‌تواند مشمول دامنه بیش از ۳ درصدی قیمت باشد.
صالح آبادی به دریافت طرحی از جانب شرکت بورس اشاره کرد که بر اساس آن پیشنهاداتی برای تفاوت دامنه قیمت تابلوها شده اما دو نگرش مدیریتی در این طرح وجود دارد که مشتمل بر مناسب بودن این طرح و همچنین عدم تفاوت بین تابلوها است.
وی در خاتمه به برگزاری اولین جشنواره برترین‌های بازار سرمایه در اول آذر سال جاری و همچنین برگزاری نمایشگاه بورس در نیمه دوم دی ماه خبر داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا