گمانه زنی های موبنا از تغییر و تحولات در وزارت ارتباطات

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا ، کوچک سازی وزارت ارتباطات از یک سال پیش با حرکت به سمت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران در دستور کار قرار گرفت . با ابلاغ اساسنامه شرکت مخابرات ایران و واگذاری سهام این شرکت و ۳۲ شرکت زیرمجموعه آن ، عملا گام های محکمی …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا ، کوچک سازی وزارت ارتباطات از یک سال پیش با حرکت به سمت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران در دستور کار قرار گرفت . با ابلاغ اساسنامه شرکت مخابرات ایران و واگذاری سهام این شرکت و ۳۲ شرکت زیرمجموعه آن ، عملا گام های محکمی برای اجرای کوچک سازی در وزارت ارتباطات برداشته شد.
حال که ۸۰ درصد سهام شرکت مخابرات ایران از وزارت ارتباطات جدا شده و تنها ۲۰ درصد این شرکت در اختیار وزارت ارتباطات باقی مانده است، به نظر می رسد تغییر ساختار در این وزارتخانه در جهت ادغام برخی معاونت ها و یا انحلال آنها پیش می رود.
وزارت ارتباطات تاکنون دارای ۵ معاونت ارتباطات و برنامه ریزی ، فناوری اطلاعات ، حقوقی و امور مجلس ، توسعه مدیریت و امور پشتیبانی و آموزش ، پژوهش و امور بین الملل بوده و شوراهای عالی فضایی ، فناوری اطلاعات ، تمبر و کمیسیون تنظیم مقررات زیرنظر این وزارتخانه اداره می شد.
مرکز تحقیقات مخابرات ایران ، دانشکده علمی کاربردی مخابرات ، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، سازمان فضایی ، شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران و شرکت های زیرمجموعه ،  شرکت مادر تخصصی پست ایران و شرکت های زیرمجموعه آن ، پست بانک ، شرکت خدمات هوایی پیام و باشگاه پیام نیز زیرمجموعه های وزارت ارتباطات محسوب می شدند.
در یک سال گذشته با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ، شرکت های ارتباطات زیرساخت و فناوری اطلاعات با تصویب اساسنامه جدید از شرکت مخابرات ایران منفک و به بخش حاکمیتی وزارت ارتباطات سپرده شدند.
انحلال معاونت فناوری اطلاعات
برخی گمانه زنی ها از احتمال انحلال معاونت فناوری اطلاعات حکایت دارد. این معاونت که در آغاز کار دولت نهم با ارائه طرح هایی چون اینترنت ملی ، حساب اینترنتی دانش آموزان ، اتصال مدارس به شبکه ملی اینترنت و کارت هوشمند ملی از پر سر و صدا ترین معاونت های وزارت ارتباطات بود، نزدیک سه سال است در سکوت کامل به سر می برد و با اجرای تغییر ساختار در وزارت ارتباطات منحل شده و وظایف آن به شرکت دیتا محول خواهد شد.
شنیده می شود عبدالمجید ریاضی معاون فناوری اطلاعات وزیر ارتباطات با انحلال این معاونت به ریاست هیات مدیره شرکت فناوری اطلاعات (دیتا ) منصوب خواهد شد.
ادغام معاونت پارلمانی با پشتیبانی
ادغام معاونت های حقوقی و امور مجلس با توسعه مدیریت و امور پشتیبانی از دیگر احتمالاتی است که با توجه به تغییر ساختار وزارت ارتباطات دور از ذهن نیست.
معاونت توسعه مدیریت و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات، نقش پررنگی در این مجموعه ایفا نکرده شاید به همین دلیل است که وزیر ارتباطات در راستای کوچک سازی این وزارتخانه ، ادغام این معاونت را با معاونت پارلمانی و حقوقی در دستور کار دارد. با این ادغام این معاونت دارای چند اداره کل خواهد شد.
به نظر می رسد محمد خواجه پور معاون پارلمانی وزارت ارتباطات در پست خود ابقا شود.
تغییر در معاونت ارتباطات و برنامه ریزی
شنیده ها حکایت از آن دارد که محمد حسن محبیان عراقی سمت مدیرعامل شرکت پست ایران یکی از گزینه های وزیر ارتباطات برای معاونت ارتباطات و برنامه ریزی است. محبیان عراقی در گفت وگو با موبنا در این مورد اظهار بی اطلاعی کرد.
شرکت پست نیز قرار است تا پایان امسال به بخش خصوصی واگذار شود.
تعیین معاونت آموزش ، پژوهش و امور بین الملل 
این معاونت که از ادغام دو معاونت آموزش و بین الملل شکل گرفته ، چندی است معاون ندارد و غلامعلی حسنی صدر در سمت سرپرست معاونت آموزش ، پژوهش و امور بین الملل ایفای نقش می کند.
برخی اخبار از احتمال از انتصاب محمود هراتیان نژادی – از اعضای هیات مدیره پست بانک – به پست معاونت آموزش ، پژوهش و امور بین الملل حکایت دارد.
هراتیان نژادی در آغار کار دولت نهم مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات بود.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
گمانه زنی ها حاکی از آن است که بدنه سازمان تنظیم مقررات به شکل فعلی باقی می ماند و تغییر نمی کند. به نظر نمی رسد، محمود خسروی معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات این سازمان را ترک کند . تا بازنشستگی خسروی نزدیک به دو سال زمان باقی است.
تغییرات در هیات مدیره شرکت مخابرات ایران
تغییراعضای هیات مدیره شرکت مخابرات ایران با وجود واگذاری بیش از ۵۰ درصد سهام این شرکت به کنسرسیوم داخلی توسعه اعتماد مبین بدیهی است. با وجود این واگذاری ۳ نفر از اعضای هیات مدیره مخابرات توسط این کنسرسیوم تعیین شده و یک نفر نماینده وزارت اقتصاد (دولت ) و یک نفرنیزنماینده سهام عدالت به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب می شوند.
به این ترتیب ابقای وفا غفاریان – رییس هیات مدیره – ، صابر فیضی – مدیرعامل شرکت – و ناصر یوسف پور – عضو هیات مدیره – که توسط وزیر ارتباطات دولت نهم انتخاب شده بودند ، در این شرکت بعید به نظر می رسد.
شنیده می شود وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار یکی از گزینه ها برای تصدی پست ریاست هیات مدیره شرکت مخابرات ایران است. به نظر می رسد در صورت وقوع این امر ، محمد مهدی عطوفی که معاون فعلی صدوقی است به مدیرعاملی شرکت ارتباطات سیار منصوب شود.
وزیر ارتباطات ، محمد علی فرقانی را به ریاست سازمان فضایی منصوب کرده. وی پیش از این مدیرعامل شرکت قطعات الکترونیک شیراز بود.
با تمامی این تغییرات ، ترکیب کلی وزارت ارتباطات تحول محسوسی پیدا نخواهد کرد و تمامی افرادی که قرار است تصدی پست های مختلف وزارت ارتباطات را به عهده بگیرند با توجه به حضور در  وزارت دفاع  و شرکت های صاایران دارای وجه اشتراکی از نظر سابقه های پیشین خود هستند.
۱۲۸/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا