میلیاردها تومان کابل تلفن هنوز زیربار نرفته است

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا ، ۳۰ تا ۴۰ درصد کار اجرایی مراکز تهران اعم از نگهداری در اختیار بخش خصوصی است و ۷ منطقه تلفن شهری که شامل حدود ۹۰ مرکز در سطح تهران می شود ، براساس مناقصه طرح کلی کابل های مراکز ثابت به این پیمانکاران سپرده شده است که بسیاری …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا ، ۳۰ تا ۴۰ درصد کار اجرایی مراکز تهران اعم از نگهداری در اختیار بخش خصوصی است و ۷ منطقه تلفن شهری که شامل حدود ۹۰ مرکز در سطح تهران می شود ، براساس مناقصه طرح کلی کابل های مراکز ثابت به این پیمانکاران سپرده شده است که بسیاری این واگذاری را غیر کارشناسی عنوان می کنند.
به گفته شاهدان عینی دایر کردن هرخط تلفن ثابت در استانی مانند تهران چندین ماه طول می کشد و آماده نبودن این بستر برای واگذاری خطوط ، باعث اشاعه رشوه در برخی مناطق مخابراتی شده است .
هم اکنون درخواست متعددی از سوی شهروندان برای داشتن خطوط تلفن ثابت ارائه می شود که کابل کشی مراکز مخابراتی براساس کافوی نوری باعث شده تا این درخواست ها بخصوص در موارد درخواست ADSL با محدودیت خاص قابل اجرا باشد.
به گفته برخی مدیران مراکز مخابراتی در تهران ، متقاضیان خطوط تلفن ثابت در اکثر مناطق به دلیل نبود امکانات مجبور می شوند که برای تقاضای خود چندین ماه مراجعه کنند.
مدیر یکی از مراکز مخابراتی در شهر تهران با تاکید براینکه در تمام دنیا بروز رسانی تلفن ثابت به این معنی است که ارتباط متقاضی طی دو روز وصل می شود و حتی در برخی کشورها به یک روز هم نمی کشد ، به خبرنگار موبنا گفت: واگذاری تلفن ثابت در کشور ما با وجودی که گفته می شود به روز است اما در اکثر موارد ماهها طول می کشد.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ، نبود خط آزاد بزرگترین مشکل عدم ارائه خطوط پرسرعت (ADSL ) است ، ادامه داد: در حالیکه مسئولان وزارت ارتباطات بارها اعلام کرده اند که برای واگذاری ADSL پهنای باند مناسب است و مشکلی وجود ندارد اما به دلیل نبود خط تلفن ، این سرویس به متقاضیان قابل ارائه نیست.
وی افزود: خطوط فعلی تلفن ثابت در استانی مانند تهران به صورت PCM است و امکان واگذاری ADSL روی این سیستم عملیاتی نیست . امکان جمع کردن خطوط PCM نیز تنها در شرایطی وجود خواهد داشت که از بسترهای گذشته استفاده شود اما این بسترها چند سال است که به زیر بار نرفته است.
این مدیر مرکز مخابراتی با اشاره به نبود امکانات و بستر مناسب برای ارائه ADSL به متقاضیان ، خاطرنشان کرد: ضعف مدیریتی و نداشتن تخصص از جمله مسائلی است که باعث شده مراکز تلفن ثابت در تهران با مشکلات بسیاری روبرو باشند.
به گفته وی در بسیاری از مراکز مخابراتی از مدیران بازنشسته و راس کار استفاده شده که به عنوان پیمانکار در قالب طرح شاغل دولتی هم فعال هستند و برخی پیمانکاران نیز از رابطه و ضابطه در این بخش استفاده کرده اند.
مدیر یکی دیگر از مراکز مخابراتی تهران به خبرنگار موبنا گفت: میلیاردها تومان کابل بلااستفاده زیرزمین خوابیده است که به دلیل عدم آماده سازی بستر قابل استفاده نیست.
وی با بیان اینکه چند سال است که این کابل ها زیرزمین مانده و زیر بار نرفته است ، گفت: خسارت وارده به این کابل ها به منزله هدر رفتن سرمایه ملی است چرا که در هر مرکز مخابراتی تهران بین ۶ تا ۱۰میلیارد تومان کابل ، بلااستفاده مانده است .
وی با اشاره به این کابل ها که به هیچ چیز وصل نیست ، خاطرنشان کرد: ضعف مدیریت منجر به عدم استفاده از بسترهای گذشته شده وگرنه از لحاظ بسترسازی همه چیز آماده اجرا است.
این پیمانکار توسعه مرکز مخابراتی ، با تاکید براینکه ۸ سال است که توسعه ای در این بخش انجام نشده ، افزود:ADSL معضلی در تهران شده  به نحوی که بعضی ها عاجزانه درخواست جمع آوری PGS دارند اما درخواست مراکز برای توسعه کابل با بستر موجود غیرممکن است.
وی با بیان اینکه با انتخاب مدیران نالایق روزبروز وضعیت نامناسب تری را در این بخش شاهد هستیم ، ادامه داد: واگذاری خطوط تلفن ثابت در برخی مراکز به صورت کابل هوایی با فواصل طولانی وغیر استاندارد انجام می شود.
وی گفت: مسئولان برای یک سری امکانات و استفاده شخصی ما را مجبور می کنند که کابل هوایی بکشیم که امکان دارد هر لحظه این ارتباط قطع شود و نیز زیبا سازی فضای شهری و امنیت شبکه را به خطر می اندازد و خرابی زیاد به بار می آورد چرا که این عمل غیر استاندارد و غیر فنی است.لذا با توجه به فشار این مدیران در بعضی مراکز مخابرات برای افراد خاص امکانات به هر طریق ممکن ایجاد می شود که فقط باعث رضایت خواص می شود.
۱۲۸/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا