سرنوشت فعالان عرصه VOIP توسط شرکت زیرساخت بررسی شد

به گزارش سازمان خبری موبنا ، روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: در این فراخوان خواسته شده بود، شرکت های فعال در این عرصه، با دریافت اسناد فراخوان ،آن را تکمیل و تا تاریخ اعلام شده به زیرساخت ارائه دهند. ضمن این که به آنها گفته شده بود حضور آنان در این فرخوان هیچ …

به گزارش سازمان خبری موبنا ، روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: در این فراخوان خواسته شده بود، شرکت های فعال در این عرصه، با دریافت اسناد فراخوان ،آن را تکمیل و تا تاریخ اعلام شده به زیرساخت ارائه دهند. ضمن این که به آنها گفته شده بود حضور آنان در این فرخوان هیچ حقی برایشان  در مزایده ای که بعدا در این زمینه برگزار خواهد شد، ایجاد نمی کند.
پس از آن مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در آبان ماه ۸۶ طی مصاحبه ای که در رسانه ها منتشر شد، اعلام کرد زیرساخت مزایده تبادل ارتباطات بین الملل را برگزار می کند و در همان زمان به شرکت های فعال در عرصه VOIP پیشنهاد  داد ، کنسرسیومی تشکیل دهند و در این مزایده شرکت کنند.
سرانجام در اسفند ماه ۸۶ آگهی این مزایده در روزنامه ها منتشر شد و تا ۱۷ فروردین ماه ۸۷ تمدید شد.
در مقابل انجمن شرکت های اینترنتی و سازمان نظام صنفی رایانه ای ،دو نهاد صنفی که اغلب شرکت های فعال در عرصه VOIP در آن ها عضویت دارند تلاش های جداگانه ای برای توقف برگزاری مزایده انجام دادند. ازجمله یک گردهمایی در اتاق بازرگانی صنایع و معادن ، با حضور مدیران و نمایندگان ۸۰ شرکت فعال در عرصه VOIP از سراسر کشور، در مخالفت با این مزایده برگزار کردند.
در همان زمان مسئولان این دو نهاد صنفی  در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند که از اعضای خود خواسته اند در این مزایده شرکت نکنند.
همزمان یازده اردیبهشت ماه ۸۷ معاون اول رئیس جمهور طی بخشنامه ای اعلام کرد، همه دستگاه های اجرایی دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی به جز صدا و سیما و نیروهای مسلح باید ارتباطات ماهواره ای و مخابراتی خارج از کشور خود را از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأمین کند.
این بخشنامه اعلام محدودیت جدیدی برای فعالان بدون مجوز در عرصه VOIP بود.

برندگان مزایده VOIP مشخص شدند
نهایتا از سوی شرکت زیرساخت برندگان مزایده VOIP در شهریور ماه ۸۷ معرفی شدند. شرکت های تراشه سبز ، ضحی کیش و پیشگامان کویر یزد به عنوان برنده اعلام شدند، در همان ابتدا این شرکت ها با صدور اطلاعیه ای به شرکت های VOIP پیشنهاد همکاری دادند، که زیرساخت در مقابل این پیشنهاد هیچ گونه دخالتی نکرد وبه این شرکت ها گفت در هر حال ما با سه شرکت طرف هستیم.
شرکت های برنده مزایده در اسفند ماه ۸۷ فعالیت خود را در حوزه ترمینیشن و تنها شرکت های پیشگامان کویر یزد و تراشه سبز در حوزه  اورجینیشن  فعالیت خود را آغاز کردند .
شرکت های فعال در عرصه VOIP در اواخر خرداد ماه ۸۸ اعلام کردند، از ۲۸ خرداد ماه سرویس آنها قطع شده است .آنها با اشاره به  حجم دو تا دو ونیم میلیارد تومانی بازار مکالمات اورجینیشن در ایران ، اعلام کردند به این ترتیب با قطع سرویس هایشان خسارت زیادی دیده اند ،این در حالی بود  که می گفتند تنها سه پیمانکار زیرساخت می توانند سرویس مناسبی ارایه دهند.
در حال حاضر شرکت های VOIP  با همکاری از طریق یکی از شرکت های برنده مزایده –پیمانکار زیرساخت-  به فعالیت خود ادامه می دهند.
این در حالی است که شماری از این  شرکت ها، قیمت های خود را به بهانه این همکاری تا سه برابر افزایش دادند.

آغاز تقابل فعالان عرصه VOIP با  وزارت ICT
روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: رویداد هایی که بدان اشاره شد مربوط به دو سال اخیر است، اما آغاز تقابل فعالان این عرصه با  وزارت ICT به اواخر دولت هشتم باز می گردد.
در ۲۲ مرداد ۸۴ در حالی که آیین نامه VOIP از سوی سازمان تنظیم مقررات در حال تصویب بود ۲۰۰ نفر از اعضای انجمن شرکت های اینترنتی با تحصن در برابر مجلس و پس از آن در برابر ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با این آئین نامه مخالفت کردند که سرانجام با مذاکره نمایندگان این انجمن و دکتر معتمدی ، که با هماهنگی رئیس کمیسیون صنایع مجلس و یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس صورت گرفت، تصویب این آئین نامه متوقف شد.
براساس آیین نامه یاد شده شرکت های فعال در عرصه VOIP موظف بودند علاوه بر پرداخت ضمانت نامه و هزینه دریافت کد چهار رقمی و استقرار در مرکز سوئیچ‌های مخابراتی، به ازای هر دقیقه تلفن اینترنتی به مقصد خارج از کشور دو تا سه سنت (۱۷ تا ۲۸ تومان)، برای هر دقیقه تلفن خارج به تلفن ثابت در ایران حدود پنج سنت (۳۰ تا ۴۵ تومان) و به ازای هر دقیقه مکالمه اینترنتی از خارج به تلفن همراه در ایران حدود ۱۰ سنت (۷۲ تا ۹۰ تومان) به مخابرات بپردازند.
بررسی عملکرد شرکت های فعال در عرصه VOIP  طی ده سال اخیر نشان می دهد، این شرکت ها  پس از دریافت مجوز فعالیت یک ساله همچنان سال ها بدون تمدید مجوز به فعالیت خود ادامه داده اند و طی این مدت با برگزاری تجمع و دیدار با مجلسیان تلاش کرده اند، تصویب  هرآیین نامه ای را از سوی  سازمان تنظیم مقررات  در این خصوص متوقف کنند و زمانی که زیرساخت اقدام به برگزاری مزایده کرد، اعلام کردند این موضوع در حوزه  فعالیت سازمان تنظیم مقررات  است و زیرساخت باید مزایده را متوقف کند  ، درمجموع این شرکت ها همواره  بدون ارایه هیچ گونه راه حل عملی، خواستار ادامه شرایط قبلی بودند.
۱۲۸/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا