نگاهی به فرآیند برگزاری مزایده VOIP و واکنش فعالان این عرصه

به گزارش ایرنا، شرکت زیر ساخت روز دوشنبه به تحلیل وضعیت شرکت های VOIP پرداختو افزود: این شرکت ها در مجموع همواره بدون ارایه هیچ گونه راه حل عملی، خواستار ادامه شرایط قبلی بودند و طی این مدت با برگزاری تجمع و دیدار با مجلسیان تلاش کرده اند،بررسیو تصویب هرآیین نامه ای را از سوی …

به گزارش ایرنا، شرکت زیر ساخت روز دوشنبه به تحلیل وضعیت شرکت های VOIP پرداخت
و افزود: این شرکت ها در مجموع همواره بدون ارایه هیچ گونه راه حل عملی، خواستار ادامه شرایط قبلی بودند و طی این مدت با برگزاری تجمع و دیدار با مجلسیان تلاش کرده اند،بررسی
و تصویب هرآیین نامه ای را از سوی سازمان تنظیم مقررات در این خصوص متوقف کنند.
همچنین شرکت های VOIP زمانی که زیرساخت اقدام به برگزاری مزایده کرد، اعلام کردند این موضوع در حوزه فعالیت سازمان تنظیم مقررات است و زیرساخت باید مزایده را متوقف کند.
** تاریخچه برگزاری مزایده VOIP
شرکت ارتباطات زیرساخت برای نخستین بار آگهی فراخوان شناسایی پیمانکار مخابرات بین الملل را در خرداد ماه ۸۶ در روزنامه ها منتشر و مجدداً در تیرماه ۸۶ تمدید کرد.
در این فراخوان خواسته شده بود، شرکت های فعال در این عرصه، با دریافت اسناد فراخوان ، آن را تکمیل و تا تاریخ اعلام شده به زیرساخت ارائه دهند. ضمن اینکه به آنها گفته شده بود حضور آنان در این فراخوان هیچ حقی برایشان در مزایده ای که بعدا در این زمینه برگزار خواهد شد، ایجاد نمی کند.
پس از آن مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در آبان ماه ۸۶ طی مصاحبه ای که در رسانه ها منتشر شد، اعلام کرد: زیرساخت مزایده تبادل ارتباطات بین الملل را برگزار می کند و در همان زمان به شرکت های فعال در عرصه VOIP پیشنهاد داد، کنسرسیومی تشکیل دهند و در این مزایده شرکت کنند.
سرانجام در اسفند ماه ۸۶ آگهی این مزایده در روزنامه ها منتشر شد و تا ۱۷ فروردین ماه ۸۷ تمدید شد.
** واکنش شرکت های VOIP
در مقابل انجمن شرکت های اینترنتی و سازمان نظام صنفی رایانه ای، دو نهاد صنفی که اغلب شرکت های فعال در عرصه VOIP در آنها عضویت دارند، تلاش های جداگانه ای برای توقف برگزاری مزایده انجام دادند. از جمله یک گردهمایی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، با حضور مدیران و نمایندگان ۸۰ شرکت فعال در عرصه VOIP از سراسر کشور، در مخالفت با این مزایده برگزار کردند.
در همان زمان مسئولان این دو نهاد صنفی در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند: از اعضای خود خواسته اند در این مزایده شرکت نکنند.
همزمان یازده اردیبهشت ماه ۸۷ معاون اول رئیس جمهور طی بخشنامه ای اعلام کرد، همه
دستگاه های اجرایی دولتی و موسسات عمومی غیردولتی به جز صدا و سیما و نیروهای مسلح باید ارتباطات ماهواره ای و مخابراتی خارج از کشور خود را از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأمین کنند.
این بخشنامه اعلام محدودیت جدیدی برای فعالان بدون مجوز در عرصه VOIP بود.
در نهایت از سوی شرکت زیرساخت برندگان مزایده VOIP در شهریور ماه ۸۷ معرفی شدند.
شرکت های تراشه سبز، ضحی کیش و پیشگامان کویر یزد به عنوان برنده اعلام شدند.
در همان ابتدا این شرکت ها با صدور اطلاعیه ای به شرکت های VOIP پیشنهاد همکاری دادند که زیرساخت در مقابل این پیشنهاد هیچ گونه دخالتی نکرد و به این شرکت ها گفت در هر حال ما باسه شرکت طرف هستیم. شرکت ها ی برنده مزایده در اسفند ماه ۸۷ فعالیت خود را در حوزه “تلفن اینترنتی خارج به داخل”(ترمینشن) و تنها شرکت های پیشگامان کویر یزد و تراشه سبز در حوزه “تلفن اینترنتی داخل به خارج” (اورجینیشن) فعالیت خود راآغاز کردند.
** قطع خدمات شرکت های VOIP
شرکتهای فعال در عرصه VOIP در اواخر خرداد ماه۸۸ اعلام کردند، از ۲۸ خرداد ماه سرویس آنها قطع شده است که آنها با اشاره به حجم ۲ تا ۲ و نیم میلیارد تومانی بازار مکالمات، در ایران، اعلام کردند به این ترتیب با قطع سرویس هایشان خسارت زیادی دیده اند، این در حالی بود که می گفتند تنها سه پیمانکار زیرساخت می توانند سرویس مناسبی ارایه دهند.
در زمان حاضر شرکت های VOIP با همکاری از طریق یکی از شرکت های برنده مزایده پیمانکار زیرساخت به فعالیت خود ادامه می دهند.
این در حالی است که شماری از این شرکت ها، قیمت های خود را به بهانه این همکاری تا سه برابر افزایش دادند.
رویدادهایی که بدان اشاره شد مربوط به دو سال اخیر است، اما آغاز تقابل فعالان این عرصه با وزارت ICT به اواخر دولت هشتم باز می گردد، در ۲۲ مرداد ۸۴ در حالی که آیین نامه VOIP از سوی سازمان تنظیم مقررات در حال تصویب بود ۲۰۰ تن از اعضای انجمن شرکت های اینترنتی با تحصن در برابر مجلس و پس از آن در برابر ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با این آئین نامه مخالفت کردند که سرانجام با مذاکره نمایندگان این انجمن و آقای معتمدی که با هماهنگی رئیس کمیسیون صنایع مجلس و یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس صورت گرفت، تصویب این آئین نامه متوقف شد.
براساس آیین نامه یادشده شرکت های فعال در عرصه VOIP موظف بودند علاوه بر پرداخت ضمانتنامه و هزینه دریافت کد چهار رقمی و استقرار در مرکز سوئیچ‌های مخابراتی، به ازای هر دقیقه تلفن اینترنتی به مقصد خارج از کشور دو تا سه سنت (۱۷ تا ۲۸ تومان)، برای هر دقیقه تلفن خارج به تلفن ثابت در ایران حدود پنج سنت (۳۰ تا ۴۵ تومان) و به ازای هر دقیقه مکالمه اینترنتی از خارج به تلفن همراه در ایران حدود ۱۰ سنت (۷۲ تا ۹۰ تومان) به مخابرات بپردازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا