مجمع رد و مجلس تصويب كرد

نسترن دقيقی بعد از گذشت هفت هفته، در نهايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رضايت دادند تا استاني شدن انتخابات قوه مقننه  مجدد در دستور كار قرار گيرد. دستوري كه در طول اين چند هفته و پيش از آن حواشي‌هاي متعددي براي بهارستان ايجاد كرده بود. از آنجايي كه در تقويم سياسي امسال كشور انتخابات دوره …

نسترن دقيقی
بعد از گذشت هفت هفته، در نهايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رضايت دادند تا استاني شدن انتخابات قوه مقننه  مجدد در دستور كار قرار گيرد. دستوري كه در طول اين چند هفته و پيش از آن حواشي‌هاي متعددي براي بهارستان ايجاد كرده بود. از آنجايي كه در تقويم سياسي امسال كشور انتخابات دوره دهم مجلس شوراي اسلامي را داريم، اين‌كه نمايندگان چه تصميمي براي آن بگيرند از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. با اين حال به نظر مي‌رسد طرحي استاني شدن انتخابات از استخوان‌بندي مناسبي برخوردار نيست چرا كه در مجالس گذشته نيز اين موضوع مطرح شده بود و در نهايت با ايرادهاي شوراي نگهبان از دستور كار خارج شد. اما اعضاي كميسيون‌ شوراهاي مجلس نهم اعتقاد دارند طرح آنها چيز ديگري است. با وجود دفاع اميرخجسته، رئيس كميسيون شوراها از طرح استاني شدن انتخابات مجلس، اين طرح يك بار به علت ايرادهاي قانوني از دستور مجلس خارج شد و روز گذشته مجدد روي ميز كار صحن علني نمايندگان قرار گرفت.اين در حالي است كه مجمع تشخيص مصلحت نظام اين طرح را در قالب سياست كلي نظام رد كرده بود.
دردسري به نام استاني شدن
استاني شدن انتخابات مجلس، عمر طولاني در بهارستان دارد اما هر بار به دلايل مختلف مسكوت مي‌ماند. اما در مجلس نهم تا كنون دو بار به صحن آمد و هر دو بار هم با پيشنهاد مسكوت ماندن مواجه شد. اولين بار دوم ارديبهشت بود كه طرح استاني شدن انتخابات در نشست علني مطرح و بعد از بررسي كليات و تصويب كليات به دستور علي لاريجاني، اين طرح از دستور كار خارج شد. بايد يادآور شد كه براي آنكه استاني شدن انتخابات در دستور قرار گيرد، امير خجسته با حضور در جلسه هيات رئيسه خواستار اولويت دادن به طرح استاني شدن انتخابات را داد و هيات رئيسه هم با آن موافقت كردند اما ظاهرا آنها  خبر نداشتند كه طرح ايرادهاي متعددي دارد و در نشست علني بازگشت به كميسيون شوراها و امور داخلي كشور به راي گذاشته شد و مجدد اين كميسيون، طرح را براي رفع ايرادها در دستور قرارداد.
حل مشكل براي تصويب
رئیس مجلس در اولين چهارشنبه ماه ارديبهشت بعد از آنكه موافقت نمايندگان را با كليات طرح استاني شدن انتخابات گرفت، گفت که یکسری نکات را معاونت قوانین در مورد این طرح مطرح کرده است که این موارد در اخطارهای نمایندگان نیز مورد اشاره قرار گرفت از این رو اگر نمایندگان موافق باشند این طرح مجددا به کمیسیون شوراها برای اصلاح این موارد ارجاع داده می‌شود. وی افزود: ما از کمیسیون شوراها می‌خواهیم که ظرف دو هفته این موارد و ابهامات را بررسی و مجددا به مجلس ارائه دهد ما نیز سریع این طرح را در دستور کار مجلس قرار می‌دهیم. رئیس‌مجلس تاکید کرد که کمیسیون شوراها با سرعت مجددا این طرح را بررسی و اظهارات نمایندگان و نظرات دولت را در رفع ابهامات لحاظ کند. با وجود تاكيد لاريجاني بر« سرعت» كميسيون شوراها اين طرح را بعد از هفت هفته به صحن علني آورد. بايد يادآور شد آن روز  علي لاريجاني موافق اين طرح نبود چرا كه مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام كرده  كه این طرح در جلسه دولت مطرح شده و دولت با آن مخالفت کرده بود. اما اين نكته تاثيري در روند مجلس نداشت و روز گذشته استاني شدن انتخابات مجدد در دستور قرار گرفت.
تعيين حوزه انتخابيه
صبح روز گذشته نمايندگان در اولين ماده طرح مذكور، حوزه انتخابيه را مشخص كردند. بر اساس مصوبه مجلس محدوده جغرافیایی هر استان در انتخابات مجلس یک حوزه استانی محسوب شود که تعداد نمایندگان آن معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است. اين ماده  با ۱۱۲ رأی موافق، ۴۷ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد. همچنين  در تبصره این ماده تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مستند به قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب ۳۰/۱/۱۳۶۶ و اصلاحیه‌های بعدی آن تعیین شده‌اند.
شرايط ثبت نام در حوزه انتخابيه‌
همچنین نمایندگان خانه ملت با تصویب ماده ۲ این طرح مقرر کردند که هریک از داوطلبان نمایندگی مجلس باید منحصرا برای یکی از حوزه‌های انتخابیه موجود در استان ثبت نام کنند. ثبت نام در بیش از یک حوزه انتخابیه، موجب لغو ثبت نام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس خواهد شد. هنگام بررسي مجدد طرح استاني شدن انتخابات، نقوي حسيني كه خواهان مطرح كردن طرحي در زمينه مذاكرات هسته‌اي بود، پيشنهاد مسكوت ماندن طرح انتخابات را داد تا بتواند با تغيير دستور، طرح خود را در صحن علني مطرح كند. اما اکثریت نمایندگان مخالفت کرده و خواستار ادامه بررسی بندهای دیگر آن در جلسات بعدی مجلس شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا