ضرر ۱۰۵ ميليارد توماني کاربران همراه اول

اختلالات شبکه تلفن همراه همچنان ادامه داردضرر ۱۰۵‌ميليارد توماني کاربران همراه اولم.ر.بهنام رئوفاز ما اصرار از ارتباط سياري‌ها انکار. به نظر مي‌رسد که اختلالات تلفن همراه اين روزها به اوج خود رسيده باشد. اگر شما هم از مشترکان همراه اول بوده و از قضا هم در تهران ساکن بوده باشيد حتما در يک هفته گذشته …

اختلالات شبکه تلفن همراه همچنان ادامه دارد
ضرر ۱۰۵‌ميليارد توماني کاربران همراه اول
م.ر.بهنام رئوف
از ما اصرار از ارتباط سياري‌ها انکار. به نظر مي‌رسد که اختلالات تلفن همراه اين روزها به اوج خود رسيده باشد. اگر شما هم از مشترکان همراه اول بوده و از قضا هم در تهران ساکن بوده باشيد حتما در يک هفته گذشته از خط رو خط شدن‌ها و قطعي‌هاي مکرري که در يک تماس تلفني براي‌تان اتفاق افتاده کلافه شده‌ايد.
کمي‌ دقت کنيد. ببينيد از حالت‌هاي ارتباطي که در ادامه آورده مي‌شود کدام يک بيشتر از همه براي شما اتفاق افتاده است؟
دريافت ديرهنگام پيامک ارسالي شما به شخص مورد نظر (در حالي که گوشي نامبرده روشن بوده و اتفاقا هم در کنار شما حضور دارد).
دريافت پيام تاييد پيامک (Delivery) در نيمه‌هاي شب، درحالي که پيام شما خيلي زودتر از اين زمان به مخاطب مورد نظر رسيده و جواب هم داده شده است.
دريافت تماس از يک شخص آشنا، اما با صدايي غريبه.
حضور دو شخص غريبه درست در وسط مکالمه دو شخص آشنا!
تماس با فرد مورد نظر از روي دفتر تلفن گوشي و پاسخ از سوي فردي غير مورد نظر!
رفت و آمدهاي مکرر آنتن تلفن همراه شما، در حالي که در جايي ثابت قرار داريد.
شنيدن پيغام‌هاي از پيش ذخيره شده شبکه همراه اول همانند مشترک مورد نظر در دسترس نيست، درست در وسط يک مکالمه!
قطع شدن‌هاي مکرر و مکرر و مکرر در ميان گفت و گو و در دقايق اول تماس.
بله! اگر خيلي با نظر ما در ابتداي گزارش موافق نبوديد، حتم دارم هم اکنون مشغول به دعا کردن براي نويسنده هستيد و . . .
طي يکي دو هفته گذشته براي نگارنده و بسياري از همکاران و دوستان مشکلاتي از اين دست بسيار اتفاق افتاده است. البته اين را بايد بگويم که بر اساس روال معمول طي ماه‌هاي اخير و هفته‌هاي گذشته باز هم از سوي مديران همراه اول گفت‌و‌گوهايي مبني بر اينکه ما اختلالي در شبکه شاهد نيستيم هم صورت گرفته است که پرچم دار گفت‌و‌گوهايي از اين دست را بايد محمدحسين فلاح اصغري، معاون نظارت و مديريت شبکه شرکت ارتباطات سيار اعلام کرد.
بنا به گفته‌هاي تکراري ايشان شبکه همراه اول هيچ مشکل خاصي ندارد و تنها ممکن است در برخي از مناطق که آنتن‌هاي تلفن همراه در دست تعمير يا بارگذاري بوده باشد اختلالاتي مقطعي و بسيار جزيي رخ دهد.
در مورد پيامک‌ها هم که اصلا صحبتي از اختلال نکنيد. چرا که اين شبکه علاوه بر اين که مشکلي پيش رو ندارد حتي براي روزهاي مبادا نيز مراکز اضافي در آستين دارد تا خدايي ناکرده خللي در ارائه پول‌سازترين سرويس همراه اول رخ ندهد.
اگر در بخش پيامک مشکلي داريد به زبان ساده و عاميانه بايد گفت که مشکل از خودتان است نه ارائه‌دهنده سرويس. کمي‌ گوشي خود يا اطرافيان‌تان را بررسي کنيد. شايد طرف مقابل شما را سر کار گذاشته باشد. با او براي اين کار تند برخورد کنيد. حتي اگر از بستگان و دوستان نزديک‌تان باشد مي‌توانيد از تنبيه بدني هم استفاده کنيد تا اعتراف کند که مشکل از شبکه نبوده و او خواسته با شما شوخي يا خدايي ناکرده سر کار رفته باشيد!
شايد دستگاه شما يا طرف مقابل خاموش است. شايد جعبه پيامک‌هاي شما لبريز از پيغام باشد و شما خبر نداريد. شايد زماني که حواس‌تان نبوده به شکل کاملا اتفاقي دستتان روي گزينه Setting رفته و از آنجا وارد منوي SMS Setting شده‌ايد و باز هم اتفاقي تنظيمات مربوط به شماره SMS Center دستکاري شده است که اين مشکلات عجيب و غريب مانند آواري ارتباطي بر سرتان خراب شده است.
به هر حال اين نکته را در نظر داشته باشيد که در تمام موارد فوق يا تقصير از شماست يا دستتان يا آستين دست‌تان. به قول معروف بي‌خود و بي‌جهت گناه ديگران را نشسته و فرد و شركت ديگري را مقصر ندانيد.
به گفته بسياري از کارشناسان مهمترين مشکلي که اين روزها کاربران تلفن همراه با آن دست به گريبانند به عدم استفاده از قرار داد سطح خدمات ميان کاربران و سرويس‌دهندگان باز مي‌گردد. قراردادي که سرويس دهنده را مجبور به پرداخت خسارت به کاربر براي ارائه سرويس بي‌کيفيت‌اش مي‌کند.
اما يک نکته را نيز نبايد در اين بين فراموش کرد و آن هم کسب درآمد‌ميليوني و شايد هم‌ميلياردي از اين مشکلاتي باشد که واقعا کاربر هيچ نقشي در آن نداشته و تماما بر عهده ارائه‌دهنده سرويس که همان همراه اول باشد، است.
براي اثبات اين مهم يک مثال ساده کافي است. بنا بر آخرين آمارهاي ارائه شده همراه اول هم‌اکنون بيش از ۲۸ميليون مشترک اعم از دائمي‌ و اعتباري دارد. از آنجايي که ارائه خدمات به مشترکان اعتباري گران‌تر است، براي آنکه ارقام ما رند باشد تمام اين مشترکان را دائمي‌فرض مي‌کنيم.
فرض کنيد مشترکان تلفن همراه به شکل متوسط روزانه ۱۰ تماس با شخص مورد نظر خود داشته باشند. اگر از بين اين تماس‌ها يک تماس ناموفق باشد (که بيشتر هم است) و هر پالس مکالمه را هم ۴۷ تومان فرض کنيم، خسارتي که به جمع کاربران وارد شده و درآمدي که شرکت ارتباطات سيار و در نهايت مخابرات ايران کسب مي‌کند برابر است با يک‌ميليارد و ۳۱۶ميليون تومان براي يک روز!
حال اين عدد را در يک ماه ۳۰ روزه ضرب مي‌کنيم که مي‌شود ۳۹‌ميليارد و ۴۸۰‌ميليون تومان. اما قبوض شرکت ارتباطات سيار هر دو ماه يک بار صادر مي‌شود پس بايد اين رقم را در عدد دو هم ضرب کنيم که در نهايت به رقم ۷۹‌ميليارد و ۹۶۰‌ميليون تومان مي‌رسيم.
در بخش پيامک هم فرض را بر اين مي‌گذاريم که به دليل اختلالات موجود هر مشترک مجبور باشد در روز يک پيامک اضافي ارسال کند. اگر پيامک ارسالي با حروف فارسي باشد براي يک دوره دو ماه درآمد همراه اول از اختلالات پيامکي مي‌شود ۱۳‌ميليارد و ۴۴۰‌ميليون تومان و اگر هم پيامک ارسالي با حروف لاتين باشد اين درآمد به رقم ۳۶‌ميليارد و ۹۶۰‌ميليون تومان مي‌رسد. اگر براي اختلالات پيامکي بخواهيم ميانگين اين دو رقم را به دست بياوريم به عدد ۲۵‌ميليارد و ۲۰۰‌ميليون تومان مي‌رسيم.
باز هم حداقل‌ها را در نظر مي‌گيريم. يعني اينکه اگر هر مشترک در طول روز يک تماس ناموفق و يک پيامک اجباري ارسال کند در نهايت درآمد يک دوره شرکت ارتباطات سيار از اين اختلالات برابر خواهد شد با ۱۰۵‌ميليارد و ۱۶۰‌ميليون تومان.
البته اين نکته را هم بايد اضافه کرد که سيستم بلينگ و صورتحساب‌گيري شرکت همراه اول به‌رغم انعقاد يک قرار داد ۱۱۰‌ميليارد توماني در نيمه اول سال ۸۵ همچنان در دست اجرا بوده و گفته مي‌شود که بخشي از قسمت‌هاي آن هم اکنون در حال استفاده است.
اگر خدايي ناکرده سيستم صورتحساب‌گيري اين شرکت نيز ايراداتي داشته باشد (که انشاا… اين اتفاق تنها در ذهن منفي نگارنده رخ داده باشد) رقم فوق‌الذکر بيشتر از اين‌ها افزايش خواهد داشت.
از ورود تلفن همراه به کشور در سال ۷۲ تا به امروز بيش از ۱۵ سال است که مي‌گذرد و روز به روز هم بر تعداد کاربران اين وسيله ارتباط جمعي اضافه مي‌شود. به رغم پيشرفت فناوري‌ها اما همچنان يک سوال بي‌پاسخ در ذهن کاربران تلفن همراه در ايران وجود دارد. اختلالات شبکه تلفن همراه چه زماني به پايان مي‌رسد؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا