چالشهاي پيش روي اپراتور سوم

در شرايط فعلي اپراتور سوم هر شرکتي که باشد و با هر شرکت خارجي که بخواهد همکاري نمايد، بدون شک دچار يک سري مشکلات ساختاري خواهد بود زيرا اولا فرهنگ سازي لازم براي استفاده از خدمات ارزش افزوده در ايران انجام نشده و مردم هنوز اين خدمات را نمي شناسند و دوم آنکه محدوديت هاي …

در شرايط فعلي اپراتور سوم هر شرکتي که باشد و با هر شرکت خارجي که بخواهد همکاري نمايد، بدون شک دچار يک سري مشکلات ساختاري خواهد بود زيرا اولا فرهنگ سازي لازم براي استفاده از خدمات ارزش افزوده در ايران انجام نشده و مردم هنوز اين خدمات را نمي شناسند و دوم آنکه محدوديت هاي پهناي باند همچنان که برروي اينترنت وجود دارد ، برروي شبکه موبايل نيز به شکلي وجود خواهد داشت و اين يکي از چالشهاي تلفن همراه نسل سوم است.
به اين ترتيب همانطور که خدماتي مانند GPRS و MMS پس از آنکه در کشور قانوني شد، نتوانست مشتريان و مخاطبين زيادي را به خود جلب کند، مشخص نيست که آيا اپراتور سوم مي تواند مشتريان خاص خود را در کوتاه مدت داشته باشد يا خير؟
به همين لحاظ در انتخاب شرکت خارجي بايد به توانمندي هاي آن شرکت در معرفي مناسب خدمات با ارزش افزوده و تجربيات لازم آن توجه داشت.
براي مثال اپراتور اتصالات که در مزايده اپراتور سوم تلفن همراه کشور بالاترين پيشنهاد قيمت را داده  برنده اين مزايده شده است، در اين زمينه در کنار شرکت “دو” در امارات متحده عربي توانسته است خدمات نسبتا خوبي ارائه کند و لذا انتظار مي رود که آن تجربيات را بتواند با فرهنگ مصرف کنندگان ايراني تلفيق  و خدمات جديدي ارائه کند.
توجه داشته باشيم که به گفته اتحاديه جهاني مخابرات (ITU ) تا سال ۲۰۱۲ تلفن همراه نسل چهارم در خدمت مردم خواهد بود؛ اين تلفن توانمندي انتقال داده تا يک گيگابيت در ثانيه را دارد و خدمات ارزش افزوده آن نسبت به تلفن همراه نسل سوم از نظر کيفيتبه به مراتب بيشتر است.
بنابراين زيرساختي که اپراتور تلفن همراه نسل سوم فراهم مي کند ، بگونه اي بايد باشد که بتواند در نهايت در چهار سال آينده تلفن همراه نسل چهارم را پوشش دهد که اين نيز يکي از چالشهاي اپراتور سوم است.
با توجه به مشکلاتي که اپراتور  سوم تلفن همراه در آينده خواهد داشت ، خوب است که از هم اکنون راهکارهاي مناسب براي حمايت هاي فني وحقوقي لازم از برنده مناقصه انديشيده شود .
۱۲۸/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا