فرمان رهبري ، منشور جديد فعاليت و تلاش

 اين سياستهاي کلي در چارچوب سند چشم انداز ۲۰ ساله و با رويکرد مبنايي پيشرفت و عدالت ابلاغ شده است. سياستهاي کلي برنامه پنجم توسعه داراي ۴۵ بند و شامل سرفصلهاي امور فرهنگي ، امور علمي و فناوري ، امور اجتماعي ، امور اقتصادي و امور سياسي ، دفاعي و امنيتي است.   آنچه در پيام …

 اين سياستهاي کلي در چارچوب سند چشم انداز ۲۰ ساله و با رويکرد مبنايي پيشرفت و عدالت ابلاغ شده است. سياستهاي کلي برنامه پنجم توسعه داراي ۴۵ بند و شامل سرفصلهاي امور فرهنگي ، امور علمي و فناوري ، امور اجتماعي ، امور اقتصادي و امور سياسي ، دفاعي و امنيتي است.
   آنچه در پيام رهبر معظم انقلاب مورد تاکيد قرار گرفته تاکيد ايشان بر اجراي برنامه پنجم با لحاظ تحولات جهاني است ضمن اينکه ايشان تصريح کرده اند ، اين قوانين چه در بعد تقنين و چه در بعد اجرا بايستي ظهور متناسب را داشته باشند.
   همانطور که پيش تر آمد ، پيام مقام معظم رهبري داراي چند سرفصل اصلي و اساسي است اما آنجا که به حوزه ما مربوط مي شود ، فرازي از اظهارات ايشان است که بر “استفاده بهينه از فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي براي تحقق اهداف فرهنگي نظام ” تاکيد کرده اند. اين فراز از فرمان رهبري در بند پنجم از نخستين سرفصل اين فرمان درج شده است.
   نگاه هوشمندانه رهبر معظم انقلاب به فناوري اطلاعات و ارتباطات بي گمان گوياي نقش کتمان ناپذير اين فناوري پيرامون تاثير اين فناوري در تحولات پيراموني بشر و نشاندهنده اهميت انکار ناشدني اين مبحث است.
   ايشان همچنين در فراز ديگري از اين فرمان لزوم التفات و توجه به “امور علمي و فناوري” را خاطرنشان ساخته اند و براي ابراز توجه به امور علمي ، دستور افزايش بودجه تحقيق و پژوهش به سه درصد توليد ناخالص داخلي تا پايان برنامه پنجم و افزايش ورود دانش آموختگان دوره کارشناسي به دوره هاي تحصيلات تکميلي به ۲۰ درصد را صادر کرده اند.
   فرمان مقام معظم رهبري از اين پس فصل الخطاب همه برنامه هاي نظري و عملي در کشور مي باشد و اهتمام ايشان به فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي مايه مباهات و خرسندي دست اندرکاران اين حوزه گسترده را فراهم ساخته است .
   اينک که فرمان رهبري صادر شده و منشور و دستور کار روشني پيش روي مجريان، مسوولان و قانونگذاران قرار گرفته است، از اين پس همچنان که ايشان فرمودند ، اهتمام و دقت نظر هيات دولت و مجلس و ساير دستگاههاي رييسي نظام مي تواند در اين باره نقش تعيين کننده ايفا کند.
۱۶۲/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا