مهم ترين چالش پيش روي دولت موبايل، ميزان آگاهي و آمادگي شهروندان است

فاطمه موثق در گفت وگو با خبرنگار موبنا منظور از آمادگي شهروندان را امکان و توانايي دسترسي و استفاده از فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي چون اينترنت، تلفن همراه و کامپيوتر دانست و اظهار داشت : در کشورهاي پيشرفته ميزان آمادگي شهروندان براي پذيرش فناوري ها  بالااست و اين مساله در کشورهاي در حال توسعه  متفاوت مي باشد. وي گفت …

فاطمه موثق در گفت وگو با خبرنگار موبنا منظور از آمادگي شهروندان را امکان و توانايي دسترسي و استفاده از فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي چون اينترنت، تلفن همراه و کامپيوتر دانست و اظهار داشت : در کشورهاي پيشرفته ميزان آمادگي شهروندان براي پذيرش فناوري ها  بالااست و اين مساله در کشورهاي در حال توسعه  متفاوت مي باشد.

وي گفت :  پايين بودن آمادگي شهروندان مي‌تواند دلايل مختلفي ازجمله سطح سواد و تحصيلات، ضعف در دانستن زبان انگليسي، ضعيف بودن زيرساخت‌هاي مخابراتي، پايين بودن درآمدهاي اقتصادي دولت و مردم، نداشتن برنامه‌ريزي منسجم براي بخش ICT داشته باشد.
وي با بيان اينکه دولت سيار به عنوان يک راهبرد  شامل پياده‌سازي و کاربردي کردن تمامي انواع فناوري‌هاي سيار و بي‌سيم، ادوات، سرويس‌ها و کاربردهاي مرتبط با آن است، يادآور شد: دولت موبايل بايد  با هدف ارتقاي ارائه خدمات مابين تمامي اجزا و نهادهاي جامعه اعم از شهروندان، بخش تجاري و ادارات دولتي شکل گيرد.
اين پژوهشگر ارتباطات ادامه داد : هرچند تلفن‌هاي همراه قابليت‌هاي منحصر به فردي را براي ارائه خدمات در اختيار کاربران مي‌گذارند، اما نبايد از محدوديت‌هاي موجود نيز غفلت کرد که از مهم‌ترين آن ها عدم امکان ارسال فايل‌هاي حجيم روي تلفن همراه نسل دوم است.
موثق با اشاره به سرويس پيام کوتاه به عنوان متداول‌ترين سرويس تلفن همراه گفت : هر پيام تنها تا ۱۶۰کاراکتر لاتين را مي‌تواند در خود جاي دهد و اين محدوديت‌ها هم‌اکنون تا حدي با تنوع و گستردگي ارائه سرويس‌هاي ديگر در دولت سيار کم  شده است .
وي در خصوص مزيت‌هاي تلفن همراه نسبت به کامپيوترها خاطر نشان کرد: سهولت استفاده ، ارزان‌تر بودن تلفن همراه نسبت به کامپيوتر در اکثر کشورها ، ضريب نفوذ بالاتر ، قابليت جابه‌جايي و تحرک‌پذيري آنها باعث شده است که سرويس‌هاي قابل ارائه روي گوشي  به هر ميزان هم که باشد، مورد توجه قرار گيرد.
موثق ادامه داد:همچنين توسعه ارائه سرويس روي تلفن همراه در کشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه باعث آشنايي مردم با مفهوم دولت الکترونيک و افزايش آمادگي آنها براي پذيرش انواع سرويس‌هاي جامعه اطلاعاتي خواهد شد.
۱۱۷ /  14

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا