باز اين چه شورش است که در خلق عالم است

تغيير فضا و حال و هواي محيطي که در آن زندگي مي کنيم نيز بخاطر همين ايام بويژه دهه اول محرم است. حسينيه ها و تکايا دوباره برپا و کوچه ها و معابر رخت عزا مي پوشند. جوانان سياهپوش نيز از هر رده سني و قشري رو به سوي هياتها مي آورند تا بار ديگر يادآوري کنند …

تغيير فضا و حال و هواي محيطي که در آن زندگي مي کنيم نيز بخاطر همين ايام بويژه دهه اول محرم است. حسينيه ها و تکايا دوباره برپا و کوچه ها و معابر رخت عزا مي پوشند. جوانان سياهپوش نيز از هر رده سني و قشري رو به سوي هياتها مي آورند تا بار ديگر يادآوري کنند که شيعيان در غم شهادت سالار و مولاي خود به سوگ ابدي نشسته اند.


گذشته از رفتار و کردار ، حتي وسايل شخصي و موضوعاتي که ظاهرا هيچ ربطي به محرم ندارند نيز عزادار مي شوند. تلفن همراه نيز در زمره همين اقلام مي گنجد. در ماه محرم پيامکها تغيير شکل مي دهند و به جاي ارسال جوک و احوالپرسي هاي معمول ، پيامکهايي با مضامين مربوط به حماسه هميشه جاويد عاشورا و قهرمانان بي بديلش مخابره مي گردد.


  در مورد ارسال بلوتوث نيز چنين است و معمولا آنهايي بازار پرطرفداري پيدا مي کنند که با طرحهاي زيبا و گويا ، حزن و اندوه عاشوراييان را به تصوير کشيده باشد ، حتي زنگ تلفنها از ريتمهاي قبلي خارج مي شود و صداي مداحان و نوحه خوانان ماتم کربلا جاي آنها را گرفته است.


   بسياري از جوانان و نوجواناني نيز که عادت دارند با گوشي هاي خود موسيقي بشنوند ، در اين ماه تغيير سليقه مي دهند و نوحه هايي با صداي مداحان خوش صدا و مشهور را براي شنيدن انتخاب مي کنند. در همين زمينه يک سرکشي کوتاه به بعضي هيات هاي شبانه در تهران نشاندهنده اين واقعيت است که عمق باورهاي مذهبي هيچکس را نمي توان فقط از روي ظاهرش قضاوت کرد چرا که چه بسيارند جواناني با ظاهري متفاوت که از صميم قلب در سوگ قافله سالار شهداي “کرب” و “بلا” سينه زني و زنجيرزني مي کنند.


۱۶۲/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا