نوکيا طرح بازيافت گوشي هاي فرسوده را در هند آغاز کرد

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از پايگاه اينترنتي “دومين بي”، نوکيا  از اول ژانويه سال ۲۰۰۹ ميلادي از کاربران هندي خواست  که گوشي هاي فرسوده و لوازم جانبي خود را با هر برندي در صندوق هاي بازيافت نوکيا بياندازند. اين شرکت فنلاندي اعلام کرد ، براي اجراي اين طرح  يکهزار و ۳۰۰ صندوق سبز بازيافت …

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از پايگاه اينترنتي “دومين بي”، نوکيا  از اول ژانويه سال ۲۰۰۹ ميلادي از کاربران هندي خواست  که گوشي هاي فرسوده و لوازم جانبي خود را با هر برندي در صندوق هاي بازيافت نوکيا بياندازند.
اين شرکت فنلاندي اعلام کرد ، براي اجراي اين طرح  يکهزار و ۳۰۰ صندوق سبز بازيافت تلفن همراه را در سراسر هند مستقر کرده است و در ازاي هر تلفن همراه که به صندق هاي سبز انداخته مي شود يک درخت کاشته  و به افرادي که گوشي هاي فرسوده خود را به بازيافت مي سپارند ،  جوايزي نيزداده مي شود.
گوشي هاي فرسوده داراي موادي هستند که  در  ساخت محصولات جديد مورد استفاده قرار مي گيرند و نوکيا طرح بازيافت خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و تا کنون فعاليت هاي گسترده اي را در بازار هاي مختلف جهان در زمينه بازيافت تلفن همراه انجام داده است.


اين شرکت در چين  55 تن گوشي و لوازم جانبي از کار افتاده را بازيافت کرد که برابر با ۵۵۰ هزار دستگاه تلفن همراه بوده است و  با امضاي قرار دادهايي با  اپراتورهاي مختلف از جمله چاينا موبايل  صندوق هاي سبز بازيافت تلفن همراه را در فروشگاه  شرکت ها مستقرکرد.
نوکيا در سال ۲۰۰۶ در فنلاند نيز طرح بازيافت تلفن همراه را به اجرا در آورد و به ازاي اهداي هر تلفن همراه دو يورو به اهدا کنندگان گوشي هاي فرسوده پرداخت کرد که در اين طرح حدود ۲۵ هزار دستگاه تلفن همراه بازيافت شد.


همچنين اين شرکت در سال ۲۰۰۷  حدود ۸۰ تن مواد اوليه  بازيافت کرد که معادل ۸۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه بوده است ، اين طرح در آمريکاي شمالي  در ايالت کاليفرنيا و  نيويورک اجرا شد و  16 تن مواد الکترونيکي شامل ۷ هزار تلفن همراه بازيافت شد.
 آمار نشان مي دهد که سالانه ۱۳۰ ميليون دستگاه گوشي در آمريکا از رده خارج مي شود و  به طور متوسط در خانه هر آمريکايي پنج  يا شش گوشي غيرقابل استفاده وجود دارد و
بسياري از کودکان  و نوجوانان آمريکايي هر ۱۲ تا ۱۸ ماه يک بار گوشي خود را عوض مي کنند و گوشي هاي به روز و مطابق با مد و تکنولوژي هاي جديد را ترجيح مي دهند.
نوکيا در کشورهاي شيلي و پرو نيز طي قراردادي که با Movistar ، اپراتور بزرگ اين کشورها بست، طرح بازيافت تلفن هاي همراه را به اجرا در آورد که طي آن بيش از سه تن مواد اوليه معادل ۳۳ هزار دستگاه تلفن همراه بازيافت شد.
در فيليپين و مالزي نيز طرح مشابهي اجرا شد که در مورد مواد بازيافتي آن آمار دقيقي در دسترس نيست.
سازمان بين المللي حمايت از محيط زيست ( Greenpeace ) ، شرکت فنلاندي “نوکيا” را سبز ترين سازنده لوازم الکترونيکي و تلفن همراه معرفي کرد و اين شرکت  در بين ۱۸ سازنده لوازم الکترونيکي جايگاه اول طرفدار محيط زيست را به خود اختصاص داد.
در اين تحقيق، شرکت ها  از نظر بازيافت و عدم استفاده از مواد شيميايي و پلاستيکي مانند پوليوينيل کلورايد مورد بررسي قرار گرفتند و نوکيا از ۱۰ امتياز، ۹/۶ امتياز را از آن خود کرد و 
 سوني اريکسون با اختلاف جزيي شرکت توشيبا و سامسونگ را پشت سر گذاشت و جايگاه دوم را به خود اختصاص داد.
۱۱۲/۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا