غول کنکور!

آن‌طور که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است از ۸۷۷هزار و ۸۳۵ داوطلب امسال ۸۲/۵۸ درصد زن و ۱۸/۴۱ درصد مرد هستند. سالمندترین داوطلب امسال متولد ۱۳۱۴ است و جوان‌ترین فرد نیز تنها ۱۵ سال سن دارد. هرچند در سال‌های اخیر، مباحث مهمی درمورد حذف کنکور انجام شده است اما برگزاری آزمون سراسری برای …

آن‌طور که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است از ۸۷۷هزار و ۸۳۵ داوطلب امسال ۸۲/۵۸ درصد زن و ۱۸/۴۱ درصد مرد هستند. سالمندترین داوطلب امسال متولد ۱۳۱۴ است و جوان‌ترین فرد نیز تنها ۱۵ سال سن دارد. هرچند در سال‌های اخیر، مباحث مهمی درمورد حذف کنکور انجام شده است اما برگزاری آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه، همچنان برگزار شده و گذشتن از سد کنکور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان ایرانی است. دغدغه بودن کنکور باعث می‌شود پشت کنکوری‌ها ریزترین اخبار و اطلاعات را در مورد آن کسب کنند. یکی از مهم ترین مواردی که پشت کنکوری‌ها به آن توجه می‌کنند سهمیه‌هایی است که برای آزمون سراسری وجود دارد.

آزمون سراسری سال ۱۳۹۴ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از امروز آغاز می‌شود. سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام این خبر افزود: تا صبح  روز سه‌شنبه  حدود۷۴۰ هزار  داوطلب کارت ورود به جلسه آزمون را دریافت کرده‌اند. به گزارش واحد مرکزی خبر، حسین توکلی با بیان اینکه داوطلبان می‌توانند در یک، دو یا سه گروه آزمایشی ثبت‌نام کنند افزود: بیش از ۸۷۷ هزار داوطلب در آزمون سراسری ثبت‌نام کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۵۳ هزار نفر کاهش داشته و به گفته مسئولان هم اکنون ظرفیت‌های آموزش‌عالی بیش از تعداد متقاضیان کنکور است.در حالی که مسئولان معتقدند در دو، سه سال اخیر و به‌ویژه امسال ظرفیت‌های آموزش‌عالی بیش از متقاضیان کنکور است و با توجه به اینکه کنکور در ایران در دوره‌ای برای ورود به دانشگاه‌ها وضع شد که تعداد داوطلبان خیلی بیشتر از ظرفیت‌ها بود، دیگر شاید نتوان گفت کنکور و موفقیت در آن کاری سخت و مثل شکستن شاخ غول است. با وجود این، هنوز هم عده زیادی از افرادی که در صدر رتبه‌ها و در میان شاگردان نخبه و ممتاز هر گروه آزمایشی قرار دارند، قبولی در این آزمون برای‌شان بسیار مهم است.
انواع سهمیه‌های کنکور ۹۴
هر داوطلب می‌تواند بر اساس شرایط خود، متقاضی یكی از سهمیه‌های مصوب مندرج در دفترچه ثبت نام باشد. انواع سهمیه‌ها به این شرح است: سهمیه مناطق: شركت‌كنندگان در آزمون سراسری سال جاری بر اساس بخش محل اخذ مدرك تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه جزء یكی از سهمیه‌های ۲ و یا ۳ محسوب می‌شوند. سهمیه جنسیتی: بر این اساس برای ورود دختران به برخی رشته‌ها محدودیت وضع شده است. سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا:جانبازان، همسر و فرزند جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنین فرزندان و همسران شهدا، بر اساس سهمیه گزینش می‌شوند.سهمیه آموزگاران و سهمیه بهیاران: بهیاران و آموزگاران منحصراً برای ورود به رشته خود از سهمیه استفاده می‌کنند.
سهمیه ایثارگران و خانواده شهدا ضرری نمی‌زد
سال گذشته مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: سهمیه پذیرش دانشجویان شاهد و ایثارگر در کنکور از ۴۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. ایرنا نوشت؛ حسن شهرکی‌پور سهمیه دانشجویی را همواره یک چماق بر سر دانشجویان شاهد و ایثارگر توصیف کرد و افزود: این موضوع با کاهش سهمیه تا حدودی مرتفع شد. یک کارشناس آموزش‌عالی و استاد دانشگاه درباره سهمیه ایثارگران و شهدا به آرمان می‌گوید: درباره ایثارگران، یعنی افرادی که به نوعی در جنگ حضور داشته‌اند درحالی که این نه‌تنها یک امتیاز بلکه شرایط مساوی است که به آنها داده می‌شود؛ باید گفت دیگر این سهمیه وجود ندارد چون ایثارگری که در سنین
کنکور دادن باشد، دیگر در کشور نداریم. غلامرضا ظریفیان ادامه می‌دهد: در مورد خانواده شهدا هم در حالی که این سهمیه کم شده و از ۴۵ درصد به کمتر از ۵ درصد رسیده باید گفت حتی، در گذشته هم این سهمیه از روی همه رتبه‌ها در نظر گرفته نمی‌شد و این سهم به صورت اضافی بعد از بررسی و تعیین رتبه‌های بقیه به دانشگاه‌ها معرفی می‌شد و در واقع جای کسی را تنگ نمی‌کرد. او عنوان می‌کند: با توجه به اینکه امسال تعداد شرکت‌کنندگان از ظریفت دانشگاه‌ها کمتر بوده است، از این پس دیگر سهمیه‌بندی هیچ جای نگرانی ایجاد نخواهد کرد.
سهمیه‌بندی و تشویق پسران
سهمیه‌بندی منطقه‌ای و جنسیتی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر بحث‌هایی را در محافل عمومی و کارشناسی کشور درپی داشته است.بر اساس مصوبات دولت، داوطلبان كنكور مجاز به انتخاب و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های محل سكونت خود می‌باشند. در بحث سهمیه‌بندی جنسیتی یكی از دلایلی كه برای اعمال سهمیه بندی جنسیتی عنوان گردیده، افزایش حضور زنان در بازار كار و در نتیجه بیكاری مردان به‌عنوان نان‌آور خانوده می‌باشد. امسال هم با اینکه دولت یازدهم قول حذف سهمیه‌بندی جنسیتی را در کنکور داده بود، در برخی رشته‌ها مانند معدن این سهمیه به نفع پسران لحاظ می‌شود. این درحالی است که پیش‌تر مشاورعالی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرده بود:در آزمون ورودی سال‌های گذشته، محدودیت‌هایی در پذیرش دختران در برخی رشته‌های تحصیلی اعمال شد که این موضوع نارضایتی داوطلبان دختر را به همراه داشت. ایرنا نوشت؛ جعفر توفیقی اظهار کرد: وزارت علوم از دیرباز با سیاست سهمیه بندی جنسیتی موافق نبوده زیرا معتقدیم راه حل مناسبی برای مشکلات نیست. یکی از اعضای کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس در مورد تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها می‌گوید: با اطلاع‌رسانی می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا دختران خود تشخیص دهند که در چه رشته‌ای می‌توانند برای بازار کار و جامعه مفید باشند و چه رشته تحصیلی با علائق و ویژگی‌های شخصیتی و فیزیکی آنها تناسب بیشتری دارد. فرهاد بشیری درباره رشته مهندسی معدن که در کنکور سال گذشته، پذیرش دختران در آن حذف شده بود، نیز می‌گوید: کار کردن در معدن واقعا برای خانم‌ها سخت است اما در همین رشته مهندسی معدن هم فرصت‌های شغلی بسیار مناسبی در سایر حوزه‌ها و خارج از معادن وجود دارد که می‌توان به دختران فارغ‌التحصیل اختصاص داد. او با یادآوری اینکه طی سال‌های اخیر، آمار قبولی دختران در دانشگاه نسبت به پسران پیشی گرفته است، گفت: این واقعیت وجود دارد که همه ساله حدود ۶۰ درصد راه یافتگان به دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند اما سهمیه بندی، راه حل مناسبی برای تشویق پسران در ورود به دانشگاه نیست. بشیری تصریح کرد که باید دلایل نداشتن انگیزه لازم داوطلبان پسر به صورت کارشناسی ریشه‌یابی و مرتفع شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا