بانک مرکزی نباید نقش صندوق دولت را ایفا کند

به گزارش خبرنگار موبنا، “محمدحسن ابوترابی‌فرد” در گردهمایی مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه که در سازمان اقتصاد اسلامی برگزار شد، گفت: در بین آیات نورانی قرآن، سنت قرض الحسنه از جایگاه ویژه ای برخورداراست و کتاب آسمانی ما به نقش این حرکت حیات بخش در رشد جامعه بشری اشاره کرده است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر …

به گزارش خبرنگار موبنا، “محمدحسن ابوترابی‌فرد” در گردهمایی مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه که در سازمان اقتصاد اسلامی برگزار شد، گفت: در بین آیات نورانی قرآن، سنت قرض الحسنه از جایگاه ویژه ای برخورداراست و کتاب آسمانی ما به نقش این حرکت حیات بخش در رشد جامعه بشری اشاره کرده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: همچنین باید توجه داشت که یکی از مهمترین موانع توسعه و رشد اقتصادی، بی‌عنایتی به سنت الهی و دستور حیات‌بخش قرآن کریم، یعنی موضوع قرض‌الحسنه است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی در کشورهایی که در این عرصه پیشرو هستند، توجه به آموزه دینی قرض‌الحسنه است و در برخی از کشورها، قرض الحسنه به یک سنت روزمره تبدیل شده است.
نایب‌رئیس مجلس تصریح کرد: امروز این کشورها با مدیریت تورم و تورم منفی و تبدیل قرض‌الحسنه به ع نوان یک سنت روزمره و جزئی از سیستم پولی، تسهیلاتی را پرداخت می‌کنندکه حداکثر سود آن معادل کارمزد قرض‌الحسنه بوده و ما با آن فاصله جدی داریم.
وی با بیان اینکه تورم امروز نسبت به گذشته نصف شده است، عنوان کرد: در دوره ای که تورم دوبرابر هم اکنون بود پرداخت تسهیلات بانکی و اعتبارات با نرخ سود ۲۸ تا ۳۰ درصد پرداخت می‌شد که فی‌الجمله می‌توانست توجیه داشته باشد و تا حدودی قابل دفاع بود، اما امروز بر اساس اعلام نهادهای رسمی و بانک مرکزی، نرخ تورم کمتر از ۱۶ درصد بوده و نباید تسهیلات با نرخ۲۸ درصد تا ۳۰ درصد باشد، یعنی دو برابر که هیچ توجیهی ندارد، لذا سیستم بانکی باید به فکر اصلاح باشد اما اکنون تسهیلات با همان فرمول و نرخ‌های قبل پرداخت می‌شود.
ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه ریشه مشکلات را باید در یک نهاد به نام بانک مرکزی جستجو کرد، گفت: بانک مرکزی متولی بازار پولی کشور بوده و اگر اختیارات لازم را ندارد، محدودیت اختیارات را شفاف اعلام کرده و دستورات تکلیفی که در چارچوب نیست را بیان کند، در غیر اینصورت هزینه آن را باید پرداخت کرده و پاسخگو باشد.
به گفته وی از اول انقلاب اسلامی بانک مرکزی توانمند، عالم و مستقل نداشتیم و مشکلات فعلی از همین جا نشأت می گیرد، مهمترین مشکل نظام معضل بازار پولی کشور است و تردید نکنید با مدیریت، علم، دانش و اختیارات و استقلال در تصمیم‌گیری درست خواهد شد. بانک مرکزی نباید نقش صندوق دولت را ایفا کند و جواب سوء مدیریت‌ها را بدهد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه نرخ تسهیلات بالاتر از نرخ واقعی است، عنوان کرد: برخی مؤسسات پولی برای آنکه پاسخ مشتریان خود را بدهند، راهی جز جذب منابع با نرخ بالاتر از دیگر نهادها ندارند و به همین علت تقاضاها و هزینه‌ها تصاعدی انباشته می‌شود، پس باید به سمتی برویم که نرخ تورم مدیریت شود و نرخ تسهیلات حداکثر با همان سود امروز صندوق‌های قرض‌الحسنه محاسبه و پرداخت شود.
وی افزود: اینجا نقطه جهش اقتصادی آغاز می‌شود به شرطی که بانک مرکزی عالم و مقتدر باشد، نه اینکه ابزاری دست مدیران عامل تا هر کاری بخواهند انجام دهند.
ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه صندوق‌های قرض‌الحسنه مرهمی در دستان کوچک هستند، گفت: امیدوارم که روزی حرکت چرخ اقتصاد به دست این صندوق‌ها انجام شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان اقتصادی اسلامی یک نهاد غیردولتی است، بیان کرد: نکته مهم اینجاست که باید کارها به دست مردم سپرده شود، متاسفانه یکی از بیماری‌های مهلک امروز این بوده که وظایف غیرحاکمیتی در دست حاکمیت قرار گرفته است که ناکارآمدی به همراه دارد.
به گفته نایب رئیس اول مجلس، این سازمان در بودجه سالیانه اعتباری ندارد و به همین علت هزینه‌های آن روز به روز افزایش نیافته، بلکه مدیریت می‌شود.
ابوترابی‌فرد ادامه داد: یکی از دلایلی که کمترین هزینه‌ها را برای ارائه خدمات دارید، غیردولتی بودن آن است و اکنون یک نهادی که برای کمک و حمایت مردم تشکیل شده هزینه‌های زیادی بر دوش دولت دارد که نتیجه دولتی شدن آن بوده و گفته می‌شود، یک سوم نیروهای آن در دفتر مرکزی مازاد هستند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید با متشکل کردن و سازماندهی ۲ هزار صندوق قرض‌الحسنه که زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی نیستند، تحول را ایجاد کند، تصریح کرد: متاسفانه مشکل اقتصاد و تولید، کمبود نقدینگی است و توصیه می‌کنم صندوق‌ها وام مشروط و جدولی ندهند و انضباط مالی را که یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور است، در دستور کار قرار دهند.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا