«لودویک واکولیک» درگذشت

کتاب «دو هزار واژه» او یکی از آثار مهمی بود که در زمان اوج جنبش «بهار پراگ» در سال ۱۹۶۸ تاثیر بسزایی داشت و به تصمیم «کرملین» برای حمله به چک‌اسلواکی کمک کرد. واکولیک سال‌ها ستونی با عنوان «آخرین کلام» در روزنامه «لیودوو نووینی» داشت. در جولای ۱۹۶۸ با انتشار مانیفست واکولیک در سه روزنامه …

کتاب «دو هزار واژه» او یکی از آثار مهمی بود که در زمان اوج جنبش «بهار پراگ» در سال ۱۹۶۸ تاثیر بسزایی داشت و به تصمیم «کرملین» برای حمله به چک‌اسلواکی کمک کرد.

واکولیک سال‌ها ستونی با عنوان «آخرین کلام» در روزنامه «لیودوو نووینی» داشت. در جولای ۱۹۶۸ با انتشار مانیفست واکولیک در سه روزنامه کثیرالانتشار‌، صدها هزار نفر از جمله روشنفکران مطرح آن زمان با هدف رسیدن به آزادی بیان و رفع محدودیت‌های حکومتی پای آن را امضا کردند.

«لودویک واکولیک» درگذشت

این نویسنده و روزنامه‌نگار متولد ۲۳ جولای ۱۹۲۶ و در جوانی عضو حزب کمونیست بود، اما وقتی به طبیعت سلطه‌طلب این مکتب پی ‌برد‌، در یکی از جلسات کنگره چک‌اسلواکی سخنرانی تندی علیه حزب انجام داد و از آن اخراج شد.

به گزارش آسوشیتدپرس‌، واکولیک یکی از افرادی بود که به نگارش مانیفست‌های حقوق بشر کمک می‌کرد و بعدها مسئول انتشاراتی شد که صدها کتاب ممنوعه را به طور مخفیانه به چاپ می‌رساند.

«خوک‌ گینه‌ای»‌، «کتاب رویایی چک‌» و «یک فنجان قهوه با بازپرسم» از جمله آثار مهم این نویسنده هستند. پس از انقلاب مخملی سال ۱۹۸۹، واکولیک چندین جایزه ادبی و دولتی دریافت کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا