هوش هیجانی در پیشرفت ما مؤثر است

اکرم کرمی کارشناس ارشد مدیریت آموزشی به عبارت دیگر همواره موفقیت و شادکامی افراد مختلف جامعه در گرو عاملی بود که جامعه هیچ توضیحی برای آن نداشت. متخصصان با تحقیقات بسیار روی گروه‌های انسانی متفاوت از جمله انسان های موفق و انسان های نا موفق توانستند برای توضیح این عامل از عبارت هوش هیجانی استفاده …

اکرم کرمی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
به عبارت دیگر همواره موفقیت و شادکامی افراد مختلف جامعه در گرو عاملی بود که جامعه هیچ توضیحی برای آن نداشت. متخصصان با تحقیقات بسیار روی گروه‌های انسانی متفاوت از جمله انسان های موفق و انسان های نا موفق توانستند برای توضیح این عامل از عبارت هوش هیجانی استفاده کنند.
نخستین بار «سالوی» اصطلاح هوش را برای بیان کیفیت و درک احساسات افراد و همدردی با احساسات دیگران به کار برد. در حقیقت این هوش شامل شناخت احساسات خود و اطرافیان و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است. هوش هیجانی عاملی است که به هنگام شکست، در شخص انگیره ایجاد می‌کند و به واسطه داشتن مهارت‌های اجتماعی می‌تواند سلامت فکری، جسمانی و روانی افراد را تضمین کند و همچنین سازگاری فرد را در تعامل با دیگران بویژه در مهارت‌های اجتماعی به تعامل بکشد.
به گفته گلمن، قوانین انجام کار همواره در حال تغییر هستند و ما همیشه به وسیله معیارهای جدیدی مورد قضاوت قرار می‌گیریم. مهم نیست ما چقدر هوشمندیم، چقدر آموزش دیده‌ایم، بلکه مهم این است که چطور می‌توانیم خودمان و دیگران را اداره کنیم.
از نظر شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف موضوع منابع انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد به همین دلیل هوش هیجانی که بیانگر توانایی اداره مطلوب خلق و خوی، وضع روانی و کنترل تنش هاست و از سوی دیگر عامل کنترل به هنگام ناکامی در شخص محسوب می‌شود، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.
از این روی آموزش و پرورش که مهم‌ترین منبع پرورش نسل جوان است و دبیران که آموزش این جوانان را برعهده دارند باید از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند جوانان را برای رفتارهای اجتماعی آماده کنند.
معلمانی که از هوش هیجانی بالاتری بهره می‌برند از توان اجتماعی مؤثرتری برخوردارند و به‌واسطه آن روابط بین فردی مؤثرتری را ایجاد می‌کنند.
معلمان به عنوان افرادی که آینده سازان کشور را پرورش می‌دهند باید افرادی کارآمد، باهوش و دارای مهارت‌های اجتماعی باشند تا بتوانند نسل آینده را برای ورود به جامعه آماده کنند.
در حقیقت معلمانی که بخوبی از قابلیت‌های عاطفی خود بهره می‌برند، احساسات دانش‌آموزان را درک کرده، راه همدردی با آنها را می‌دانند، براحتی می‌توانند رفتار دیگران را به شکلی مطلوب اداره و کنترل کنند.
به گفته دیوید چن، رفتار معلمان دموکرات و عدالت طلب به طور مثبت با هوش هیجانی آنها در ارتباط است، درحالی که رفتار معلمان مستبد با هوش هیجانی رابطه معکوس دارد.
از آنجایی که رفتار معلمان آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده و به دنبال آن آینده اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی کشور بسیار مؤثر است، تقویت هوش هیجانی معلمان کشور، در رشد دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا