آزادي بيان براي مخالفان آزادي بيان

در عوض موضوعي كه باعث تعجب مي‌شود، برگزاري سخنراني‌هاي مخالفان دولت بدون تهديد و لغو شدن در زمان مقرر است. البته اينكه برنامه سخنراني يا سميناري بدون هيچ حاشيه‌اي برگزار شود، وعده‌اي بود كه حسن روحاني در روزهاي پيش از انتخابات و كليد دار شدن پاستور آن را سر مي‌داد وآزادي بيان حتي براي مخالف …

در عوض موضوعي كه باعث تعجب مي‌شود، برگزاري سخنراني‌هاي مخالفان دولت بدون تهديد و لغو شدن در زمان مقرر است. البته اينكه برنامه سخنراني يا سميناري بدون هيچ حاشيه‌اي برگزار شود، وعده‌اي بود كه حسن روحاني در روزهاي پيش از انتخابات و كليد دار شدن پاستور آن را سر مي‌داد وآزادي بيان حتي براي مخالف از شعارهاي پر طرفدار دولت تدبير و اميد است. اما به نظر مي‌رسد در زمان روحاني ، مخالفان دولت فضاي بازتري براي اظهار نظر دارند، تا دوستداران آن.در همين راستا، علي مطهري را مي‌توانيم قرباني سكوت در برابر فشارهاي سياسي بدانيم. فردي كه فرقي نمي‌كند چه دولتي روي كار باشد، او جزو نمايندگاني است كه خلأ و ايراد را مي‌بيند و درباره آن صحبت مي‌كند. اما انگار اين موضوع به مزاج اصولگرايان تندرو خوش نمي‌آيد چرا كه در چند ماه اخير سخنراني اين نماينده مردم تهران، يك بار پيش از برگزاري سخنراني، تهديد و دوبار سخنراني او لغو شد. با وجود اينكه مطهري معتقد به حمايت از دولت است اما به کمک برخي نمایندگان مجلس، وزیر کشور را استیضاح خواهد کرد تا اين تاخت‌و‌تازهاي عده‌اي در كشور سبب زير سوال بردن آزادي بيان در ايران نشود.
فعاليت احمدي‌نژاد در آرامش
البته جالب است اشاره شود در حالي سخنراني‌ افراد همراه با دولت يا حداقل افرادي كه مخالف دولت نيستند لغو مي‌شود كه برنامه و ميتينگ‌هاي گروه منتقد قوه مجريه بدون هيچ خدشه‌اي برگزار مي‌شود. نمونه بارز اين موضوع سفرهاي استاني محمود احمدي‌نژاد و سخنراني‌هاي او در فضاهاي مختلف است. رئيس جمهور سابق كشور اين روزها به راحتي كارناوال سفرهاي استاني مورد علاقه خود به راه انداخته است و بدون هيچ نگراني و مخالفت دستگاه‌هاي اجرايي، در استان‌ها به سخنراني مي‌پردازد. احمدي‌نژاد اين روزها و به مناسبت نيمه شعبان به همدان رفته است و مي‌خواهد امروز عصر در يكي از مساجد شهر همدان سخنراني كند. اطرافيان احمدي‌نژاد ادعا مي‌كنند سفرهاي او براي ورود به انتخابات مجلس نيست؛ با توجه به روحيه احمدي‌نژاد كه هميشه در چشم بودن بودن را مي‌پسندد، مي‌توان اين ادعا را پذيرفت اما دليل سفرهاي احمدي‌نژاد در سال منتهي به انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي مشخص نيست. فارغ از دليل تحركات احمدي‌نژاد در سال جاري، نكته قابل تامل برگزاري برنامه‌هاي رئيس‌جمهور سابق در آرامش كامل و با حضور مسئولان اجرايي دولت يازدهم است. سفر قبلی كه در آمل و بابل  برگزار شده بود، فرماندار بابل، ميراثدار تفكر احمدي‌نژاد هم  در سخنراني او حاضر شد و آب از آب تكان نخورد. احمدی‌نژاد پیش از این دو سفر اعلام شده به آمل و مشهد و چند سفر اعلام نشده به قم و کاشان و تبریز داشته و بعید نیست در آستانه انتخابات تعداد این سفرها افزایش بیابد. به گزارش ایلنا در سفرهای احمدی‌نژاد مجموعه ثابتی از حلقه نزدیکان او از جمله مرتضی تمدن، غلامحسین الهام، ثمره هاشمی، علي‌نیکزاد، میرتاج‌الدینی (که بحث حضورشان در انتخابات جدی است) و علی‌اکبر جوانفکر او را همراهی می‌کنند. البته یک فعال سیاسی همدانی می‌گوید که این سفر آغاز فعالیت‌های نزدیکان احمدی‌نژاد در همدان به رهبری حمیدرضا حاجی‌بابایی خواهد بود.
قانون چپ و راست نمي شناسد
موضوع سخنراني احمدي‌‌نژاد،مطهري يا اصغرزاده نيست، نكته اين است كه اگر قرار بر آن باشد كه در كشور همه به راحتي بتوانند حرفشان را بزنند، بايد به گونه اي برخورد شود كه حق جناح يا گروه سياسي‌اي ضايع نشود.يا بهتر بگوييم افرادي كه به برخي منابع قدرت در كشور وابسته هستند نتوانند به راحتي هر انتقادي را بيان كنند يا حتي همين افراد وابسته راحت‌تر از انتقادي كه مي كنند، بتوانند مراسم سخنراني و ابراز عقيده ديگران را كنسل،لغو يا خراب كنند.اينجاست كه بايد به اين مهم برگرديم كه همه در برابر قانون يكسانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا